يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۴۱
کد خبر: ۳۸۴۱۶
|
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۴
برنامه هفتگي نگارخانه‌هاي تهران/
آثار پرويز تناولي، کامبيز درمبخش، پرويز کلانتري، بهرام دبيري و شماري از پيشکسوتان هنرهاي تجسمي در آخرين روزهاي ارديبهشت در قالب نمايشگاه‌هاي گروهي، تخصصي و يادبودي در نگارخانه‌هايي چون ساربان، فروهر و سيحون به نمايش گذاشته مي‌شوند.

به گزارش خبرنگار شهر، گالري فروهر از روز جمعه 30 ارديبهشت ميزبان نمايشگاهي با عنوان «مجسمه‌‌هاي نسل سوم و پرويز تناولي» ‌خواهد بود. اين نمايشگاه مجموعه‌اي از آثار 29 شاگرد پرويز تناولي و خود اين استاد مجسمه‌ساز را در کنار يکديگر به نمايش خواهد گذاشت.

نمايشگاه مجسمه‌‌هاي نسل سوم و پرويز تناولي جمعه 30 ارديبهشت‌ماه از ساعت 16 تا 20 در گالري فروهر گشايش مي‌يابد. پرويز تناولي، مجسمه‌ساز پيش‌کسوت، پس از نمايشگاه عکس‌هاي عباس کيارستمي که هم‌اکنون در گالري «10» برپاست، مجموعه «هيچ» خود را نيز در گالري «10» به نمايش خواهد گذاشت.

بازديد از نمايشگاه «مجسمه‌‌هاي نسل سوم و پرويز تناولي» از شنبه 31 ارديبهشت‌ تا 17 خرداد از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 12 تا 20 و پنج‌شنبه‌ها از ساعت 12 تا 18 براي عموم علاقمندان امکان‌پذير است.

گالري فروهر در روز جمعه 13 خرداد تعطيل است و در روز چهارم خردادماه ميزبان نشستي خواهد بود که چهارشنبه 4 خردادماه از ساعت 16 تا 19 با حضور جمعي از استادان هنرهاي تجسمي براي بررسي اين نمايشگاه در گالري فروهر واقع در خيابان آفريقا(جردن)، نبش بلوار گلستان، شماره 2 برگزار خواهد شد.

نمايشگاه آثار کامبيز درمبخش با عنوان «طرح‌هاي دوست‌داشتني» نيز از جمعه 30 ارديبهشت‌ماه از ساعت 16 تا 20 در گالري ساربان افتتاح مي‌شود. اين نمايشگاه منتخبي از 5000 کار اين کارتونيست را در قالب 50 تابلو ارائه مي‌کند. اين تابلوها، عموما کلاژهايي هستند از بهترين طراحي‌هاي 20 سال اخير درمبخش است که تاکنون کسي آن‌ها را نديده و در هيچ‌کجا عرضه نشده‌اند.

اين نمايشگاه تا دو هفته در گالري ساربان واقع در خيابان شهيد بهشتي، خيابان صابونچي (مهناز)، کوچه مهماندوست، پلاک 8 ادامه خواهد داشت.

همچنين 27 تن از هنرمندان برجسته‌اي که با گالري سيحون همکاري داشته‌اند نيز، به مناسبت نخستين سالگرد درگذشت معصومه سيحون، گالري‌دار پيشکسوت، آثارشان را در کنار يکديگر و با موضوعي واحد به نمايش مي‌گذارند. اين هنرمندان پيشكسوت و جوان با آثاري با موضوع «معصومه سيحون» و موضوعات ديگر كه مربوط به اين بانوي گالري‌دار است، در اين نمايشگاه شركت خواهند کرد.

اين نمايشگاه جمعه 30 ارديبهشت ساعت 17 با سخنراني آيدين آغداشلو افتتاح مي‌شود. از جمله هنرمنداني که در اين نمايشگاه شرکت خواهند داشت مي‌توان پرويز كلانتري، بهرام دبيري، كامبيز درمبخش، ايرج شافعي، عبدالحميد پازوكي، احمد نصراللهي، رحيم مولاييان و محسن احمدوند را نام برد.

اين نمايشگاه از 31 ارديبهشت ماه از ساعت 16 تا 20 به مدت دو هفته در گالري سيحون واقع در خيابان وزراء، كوچه چهارم، شماره 30 پذيراي بازديدکنندگان خواهد بود.

