دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۲۹
کد خبر: ۳۷۵۸۷
|
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۴
بيست و چهارمين نمايشگاه بين­المللي کتاب تهران در دوره جديد شاهد توسعه توليد استاني و ارائه آثار دفاع مقدس از سوي ناشران سازمان تبليغات اسلامي است.

به گزارش شهر به نقل از ستاد اطلاع­رساني بيست و چهارمين نمايشگاه بين­المللي کتاب تهران، سازمان تبليغات اسلامي در اين دوره از نمايشگاه با پنج غرفه انتشارات اميرکبير، کتاب جيبي، چاپ و نشر بين­الملل، شکوفه (کودک و نوجوان) و سوره مهر حضور دارد.


اين سازمان با ارائه 1450 عنوان کتاب در نمايشگاه حاضر شده است که بيش از هشتصد عنوان آنها در انتشارات سوره مهر به نمايش در مي­آيد.


سازمان تبليغات اسلامي در اين دوره از نمايشگاه توجه ويژه­اي به آثار حوزه دفاع مقدس داشته است و آثار استاني حوزه دفاع مقدس را به صورت گسترده در نمايشگاه کتاب عرضه مي­کند.


در اين دوره، بيش از هفت اثر دفاع مقدس از توليدات استاني اين سازمان به معرض ديد علاقه­مندان گذاشته شده است، که از آن جمله مي­توان به کتاب «يک وجب و چهار انگشت» اشاره کرد.

  

 

بازديد جانشين فرمانده سپاه پاسداران از نمايشگاه کتاب

جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي از نمايشگاه کتاب تهران بازديد کرد.

سردار سرتيپ پاسدار حسين سلامي با حضور در مصلاي امام خميني (ره) با بهمن دري، رييس نمايشگاه ديدار و گفت و گو کرد.وي سپس از بخش­هاي مختلف نمايشگاه ديدن کرد.

 

 

رئيس انجمن دوستي ايران و کوبا:

شعرمردمي­ترين هنر انسان است

معرفي آثار شاعران جوان، تبليغات مناسب از سوي رسانه­ها، صداوسيما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران باعث بهبود وضعيت نابسامان اين هنر در ميان ساير هنرها مي­شود.

هادي خوانساري، شاعر غزل­سرا و نويسنده با انتقاد از وضعيت نامناسب آثار تخصصي شعر و ادبيات افزود: با حضور تکنولوژي­هاي جديد در دنياي امروز هنر شعر تا حدي به حاشيه رفته است و هنرهاي جديدي مانند سينما، ماهواره، اينترنت و ...جايگزين شده است.


خوانساري تصريح کرد: شعر در مقايسه با ساير هنرها، مردمي­­ترين هنر انسان است، يعني هرکس در هر سن و شرايطي مي­تواند، الهامات روحي خود را در قالب شعر بر روي کاغذي ساده و با قلمي نو پياده کند و خود را شاعر معرفي کند.

رييس انجمن دوستي شعر ايران و کوبا خاطر نشان کرد: به دليل پخش و توزيع نامناسب کتاب­هاي شعر در سراسر کشور، مخاطبان کمتري جذب اين هنر مي­شوند در نتيجه استقبال از خريد کتاب­هاي شعري نيز کاهش مي­يابد.

 

 

از نمايشگاه کودک فاطمي بازديد کنيد

نمايشگاه کتاب کودک فاطمي با شعار بصيرت فاطمي، هر روز در ضلع شمالي غرفه­هاي کودک و نوجوان برگزار مي­شود.


امامي مسئول در توضيح بيشتر گفت: اين نمايشگاه با هدف انتقال فرهنگ اهل بيت تشکيل شده و براي کودکان 6 تا 12 سال برنامه­هاي گوناگوني تدارک ديده شده است.

وي افزود: در اين نمايشگاه برنامه­هايي چون نقاشي براي کودکان، تهيه کاردستي، اجراي نمايش توسط گروه­هاي اعزامي صداوسيما اجرا مي­شود.

