دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۰۶
کد خبر: ۳۷۴۵۲
|
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۸
شهردار تهران با بيان ‌اين‌كه تاكيد شهرداري بر فعاليت‌هاي فرهنگي، راه فرار مديريت شهري از انجام وظايف نيست، گفت: من نمي‌گويم در حوزه‌هاي فني و خدماتي کار بزرگي انجام داديم، اما کارنامه شهرداري نشان مي‌دهد که چيزي هم در اين بخش کم نگذاشته‌ايم و معتقديم که اساس و کيان کارهاي ما بايد اخلاق و تربيت باشد.

به‌گزارش خبرنگار «شهر»، صبح امروز ـ 14 ارديبشهت ـ دكتر محمدباقر قاليباف، شهردار تهران در مراسم افتتاح 90 پروژه عمراني، فرهنگي و اجتماعي، ترافيكي و امور شهري منطقه 8 در فرهنگسراي گلستان، ضمن تسليت ايام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) اظهاركرد: يكي از منت‌‌هاي بزرگ خداوند كه بر سر ما گذاشت اين است كه عمر ما را در زماني قرارداد كه توانستيم در سايه جمهوري اسلامي به بركت حضرت امام(ره) و به‌بركت خون شهدا زندگي كنيم.


او افزود: نكته‌اي كه امام خميني(ره) بر آن تاكيد داشتند، در قانون اساسي ما و در صحبت‌هاي مقام معظم رهبري هم بر آن‌ها تصريح شده است، بحث مردم و مردم‌سالاري ديني است كه بنابر آن كاري كه مردم مي‌توانند انجام دهند، دولتمردان بايد از انجام آن خودداري كنند.


رويكرد شهرداري تهران واگذاري امور به مردم است

شهردار تهران با بيان اين كه شهرداري يك نهاد عمومي و غيردولتي است و هزينه‌ها از پول يك‌يك شهروندان است، حق منت‌گذاري بر مردم را نداريم، تصريح كرد: يكي از رويكردهاي شهرداري تهران همين واگذاري امور به‌خود مردم است.


او ادامه داد: وقتي كار به‌دست خود مردم باشد، از هر جهت به‌نفع مردم است، زير هزينه‌ها و فساد كاهش يافته، كارها آسان شده و كرامت انسان‌ها حفظ مي‌شود.


قاليباف به‌زمان راه‌اندازي شوراياري‌ها اشاره كرد و گفت: اوايل شوراياري ها يك نوع مزاحمت در شهرداري‌ها تلقي مي‌شد، در حالي‌كه من روي اين مهم تاكيد داشته‌ام و از آن حمايت كرده‌ام چرا كه اين يك رويكرد اساسي، جدي و غيرقابل تغيير در شهرداري تهران براي واگذاري امور به خود مردم است.


نبايد از امور فرهنگي و اجتماعي غفلت كنيم

او با بيان اين‌كه شهروندان تهراني بيش‌تر خواستار خدمات عمراني و خدماتي هستند، اظهار داشت: شهرداري تهران به نحو ممكن، نسبت به انجام اين امور اقدام مي‌كند و سعي شده هر چه در توان است در اين زمينه پيش برويم، اما نبايد از امور فرهنگي و اجتماعي غفلت كنيم.


شهردار تهران با بيان اين که آيا ما پدران و مادراني را در اطراف خود نديديم که آرزوي مرگ خود يا فرزند عزيزشان را مي‌کنند و آيا ما به‌عنوان مدير در قبال آنها و غصه بزرگي که دارند وظيفه‌اي نداريم، تاكيد كرد: مگر غير اين است كه هدف ما از خدمات شهري اين است كه يك انسان بر اساس محورهاي انساني تربيت كنيم، لذا روح حاكم بر فعاليت‌ها بايد فرهنگي و تربيتي و در بستر دين باشد كه اين موضوع، اساس و پايه است.


