يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۱۴
کد خبر: ۳۷۴۰۶
|
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۴
رييس مركز بيماري‌هاي غيرواگير وزارت بهداشت:
رييس مركز بيماري‌هاي غيرواگير وزارت بهداشت از نهايي شدن سند راهبردي كنترل بيماري آسم تا پايان نيمه اول امسال خبر داد و گفت: در حال حاضر آسم 4 درصد بار بيماري‌هاي مزمن تنفسي را تشكيل مي‌دهد.

به گزارش "شهر" به نقل از وزارت بهداشت، دكتر كوروش اعتماد در چهاردهمين همايش روز جهاني آسم ضمن بيان اين مطلب اظهار كرد: بيماري‌هاي مزمن تنفسي يكي از دغدغه‌هاي وزارت بهداشت است كه در سال‌هاي اخير مورد توجه قرار گرفته و بدليل افزايش طول عمر افراد بروز بيماري‌هاي غيرواگير نيز بيشتر شده و توجه به اين امر از اولويت‌هاي وزارت بهداشت است.

 

وي افزود: در حال حاضر بيماري‌هاي قلبي – عروقي، بيماري مزمن ريوي، سرطان و ديابت چهار عامل موثر در بروز بيماري‌هاي غيرواگير محسوب مي‌شود كه دخانيات، نداشتن فعاليت‌هاي فيزيكي و مصرف الكل مي‌تواند اين عوامل را تشديد كند.

 

اعتماد افزود: هم اکنون 250 هزار نفر در دنيا بدليل بيماري آسم مي ميرند و اين بيماري موجب كاهش كيفيت زندگي مبتلايان و غيبت از مدرسه و محيط كار مي‌شود.

 

وي گفت: براساس مطالعات انجام شده در كشور شيوع آسم در جمعيت كودكان و نوجوانان حدود 13 درصد است و در شهرهايي مانند تهران كه ميزان آلودگي بالاتر از حد مجاز بوده، آمار مبتلايان به آسم بسيار بالاتر است.

 

به گفته اعتماد، طبق مطالعه انجام شده در تهران مشخص شد كه علايم بيماري آسم در تهراني‌ها بالاي 30 درصد بوده است.

 

وي با تاكيد بر اين كه پيشگيري از بيماري، مهم‌ترين نقش را كاهش اين بيمار‌ي‌ها دارد، گفت: در اين حوزه افزايش دانش عمومي جامعه و خانواده‌ها، سياستگذاران، مسوولان و پزشكان مؤثرترين گام در پيشگيري را دارند.

 

اعتماد با اشاره به اين كه سند راهبردي براي كنترل آسم در حال تدوين است، گفت: در اين سند راهبردي كه براي پيشگيري و كنترل دو بيماري تدوين مي‌شود، سعي شده است با توجه به عوامل خطر در ايجاد بيماري آسم، نقش ديگر سازمان‌ها و نهادها نيز ديده شود.

 

وي ابراز اميدواري كرد كه اين سند تا پايان نيمه اول امسال نهايي شود.

نظر شما