شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۱۵
کد خبر: ۳۷۸۵۳
|
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۲
دبير انجمن داروسازي باليني ايران:
دبير انجمن داروسازي باليني ايران با تاکيد براين که روش علمي لاغري، کاهش دو کيلوگرم وزن در ماه است، توصيه كرد: حداقل سه جلسه 30 دقيقه‌اي در هفته ورزش کنيد.

به گزارش "شهر"، دکتر رامين ابريشمي با بيان اين که چاقي يکي از مشکلات عمده جوامع امروزي است، اظهار کرد: چاقي عامل بسياري از بيماري‌هاست و موجب افزايش ميزان مرگ و مير و کاهش طول عمر افراد مي‌شود.

 

وي افزود: بسياري از بيماري‌ها مانند ديابت، قلب و عروق و چربي خون مي‌توانند متاثر از چاقي باشند، بنابراين کاهش فعاليت جسمي و افزايش مصرف کالري از جمله عوامل تاثيرگذار در ابتلا به چاقي محسوب مي‌شوند که گريبانگير جوامع امروزي هستند.

 

ابريشمي گفت: غذاي پرکالري معمولا با حجم کم و چربي زياد همراه است؛ اين غذاها مي‌تواند موجب افزايش وزن شود.

 

دبير انجمن داروسازي باليني ايران با اشاره به تبليغات درباره روش‌هاي نادرست کاهش وزن در رسانه‌ها تاکيد کرد: بر اساس تعريف علمي کاهش وزن يک فرد عادي حداکثر ظرف يک ماه بيشتر از دو کيلوگرم کاهش وزن نبايد داشته باشد، اين در حاليست كه تبليغات کاهش وزن در مدت اندک و کمتر از يک هفته کاملا غيرعلمي است و مي تواند عوارض جبران ناپذيري را بدنبال داشته باشد.

 

وي افزود: به تازگي تبليغات داروهاي کاهش وزن افزايش يافته است، اما بسياري از آنها داروهاي تاييد شده نيستند و بدون مجوز وزارت بهداشت وارد کشور مي‌شوند و در تركيبات برخي از آن‌ها حتي مواد مخدر وجود دارد.

 

ابريشمي با بيان اين که روش‌هاي کاهش وزن به ميزان چاقي افراد بستگي دارد، تصريح کرد: چاقي‌هايي که بيش از حد معمول باشد بر اساس محاسبه شاخص توده بدني، روش‌هاي مناسب توصيه مي‌شود اما در مواردي هم نياز به روش جراحي وجود دارد.

 

وي افزود: به طور کلي براي چاقي‌هاي معمولي که بيشتر افراد جامعه دچار آن هستند بهترين روش، استفاده از رژيم غذايي مناسب و يا مصرف داروهاي كمكي مورد تاييد است.

 

اين متخصص داروسازي باليني با تاکيد بر اين که رژيم غذايي لاغري با رژيم غذايي روزانه تفاوت خاصي ندارد، گفت: بايد در اين رژيم غذايي تمام مواد غذايي شامل سه دسته کربوهيدرات‌ها، چربي‌ها و پروتئين‌ها وجود داشته باشد؛ البته افرادي که قصد کاهش وزن دارند بايد غذاهاي سرخ‌ کرده و تنقلاتي مانند چيپس را کمتر مصرف کنند.

 

ابريشمي خاطرنشان کرد: بطور کلي افراد جامعه براي اينکه دچار اضافه وزن نشوند بايد فعاليت بدني داشته و حداقل سه جلسه 30 دقيقه‌اي در هفته ورزش کنند. همچنين بايد از غذاهايي که داراي کالري بالا با حجم کمي هستند مانند فست‌فودها و انواع شيريني‌ها پرهيز کنند.

 

دومين همايش داروسازي باليني ايران با عنوان تازه‌هاي دارو درماني و با حضور بيش از 2 هزار نفر از داروسازان و پزشکان سراسر کشور از سوي انجمن متخصصان داروسازي باليني ايران 28 تا 30 ارديبهشت در مرکز همايش‌هاي رازي برگزار مي‌شود و يكي از كارگاه‌هاي آن درباره كنترل وزن است.

نظر شما