شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۱۹
کد خبر: ۳۷۸۴۲
|
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۳
نمايشگاه نقاشي‌هاي مريم ابراهيمي‌پور، جمعه 23 ارديبهشت‌ماه در خانه هنرمندان ايران گشايش مي‌يابد. به گفته وي اين آثار با الهام از هنر شرق خلق شده‌اند.

اين نقاش در گفت‌و‌گو با خبرنگار شهر درباره آثارش گفت: مجموعه حاضر با عنوان «طبيعت»، ملهم از هنر شرق و در راستاي پژوهش‌هاي تطبيقي بين نقاشي طبيعت در ايران و چين و بررسي نگرش فلسفي تائوئيسم، فلسفه ايران باستان و عرفان اسلامي -به‌ويژه آراي سهروردي و ابن عربي- خلق شده است.




وي ادامه داد: اين مجموعه برداشتي شخصي در قالب آبستره اکسپرسيونيسم و با تعلق خاطر به هنر شرق است. در نگرش فلسفي شرق، طبيعت همواره داراي جايگاه خاصي است که نسبت مستقيم با ادراک حقيقت و شناخت وجود مطلق دارد. در اين نگرش، جهان بزرگ (کون کبير) همان طبيعت يا آفرينش است که آيينه‌ايست برابر نهاده با جهان کوچک که همانا انسان است.




اين دانش آموخته دانشکده هنرهاي زيبا توضيح داد: روان هستي در قانون انتظام ازلي خود «اشا»، پيوسته در تجلي و نو شدن است. سلسله مراتب تجلي از جهان تعين‌ناپذير وحدت به مراتب ممکنات و جهان کثرت، در نقاشي چيني از ضربات خود انگيخته و سرشار از انرژي آب مرکبي و فضاهاي سرشار از خالي و خلأ و در نگارگري ايراني با حضور رنگ‌هاي درخشان و جواهرگون و دقت در جزئيات متکثر طبيعت، گستره‌اي فرا ماده و خيال‌انگيز به دست مي‌دهد. گويي در جهان انديشه شرقي، صورت و جان جهان پيوسته در فرايندي ازلي به هم تبديل مي‌شوند؛ حضوري پيوسته از روان و خرد هستي که به هزار زبان در بيان است.




ابراهيم‌پور همچنين درباره سبک آفرينش آثارش گفت: سبک «اکسپرسيونيسم انتزاعي» در هنر غرب به علت جنبه بياني خود مي‌تواند به انديشه‌ها و احساسات شرقي با زبان تصويري خود نزديک باشد؛ گو اين‌که «اکسپرسيونيسم انتزاعي» در تمايلات هنرمند غربي نوعي کنش و برون‌افکني هيجانات انساني و روانکاوانه است و با اين وجود در بخشي از خود از تعاليم ذن و هنر شرق تاثير مي‌پذيرد.




مريم ابراهيمي‌پور متولد 1355 در دزفول است. وي در مقطع کارشناسي در رشته نقاشي از دانشگاه شاهد و در مقطع کارشناسي ارشد در همين رشته از دانشکده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران فارغ‌التحصيل شده است.




به گفته اين نقاش آثار ارائه شده در اين نمايشگاه که در روز جمعه 23 ارديبهشت‌ماه از ساعت 17 تا 20 در نگارخانه ميرميران خانه هنرمندان ايران افتتاح مي‌شود، 10 اثر در اندازه‌هاي 100 در 100 تا 120 در 190 سانتي‌متر است.




خانه هنرمندان ايران در خيابان طالقاني، خيابان موسوي شمالي(فرصت)، باغ هنر واقع است. اين نمايشگاه تا 29 ارديبهشت ماه همه‌روزه از ساعت 10 تا 20 و پنج‌شنبه‌ها از ساعت 14 تا 20 پذيراي بازديدکنندگان خواهد بود.


نظر شما