دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۲۱
کد خبر: ۳۸۲۰۲
|
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۴
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي و رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي و مهيمانان داخلي و خارجي همايش هزاره شاهنامه فردوسي از برگ‌هاي شاهنامه شاه طهماسب در موزه هنرهاي معاصرتهران بازديد كردند.

به گزارش شهر، غلامعلي حدادعادل و استادان و پژوهشگران ايراني و خارجي شاهنامه، صبح دوشنبه 26 ارديبهشت‌ماه، از برگ‌هايي از شاهنامه شاه‌طهماسب و همچنين از نمايشگاه ايراني آثار گنجينه در موزه هنرهاي معاصر تهران ديدن كردند.

محمود شالويي‌ مديركل هنرهاي تجسمي و سرپرست موزه هنرهاي معاصرتهران در اين بازديد گفت:‌ موزه هنرهاي معاصرتهران با همكاري فرهنگستان هنر امسال شاهنامه شاه طهماسب را براي اولين بار منتشر مي‌كند تا 118 برگ اين اثر ارزشمند كه در موزه هنرهاي معاصرتهران نگهداري مي‌شود در کنار تصاوير برگ‌هايي از شاهنامه که در خارج از كشور نگهداري مي‌شود، در يك اثر نفيس براي استفاده پژوهشگران و علاقه‌مندان ارائه شود.

همچنين دكتر غلامعلي حدادعادل در بازديد از شاهنامه شاه طهماسب گفت: انتشار شاهنامه شاه طهماسب مشتمل بر 118 برگ آن در موزه هنرهاي معاصرتهران و برگ‌هايي كه در خارج از كشور نگهداري مي‌شود، با همكاري موزه هنرهاي معاصر تهران و فرهنگستان هنر در سال جاري اتفاق خوشايندي است كه موجب مي‌شود نمونه ارزشمند و والاي هنر ايراني در اختيار هنردوستان ايران و ديگر كشورها قرار گيرد.

رييس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اهميت هنر نگارگري گفت: تشكيل رشته نگارگري در دانشگاه در سال‌هاي اخير و فعاليت انجمن نگارگري ايران زمينه‌هايي را فراهم كرده است تا پايه‌ها و بسترهاي مناسب پژوهشي درباره هنر نگارگري در كشور به نحو جدي شكل بگيرد.

حداد عادل با اشاره به تصويب اختصاص يك دهم درصد از اعتبار ساختماني دستگاه‌هاي وابسته به قواي سه‌گانه براي خريد آثار هنرمندان ايراني در قانون بودجه سال 1390 گفت: اين موضوع چند سالي است كه پيگيري مي‌شود و چند سال قبل تصويب شد كه دستگاه‌ها مي‌توانند نيم درصد از اعتبار عمراني خود را به خريد آثار هنري اختصاص دهند؛ اما سال گذشته ما در كميسيون فرهنگي سعي كرديم عبارت «مي‌توانند»‌ را به «‌موظف‌اند» تبديل كنيم اما در مجلس تصويب نشد و امسال اين رقم به يك دهم درصد كاهش يافت كه بر اساس اين قانون كليه دستگاه‌هاي متعلق به قواي سه گانه موظف هستند يك دهم درصد از بودجه ساختماني خود را به خريد آثار هنرمندان ايراني اختصاص دهند.

رييس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در ادامه گفت: مرحله بعد از تصويب اين قانون چنان‌كه در آن ذكر شده است،‌ تدوين آيين‌نامه از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي است كه ضرورت دارد آيين‌نامه‌اي جامع با نظر هنرمندان و افراد با تجربه و متخصص در اين زمينه تدوين شود تا آيين‌نامه بتواند جوابگو باشد و به نحو مناسب اجرايي شود.


حدادعادل نقش رسانه‌ها را در تحقق اين امر موثر خواند و افزود: رسانه‌ها مي‌توانند با پيگيري‌هاي مستمر از مسئولان مرتبط و پرداختن به اين موضوع در تحقق اين قانون نقش مؤثري داشته باشند.

در اين بازديد شاهنامه‌پژوهاني از ايران، آمريكا، لهستان،‌ هند، ‌گرجستان،‌ آلمان، ‌هلند و‌ تاجيكستان حضور داشتند.

نظر شما