وي ادامه داد: از آنجايي که امسال برگزاري نمايشگاه با ايام شهادت حضرت فاطمه (س) همزمان شد مراسم عزاداري ويژه کودکان از ساعت 17 تا 19 برگزار شد.

  

 

رئيس سازمان تبليغات تاکيد کرد:

ضرورت همکاري نهادها در توليد آثار فاخر حوزه حجاب

رئيس سازمان تبليغات اسلامي بر ضرورت همکاري نهادهاي مختلف در حوزه حجاب و عفاف تاکيد کرد و افزود: آثارحوزه حجاب و عفاف متوقف به زمان خاصي نيست و بايد در اين حوزه آثار بيشتري توليد شود.

حجت الاسلام و المسلمين سيدمهدي خاموشي در گفت و گو با ستاد اطلاع­رساني بيست و چهارمين نمايشگاه بين­المللي کتاب تهران، با اشاره به اينکه تعامل خوبي ميان حوزه­هاي علميه و مراکز پژوهشي در حوزه توليد آثار حجاب و عفاف انجام شده است، گفت: نويسندگان خصوصي هم در اين حوزه تعامل مثبت داشته­اند.

وي با بيان اين که سياستگذاران نيز در اين حوزه کمک­هاي فراواني نسبت به گذشته داشته­­اند، افزود: توليد آثار عفاف و حجاب اگرچه مطلوب بوده است، ولي نيازمند فعاليت بيشتري در اين حوزه هستيم.

حجت­الاسلام خاموشي، در ادامه اين مطلب اظهار داشت: بايد نهادهاي تربيتي، آموزشي، پژوهشي، خانواده، دانشگاهي، تحقيقاتي و ... همه با هم در اين حوزه همکاري کنند تا آثار ارزنده­اي در حوزه حجاب و عفاف توليد شود.

وي با اشاره به مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي و اقدامات مثبتي که در اين باره انجام شده است، گفت: محدود کردن اين امر به زمان باعث توقف سياستگذاري­ها و برنامه­ريزي­ها مي­شود.

  

 

در نشست "چرايي و چگونگي انتشار آثار و اسناد شهدا" مطرح شد

اسناد شهدا بخشي مهم از حافظه ملي و جهاني است

نشست تخصصي چرايي و چگونگي انتشار آثار و اسناد شهدا با تاکيد بر ضرورت تدوين اين آثار به عنوان بخشي مهم از حافظه ملي و جهاني در سراي اهل قلم نمايشگاه برگزار شد.

به گزارش ستاد اطلاع­رساني بيست و چهارمين نمايشگاه بين­المللي کتاب تهران در اين نشست منوچهر اكبري، رييس بنياد دانشنامه‌ ايران ، عليرضا كمره‌اي نويسنده و پژوهشگر دفاع مقدس ، مجتبي رحماندوست و دكتر كيانوش كياني عضو هيئت علمي دانشگاه حضور داشتند.

عليرضا كمره‌اي نخستين سخنران اين نشست بود که با اشاره به نقش بنياد شهيد در گرداوري اسناد فرهنگي شهدا گفت : بنياد شهيد و امور ايثارگران به اعتبار داشتن اسناد و آثار شهدا يك نهاد اسنادي به حساب مي‌آيد كه در حال حاضر به گردآوري و انتشار اسناد و آثار فرهنگي شهدا و ايثارگران اقدام كرده است.

كمره‌اي با بيان اينكه در حال حاضر نهاد مركزي و جامعي براي جمع‌آوري متمركز نهادهاي مختلف كه داراي اسناد و آثار شهدا هستند، وجود ندارد، افزود : بايد همه مطالعات اسنادي در حوزه اسناد و آثار شهدا به شكل شبكه‌اي انجام شود و همه نهادهاي متولي اين امر به عنوان يك پيكره عمل كنند و با هم ارتباط داشته باشند.