كم نگذاشتيم

او با بيان ‌اين‌ مطلب كه تاكيد ما بر فعاليت‌هاي فرهنگي راه فرار مديريت شهري نيست، به‌فعاليت‌هاي صورت گرفته شهرداري تهران در حوزه فني‌ و عمراني، خدمات شهري، گسترش حمل‌ونقل عمومي و توسعه فضاي سبز اشاره كرد و گفت: من نمي‌گويم در حوزه‌هاي فني و خدماتي کار بزرگي انجام داديم، اما کارنامه ما مشهود است که چيزي هم کم نگذاشتيم ، اما معتقديم که اساس و کيان کارهاي ما بايد اخلاق و تربيت باشد.


دكتر قاليباف به سابقه حضور خود در نيروي انتظامي اشاره كرد و گفت: به‌سبب اين خدمت، لايه‌هاي زيرين شهر را ديده‌ام، لذا نسبت به شهردارها ديگر وظيفه و مسئوليت سنگين‌تري برعهده دارم.


در بافت‌هاي فرسوده دغدغه‌ام تنها ساخت خانه نيست

او در ادامه با اشاره به مباحث مطرح شده درباره بافت‌هاي فرسوده گفت: همانطور که در شوراي شهر نيز گفتم در بافت‌هاي فرسوده دغدغه ام تنها ساخت خانه نيست، بلکه بافت‌هاي فرسوده بايد از اين لحاظ مورد توجه قرار گيرند که اخلاق، عزت و شرف انسان‌ها را تهديد مي‌کنند.


شهردار تهران خاطرنشان کرد: اگر ما به دنبال ايجاد 380 سراي محله در 380 محله تهران هستيم به اين دليل است که بتوانيم فرزندان خود را به‌درستي تربيت كنيم، هر چند اگر ريشه آنها از مسجد و فرهنگ مسجدي نباشد، به بي‌راه رفته‌ايم.


او با بيان اينکه برخي از من مي‌خواهند که فقط مساجد را توسعه دهم، گفت: شهرداري تهران نسبت به‌ساخت مساجد اهتمام دارد، اما خيلي از نيازهاي ضروري در جامعه وجود دارد که شان آن در مساجد نيست، اما بايد به عنوان نيازهاي ضروري مردم به آنها توجه ويژه شود.

دكتر قاليباف با خطاب قراردادن مديران محلات و شوارياران شهر تهران گفت: اگر فرهنگ مسجد بر اين سراهاي محله و فعاليت‌هاي فرهنگي و اجتماعي حاكم نكنيم و از آن فاصله بگيريم، راه ما به‌انحراف مي‌رود، لذا بايد فرهنگ مسجد در راس امور قرار گيرد.


تفكيك زباله تر و خشك؛صرفه‌جويي 100 ميليارد توماني 


او با اشاره به وجود برخي واقعيت‌هاي تلخي كه در زندگي شهري وجود دارد، بخش عمده‌اي از آن‌را ناشياز ضعف فرهنگ‌سازي و فرهنگ شهرنشيني دانست و عنوان كرد: همه شهروندان خواستار خدمات مختلف هستند، ولي هيچ شهروندي حاضر نيست اين خدمات در كنار محل سكونت او قرار بگيرد، چرا كه عادت نداريم به‌حقوق ديگران توجه كنيم.


او به‌حجم بالاي جمع‌آوري و جابه‌جايي زباله در شهر تهران اشاره كرد و اظهار داشت: اگر شهروندان روزي 100گرم زباله كم‌تر توليد كنند يا نسبت به تفكيك زباله تر و خشك در مبدا اقدام كنند، نتايج مثبت اقتصادي به‌همراه دارد، به‌گونه‌اي كه در سال 100 ميليارد تومان در هزينه‌ها صرفه‌جويي مي‌شود.

براي مشاهده گزارش تصويري اينجا كيك كنيد

نظر شما