سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۳۵
کد خبر: ۳۷۹۰۳
|
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۵
به گفته رييس دانشگاه علوم‌پزشكي هرمزگان، مشاوره پزشکي ژنتيک يکي از برنامه‌هاي جامع پيشگيري از معلوليت‌هاي ناشي از اختلالات ژنتيک است که جهت دستيابي به هدف کاهش شيوع و بروز معلوليت‌هاي ناشي از اختلالات ژنتيک طراحي و تدوين شده است.

به گزارش "شهر" به نقل از وزارت بهداشت، دكتر محمد شكاري، با اشاره به اهميت مشاوره ژنتيکي در بروز و پيشگيري از بيماري‌ها گفت: بسياري از معلوليت‌ها و بيماري‌هاي خاص بوسيله انجام مشاوره ژنتيک، قبل از ازدواج و بارداري قابل پيشگيري است و بيشتر بيماري‌هاي ارثي پس از تولد حتي با صرف هزينه‌هاي کلان قابل درمان نيستند، از اين رو پيشگيري از اين امر با مشاوره پزشکي ژنتيک از لحاظ اقتصادي نيز بسيار مقرون به صرفه است.

 

وي افزود: در حال حاضر امکانات بسيار خوبي در آزمايشگاه ژنتيک و تشخيص پيش از تولد (PND) موجود است که در آينده نزديک مرحله دوم آزمايشگاه تشخيص بيماري تالاسمي به بهره‌برداري مي‌رسد تا بتواند خدمات را بصورت تخصصي‌تر ارائه شود.

 

شكاري درباره بهترين زمان براي مشاوره ژنتيک گفت: بهترين زمان براي مشاوره، قبل از ازدواج و قبل از دوران بارداري است و در مشاوره ژنتيک بيماران و خانواده‌هايي که در معرض يک اختلال ارثي قرار دارند، نسبت به نتايج آن بيماري، احتمال بوجود آمدن يا انتقال بيماري به فرزندان و راه‌هاي پيشگيري از آن آگاهي پيدا مي‌کنند.

 

وي با تاکيد بر مراجعه زوجين جوان به مراکز تخصصي جهت مشاوره ژنتيک، خاطرنشان كرد: مشاوره ژنتيک تلاش مي‌کند تا بيمارهاي ارثي جدي در خانواده‌ها را شناسايي و راه‌هاي پيشگيري را مشخص كند و اين امر به هيچ وجه مانع از ازدواج زوجين نخواهد شد.

 

رييس دانشگاه علوم‌پزشكي هرمزگان يادآور شد: انجام مشاروه و انجام آزمايشات قبل از تولد براي زوجين ناقل، جهت پيشگيري از تولد کودک مبتلا به تالاسمي ماژور کمک مي‌کند تا جنين‌هايي که مبتلا به تالاسمي ماژور هستند شناسايي شوند.

 

وي با اشاره به اقدامات ممکن در تشخيص تالاسمي ماژور در جنين گفت: بعد از انجام آزمايشات لازم چنانچه جنين مبتلا با تالاسمي ماژور (نوع شديد ) تشخيص داده شود والدين مي‌توانند حداکثر تا 14 هفتگي بارداري با ارائه نتايج آزماشات به پزشکي قانون جهت ختم بارداري به زايشگاه معرفي شوند و در غير اين صورت خود را براي مقابله با مشکلات داشتن يک فرزند مبتلا به تالاسمي ماژور آماده كند.

 

شكاري، جلوگيري از تولد نوزادان مبتلا به تالاسمي ماژور و معلوليت را از اهداف مرکز (PND) دانست و افزود: مراجعه بموقع به آزمايشگاه تشخيص قبل از تولد تالاسمي راهي قابل اطمنيان براي جلوگيري از تولد يک بيماري تالاسمي ماژور (شديد ) است.

نظر شما