دكتر مجتبي رحماندوست به عنوان ديگر سخنران اين نشست گفت : جمع­آوري اسناد شهدا نيازي ضروري است و با بررسي آثار و اسناد به جا مانده از دفاع مقدس و شهدا به اين نتيجه مي‌رسيم كه تمام اين ويژگي‌ها و خصلت‌ها در هشت سال دفاع مقدس وجود داشت و اگر ما براي يك بار واقعيت آثار و اسناد شهدا را بيان كنيم، تصويرها و احساساتي واقعي‌تر و ملموس‌تر از شهدا در جامعه به وجود مي‌آيد.

اين جانباز کشورمان که از او آثار و کتاب هاي ارزشمندي هم به جا مانده است در سخنانش همچنين تاکيد داشت که در انتشار اين اسناد از خود ايثارگران و فرزندان شهدا و همچنين از توانمندي‌هاي علمي و پژوهشي ديگر مراكز و ديگر دستگاه‌ها بايد كمك گرفت.

دكتر كيانوش كياني، عضو هيئت علمي دانشگاه سخنان خود را با ابراز تاسف از حذف روز 17 ارديبهشت كه به عنوان روز اسناد شناخته مي‌شد آغاز کرد و گفت : اسناد شهدا و ايثارگران اسناد يك برهه حساس، طلايي و تاثيرگذار اين كشور است و نه تنها بخشي از حافظه ملي اين كشور، بلكه بخشي از حافظه منطقه‌اي به حساب مي‌آيد و از آنجا كه در دوران دفاع مقدس، رزمندگان در مقابل كشورهاي قدرتمند، استعمارگر و چپاولگر با تمام وجود از کشور دفاع كردند انتشار اين اسناد مي‌تواند بخشي از حافظه جهاني نيز باشد و انتشار اين اسناد و آثار با ذكر مكان و جزئيات مي‌تواند باعث جلوگيري از تحريف تاريخ اين سرزمين شود.

دكتر منوچهر اكبري، رييس سابق دانشکده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران که امروز مسووليت بنياد دانشنامه ايران را بر عهده دارد هم در اين نشست و در سخناني با بيان اينكه ما به لحظه لحظه دوران دفاع مقدس مي‌باليم پس چرا بايد سوال كنيم كه چرا بايد اسناد مربوط به شهدا و ايثارگران منتشر شوند، اظهار داشت: چاپ هرگونه آثار و اسناد اعم از وصيت‌نامه، خاطرات، دست‌نوشته شهدا، آزادگان و جانبازان و ايثارگران به معني ادامه راه شهداست و امروز ما بايد با انتشار آثار و اسناد شهدا نگذاريم فلسفه وجودي شهدا كه همان فلسفه دفاع مقدس است خاموش شود.

او با بيان اينكه ما در بحث انتشار اسناد شهدا هنوز يك دور كامل اين آثار را به چاپ نرسانيده‌ايم، ادامه داد: اگر همه آثار شهدا به چاپ برسند بيش از 400 جلد كتاب در اين زمينه منتشر خواهد شد. در حالي كه تا به حال تنها يك جلد از اين آثار منتشر شده است.

 

حماسه عشق و عرفان چمران در نمايشگاه بين­المللي کتاب تهران

حماسه عشق و عرفان از دست نوشته­هاي شهيد چمران است که به تازگي توسط مهندس مهدي چمران جمع­آوري و تدوين شده است.

مدير داخلي بنياد شهيد چمران گفت: اين بنياد با 12 اثر شهيد بزرگوار در نمايشگاه حضور دارد و تنها اثر تازه اين بنياد حماسه عشق و عرفان است که توسط برادر شهيد چمران تدوين شده و در نمايشگاه به علاقه­­مندان عرضه مي­شود.

