شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۳۶
کد خبر: ۳۸۲۹۱
|
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۸
رييس مركز امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري، ساماندهي امور زنان را مهمترين برنامه اين مركز اعلام كرد و گفت: آيين‌نامه‌هاي اجرايي قوانيني كه تا كنون از سوي دولت و مجلس تدوين شده را پيگيري و به وزارتخانه‌ها ابلاغ مي‌کند.

به گزارش خبرنگار "شهر"، مريم مجتهدزاده امروز در نشست خبري به مناسبت هفته زن، با اشاره به تقسيم‌ كار ملي صورت گرفته در حوزه زنان و اين كه هر دستگاهي در جهت تحكيم بنيان خانواده و پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي در اين حوزه، وظايف خاص خود را انجام دهد، «پيوست خانواده» را از برنامه‌هاي مهم مركز امور زنان رياست‌جمهوري عنوان كرد و افزود: اين پيوست مانند پيوست فرهنگي است و بر اساس آن، تمام برنامه‌هايي كه در كشور بصورت لايحه يا طرح از سوي دستگاه‌هاي مختلف عملياتي مي‌شود، يك پيوست خانواده بايد داشته باشد كه اثرات آن بر خانواده‌ها بررسي شود.

 

وي افزود: اگر برنامه‌اي، اثر منفي بر خانواده‌ها داشته باشد، از سوي متولي برنامه بايد پيشگيري شود و آن اثرات سوء در برنامه‌ريزي‌ها لحاظ شود.

 

مجتهدزاده درباره تشكيل ستاد ملي زن و خانواده نيز گفت: اين ستاد به رياست دكتر احمدي‌نژاد و شركت حداقل 7 وزير تشكيل شده و تمام افراد تصميم‌گيرنده در سطوح تصميم‌گيري زنان از قوه ‌قضائيه، مجلس، و شوراي عالي انقلاب فرهنگي، شوراي فرهنگي – اجتماعي در آن حضور دارند.

 

وي تأكيد كرد: بر اين اساس موازي كاري در حوزه زنان بطور كامل از بين مي‌رود و تمام فعاليتهاي زنان زير نظر اين ستاد قرار مي‌گيرد و مديريت مي‌شود.

 

مجتهدزاده اظهار كرد: در راستاي فعاليت ستاد ملي زن و خانواده، مطالبات و فرامين مقام معظم رهبري در حوزه زنان استخراج شده و به شكل راهبردها، راهكارها و برنامه‌ها به دستگاه‌ها ابلاغ خواهد شد و براي پيگيري منويات ايشان نيز، آيين‌نامه‌هاي اجرايي قوانيني كه تا كنون از سوي دولت و مجلس تدوين شده در دستور كار قرار گرفته و به وزارتخانه‌ها ابلاغ مي‌شود.

 

رييس مركز امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري با اشاره به برنامه‌هاي اين مركز در سطوح بين‌المللي، از برگزاري اجلاس موفق وزراي امور زنان كشورهاي سازمان كنفرانس اسلامي در ايران خبر داد و عنوان كرد: در دو اجلاس قبلي هيچ بيانيه‌اي صادر نشده بود، اما در اين اجلاس بيانيه‌اي در 42 بند داده شد كه در اين بندها، مفاهيمي را كه از نظر ساختاري، مفهومي و شكلي هميشه دغدغه جمهوري اسلامي ايران با گذشت 32 سال از انقلاب بوده، مطرح شد.

 

وي گفت: بر اين اساس بر ضرورت نقش تربيتي زنان در خانواده، جدا نشدن اخلاق از فرآيند توسعه، نقش مهم زنان به عنوان مديران خانواده در مديريت خانواده و اصلاح الگوي مصرف در اين بيانيه گنجانده شد و بيانيه بسيار مهمي در مقابل كنوانسيون‌هايي بود كه نمي‌توانند در جهت احقاق حقوق زنان گامي را بردارند و بيشتر زن را از خانواده و نقش‌هاي اصيل خود به عنوان مادر و همسر دور مي‌كنند.

 

به گفته رييس مركز امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري، دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي طبق بند 40 اين بيانيه موظف است بعد از 2 سال عملياتي و اجرايي شدن اين بيانيه را به اطلاع همه اعضاء برساند و توضيح دهد چه اقداماتي در اين جهت صورت گرفته است.

 

مجتهدزاده همچنين با تبريك ميلاد حضرت زهراي اطهر(س) و آغاز هفته زن تصريح كرد: هر كس بتواند معاني چهار نام مبارك آن بانوي بزرگ يعني فاطمه «بريده شده از شرك و بدي»، صديقه «راستگو بودن و از دروغ دوري كردن»، زكيه «به ديگران انفاق كردن، حفره‌ها را پر كردن و آسيب‌زدايي از جامعه و خير رساندن به جامعه» و طاهره «طهارت باطني و ظاهري، حيا» را در ابعاد فردي، شخصيتي، خانوادگي و اجتماعي خود پياده كند، مي‌تواند در درگاه الهي منصوره شود؛ يعني كسي كه تكامل وجودي پيدا مي‌كند و به اين ترتيب محدثه مي‌شود يعني خير كثير دارد.

 

وي تأكيد كرد: ما مي‌خواهيم در تمام مناسبات اجتماعي و هر جايگاهي كه هستيم، يك پله ارتقاء يابيم و به سمت جامعه فاطمي پيش رويم.

نظر شما