دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۱۶
کد خبر: ۳۷۷۷۱
|
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۶
به‌بهانه سوم خرداد، افتتاح موزه دفاع مقدس؛
راويان دفاع مقدس به‌منظور فراگيري وقايع، حوادث، ارزش‌هاي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس و روايت صحيح و واقعي آن براي بازديدكنندگان از موزه دفاع مقدس بر اساس سناريوي طراحي شده آموزش ديده‌اند.

سردار مجيد بني‌احمدي، قائم‌مقام موزه دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر» با بيان اين‌كه موزه دفاع مقدس سوم خردادماه هم‌زمان با سال روز آزادسازي خرم‌شهر به‌بهره‌برداري مي رسد، گفت: در اين موزه از روايتگران جوان براي انتقال وقايع دفاع‌مقدس و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت استفاده مي‌شود.


او با بيان اين‌كه نزديك به‌نيمي از اين روايتگران را خواهران تشكيل مي‌دهند، افزود: اين روايتگران به‌منظور فراگيري وقايع، حوادث، ارزش‌هاي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس و روايت صحيح و واقعي آن براي بازديدكنندگان از موزه دفاع مقدس بر اساس سناريوي طراحي شده آموزش ديده‌اند.


به‌گفته قائم‌مقام موزه دفاع مقدس، اين روايتگران از بين 4 تا 5 هزار علاقه‌مند گزينش شده‌اند و مسلط به 4 زبان نيز هستند.


او با اشاره به 7 تالار تعبيه شده در اين موزه اظهار داشت: اين تالارها امکان تجسم عيني برخي فضاها و ميدان جنگ در ابعاد واقعي يا نمادين، با جنگ افزارهاي واقعي يا شبيه‌سازي‌ شده را به بازديد‌کنندگان مي‌دهد.


مجموعه «تالار شهادت» به 7مرحله تقسيم شده که شهادت را از نيت تا عروج به تصوير کشيده است. عظمت، ارزش، جايگاه و تقرب شهيد و شهادت در اين تالار نمود عيني دارد. به‌گفته وي، در اين تالار از همه شهداي انقلاب اسلامي و دفاع‌مقدس ياد شده است.


سردار بني‌احمدي با بيان اين‌كه تلاش شده در موزه دفاع مقدس كم‌تر از اشيا، وسايل و تجهيزات جنگي استفاده شود، تاكيد كرد: از امكانات پيشرفته و منحصر بفرد موزه دفاع مقدس، تالار «هولوگرام» است كه در آن شخصيت روايت‌گر به‌صورت مجازي و سه‌بعدي ظاهر مي‌شود.


او ادامه داد: در سينماي چهار بعدي اين موزه نيز، انيميشن 12دقيقه‌اي درباره دفاع مقدس به‌نمايش در مي‌آيد.


بر اساس اين گزارش، تالارهاي «آستانه»، «حيرت و حقانيت»، «دفاع»، «مقابله و آرامش»، «شهادت»، «پيروزي» و «سرانجام»، 7 تالار اين موزه به‌شمار مي‌آيد، ضمن اين‌كه مسجد خرم‌شهر نيز در ابعاد واقعي در كنار اين موزه احداث شده است.


در اين باغ موزه، فقط يک تالار با نام «تالار پروانه‌ها» جنبه موزه‌اي دارد که براي معرفي سرداران دوران دفاع مقدس درنظر گرفته شده است. اما بقيه تالارها جنبه رويدادي دارد و مي‌توان تمام اتفاقات دوران دفاع مقدس را در آن به شکل زنده در همان حال و هوا ديد.


طرح و احداث باغ موزه دفاع مقدس با هدف ساماندهي به‌مجموعه تلاش‌هاي دلسوزان و يادآوران مخلص آن با تلاش شهرداري تهران با زيربنايي نزديك به 205 هزارمتر مربع در بخش شرقي اراضي عباس‌آباد ساخته شده است.


در همين زمينه بخوانيد:
استفاده از فن‌آوري «هولوگرام» در موزه دفاع‌مقدس/ بازسازي نوري حمله دشمن به پالايشگاه آبادان
ساخت انيمشين 4 بعدي با موضوع دفاع مقدس/ تجهيز كتابخانه تخصصي دفاع مقدس به 11هزار عنوان كتاب 

نظر شما