کاظم زبرجدي افزود: آثار «خدا بود و ديگر هيچ نبود» ، «نيايش­ها» و «انسان و خدا» پرمخاطب­ترين­ها هستند که البته هر ساله بر تعداد آنها اضافه مي­شود. نرم­افزاري نيز با عنوان از «کوچ تا عروج» در اختيار بازديدکنندگان قرار مي­گيرد که شامل متن کتابها، 30 قطعه عکس و فيلم و 50 دست نوشته و صداي شهيد چمران است.

 

 

رييس فرهنگستان هنر خبر داد

توليد کتاب­هاي کامل براي گسترش کتابخواني

رئيس فرهنگستان هنر با بيان اينکه نمايشگاه کتاب تجلي آرزوها و آرمان­هاي فرهنگستان هنر است، گفت: نمايشگاه امسال در يک نظر وبرحسب عناوين کتاب­ها، آرايش و نوع کتاب ارجمندتر، زيباتر، دقيق­تر و باحوصله بيشتري برگزار شده است.

علي معلم دامغاني در حاشيه بازديد ازنمايشگاه در گفتگو با خبرنگار ستاد اطلاع­رساني بيست و چهارمين نمايشگاه بين­المللي کتاب تهران گفت: حتي نظمي که در نمايشگاه وجود دارد نسبت به سال­هاي قبل بهتر است. بنابراين من به سهم خود اظهار خرسندي مي­کنم.

وي افزود: اميدواريم در آينده بتوانيم به شخصيت­هايي که آثار ارجمندي خلق کرده­اند، کمک بيشتري کنيم.

معلم از طرح توليد کتاب­هاي کامل در فرهنگستان هنر خبر داد و اظهار کرد: «توليد نوعي کتاب نفيس که بتوان به آن کتاب کامل گفت در دستور کار ما قرار دارد.

 

به گفته وي اين کتاب­ها بايد به زيباترين خط موجود در کشور به وسيله خطاطان زنده نوشته، بوسيله هنرمندان تذهيب شود، از آثار اهل تصوير و نگارگران بهره­مند باشد و جلدسازي آن توسط اساتيد اين حوزه طراحي و اجرا شود.

به گفته معلم هريک از کتاب­هاي کامل داراي يک CD يا ابزاري از اين جنس هستند که به شکل مناسبي دکلمه مي­شود تا خوانند به بهانه نمي­توانم و نمي­دانم از کتاب­خواني و مطالعه گريزان نشود.

علي معلم در رابطه با چنين پروژه­اي اعلام کرد: «چنين کار عظيمي بايد از پشتوانه ادبي کشور بهره شاياني ببرد زيرا مي­خواهد آثاري در اختيار مردمان خصوصاً جوانان بگذارد که هم مشق خط باشد، هم مشق ادبيات و هم مشق نگارگري و تذهيب و همچنين مشق درست دکلمه کردن و شعر خواندن.»

 

5 هزار کودک در غرفه خميربازي سالن سرگرمي­ها

طي روزهاي گذشته، 5 هزار کودک براي خميربازي به سالن سرگرمي­هاي کودک و نوجوان نمايشگاه کتاب مراجعه کرده­اند.

مسئول روابط عمومي غرفه خميربازي آريا گفت: اين غرفه بزرگترين غرفه خميربازي در سالن سرگرمي­هاي کودک و نوجوان است، و براساس آمار 5 هزار کودک از آن بازديد کرده­اند.

وي تشريح کرد: دراين غرفه تعداد نامحدودي خمير پاستل در رنگ­هاي مختلف در اختيار کودکان قرار مي­گيرد و آنان با سرپرستي مربي­هاي حرفه­اي و دوره ديده، اقدام به ساخت مجسمه­هاي خميري مي­کنند.

وي گفت: اين خميربازي هدفمند بوده و ساخته­هاي کودکان به نمايش در مي­آيد.

 

 

نويسنده و محقق لبناني اظهار کرد:

استقبال جوانان، از نمايشگاه کتاب تهران بي­نظير است

يک نويسنده و محقق لبناني از ارائه جامع و کامل آثار کشورهاي اسلامي از جمله مصر، لبنان و سوريه در بيست و چهارمين نمايشگاه کتاب تهران ياد کرد و چنين اقدامي را در بين­المللي کردن ابعاد نمايشگاه موثر خواند.

شيخ جعفر المهاجر، محقق نويسنده و مورخ لبناني در گفت و گو با ستاد اطلاع­رساني بيست و چهارمين دوره نمايشگاه کتاب تهران، گفت: بعد بين­المللي نمايشگاه کتاب تهران با حضور کشورهاي مسلماني چون مصر، لبنان و سوريه گسترش پيدا کرده است.

وي با بيان اين مطلب افزود: ارائه کتاب­هاي مرجع کشورهاي مسلمان در اين نمايشگاه که به صورت جامع و کامل عرضه مي­شود از ويژگي­هاي نمايشگاه کتاب تهران است.

المهاجر ادامه داد: استقبال قابل توجه جوانان به ويژه بانوان جوان از نمايشگاه کتاب تهران در مقايسه با نمايشگاه­هاي کتاب ديگر کشورها، منحصر به فرد است.

وي افزود: تصور مي­کردم جوانان معاصر ايران با نسل انقلاب در موضوعات ديني تفاوت فاحش داشته باشند، ولي هجوم جمعيت براي اقامه نماز در وقت اذان، ديدگاه مرا نسبت به جوانان ايران تغيير داد.

 

برگزاري مسابقه خاطرات حجاب در سراي کودکان و نوجوانان

موسسه فرهنگي – هنري قدر ولايت، مسابقه خاطرات حجاب و عفاف در بيست و چهارمين نمايشگاه کتاب تهران برگزار مي­کند.

موسسه فرهنگي – هنري قدر ولايت موضوع مسابقه امسال خود را حجاب و عفاف قرار داده است.

بنابر اين گزارش، کودکان و نوجوانان مي­توانند زيبايي­هاي حجاب را در قالب داستان يا خاطراتي که از اولين چادر به سر گذاشتن­هايشان دارند، به مؤسسه ارسال کنند يا در نمايشگاه به غرفه تحويل دهند و موسسه علاوه بر اهداي جوايز به آثار برتر، اين آثار را در قالب کتاب در نمايشگاه سال بعد عرضه خواهد کرد. ازمجموعه کتاب­هاي حجاب اين موسسه، مي­توان به «حجاب غنچه­ها» و «چادر زيباي من» در 4 جلد، اشاره کرد. 

 

 

مجموعه آثار آيت الله حسيني طهراني در نمايشگاه کتاب

تفسير آيه مودت عنوان کتابي از آيت الله حاج سيد محمدحسين حسيني طهراني است که چاپ دوم آن به بيست و چهارمين نمايشگاه بين­المللي کتاب تهران رسيده است.

به گزارش ستاد اطلاع رساني بيست و چهارمين نمايشگاه بين­المللي کتاب تهران اين اثر شامل تفسير آيه مودت است که اين آيه خود شامل مسائل مرتبط با شهادت حضرت زهرا(س) و نخستين قرباني «حضرت محسن» است.

اين کتاب نخستين بار دو سال پيش منتشر شد و اکنون چاپ دوم آن با 3000 نسخه در بيست و چهارمين نمايشگاه بين­المللي کتاب تهران آمده است.

موسسه ترجمه و نشر دوره علوم و معارف اسلام همچنين نرم افزار دوره علوم و معارف اسلامي را عرضه کرده است که مجموعه تاليفات آيت الله طهراني را شامل مي­شود. اين نرم­افزار شامل 18 جلد امام شناسي، 10 جلد معاد شناسي، 3 جلد الله شناسي، 4 جلد نور ملکوت قرآن، 4 جلد ولايت فقيه در حکومت اسلام است.

اين نرم افزار که براي اولين بار در نمايشگاه عرضه مي­شود شامل کليه تاليفات آيت الله حاج سيدمحمدحسين حسيني طهراني است.

نظر شما