موزه عکسخانه شهر نيز به مناسبت روز جهاني موزه و گراميداشت زنده‌ياد دکتر ايرج افشار و يکصد و پنجاه و سومين نمايشگاه عکس خود را با عنوان «زندگي روزمره مردم ايران» به روايت کارت‌پستال‌هاي تاريخي مهرداد اسکويي برگزار مي‌کند. اين مجموعه منتخبي از 30 کارت پستال دوره قاجار از مجموعه مهرداد اسکويي است که به همت گروهي از محققان به دقت بررسي، شناسايي و خوانش شده است. سرپرست گروه مهرداد اسکويي و همراهان وي رزيتا انواري، معصومه الماسي ماشک، زينب عليزاده، مژگان الماسيان، مريم جليلي‌فر، مازيار کريمي ، دکتر شهرام امينيان، ويليام يانگ، اشکان امينيان، دکتر بابک روح‌الاميني، محمد غفوري، ماندانا کريمي، کوروش شبگرد، مهدخت ابولفتحي، مهکامه ابولفتحي و اکرم کريم‌زاده هستند.

اين نمايشگاه امروز چهارشنبه 28 ارديبهشت ‌ماه ساعت 15 تا 19 گشايش مي‌يابد و بازديد از آن از 28 ارديبهشت تا 17 خردادماه براي بازديدکنندگان امکان‌پذير است. موزه عکسخانه شهر در ميدان هفت تير، خيابان بهارشيراز،‌ بوستان بهار شيراز واقع است.

همچنين نمايشگاه نقاشي بزرگان هنر معاصر گرجستان امروز چهارشنبه 28 ارديبهشت‌ماه با حضور جمعي از مسئولان فرهنگي کشور و هنرمندان سرشناس ايران و گرجستان در موسسه فرهنگي اکو گشايش مي‌يابد.

اين نمايشگاه که در راستاي تبادلات فرهنگي کشورهاي عضو در سازمان اکو صورت مي‌گيرد، مشتمل بر 40 اثر نقاشي از 11 هنرمند پيشکسوت اين کشور است که در سبک‌هاي مختلف و موضوعات مختلف براي نمايش به ايران آمده و همگي آثار آن از سوي آکادمي هنرهاي زيباي تفليس جمع‌آوري شده است.


نمايشگاه هنر معاصر گرجستان راس ساعت 16 امروز چهارشنبه 28 ارديبهشت گشايش مي‌يابد و تا 10 خرداد پذيراي علاقه‌مندان خواهد بود. نگارخانه موسسه فرهنگي اکو در خيابان اقدسيه (شهيد موحد دانش)، خيابان ناز، پلاک 10 واقع است.

همچنين روز جمعه 30 ارديبهشت‌ماه نمايشگاه نقاشي‌خط‌هاي ساسان ناصرنيا در گالري شيرين افتتاح مي‌شود. در اين نمايشگاه 10 اثر با تكنيك اكريليك روي بوم ارائه مي‌شود. موضوع اين آثار الهام گرفته از اشعار عرفاني به‌ويژه اشعار مولانا است.


اين نمايشگاه تا 13 خرداد در گالري شيرين داير خواهد بود و علاقمندان مي‌توانند همه روزه به‌جز دوشنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 از اين آثار ديدن کنند. گالري شيرين در بلوار اندرزگو، خيابان سليمي، باغ انجمن خوشنويسان واقع است.

موسسه فرهنگي هنري صبا نيز به مناسبت روز بزرگداشت شاعر پر آوازه ايراني، حكيم عمر خيام نيشابوري، ميزبان تازه‌ترين آثار عليرضا کدخدايي شامل 50 اثر در قالب خط شکسته نستعليق خواهد بود.

اين نمايشگاه نيز امروز چهارشنبه 28 ارديبهشت‌ماه، در نگارخانه خيال شرقي موسسه فرهنگي هنري صبا ساعت 17 گشايش مي‌يابد و تا 25 خرداد پذيراي عموم بازديدکنندگان خواهد بود. علاقمندان مي‌توانند براي بازديد از اين نمايشگاه به خيابان ولي‌عصر(عج)، خيابان طالقاني غربي، خيابان شهيد برادران مظفر، شماره 125 مراجعه کنند.

از ديگر نمايشگاه‌هايي که در پايان اين هفته افتتاح مي‌شوند مي‌توان نمايشگاه نقاشي‌هاي فيگوراتيو محمد رحيمي را نام برد که روز جمعه 30 ارديبهشت‌ماه از ساعت 15 تا 20 در گالري اعتماد افتتاح مي‌شود.

اين نمايشگاه تا 10 خردادماه همه‌روزه از ساعت 15 تا 20 در گالري اعتماد واقع در خيابان باهنر(نياوران)، سه راه ياسر، خيابان صادقي قمي، خيابان بوکان، پلاک 4 پذيراي بازديدکنندگان خواهد بود.

آرش نظري نيز اولين نمايش هنري خود را با عنوان«علائم تجاري مثبوت» از روز جمعه 30 ارديبهشت در گالري هما عرضه خواهد کرد. اين مجموعه شامل ده «تصوير آينه» مجزاست که هر يک موقعيتي تئاترگونه را به تصوير کشيده‌اند. اين نمايشگاه به مدت 10 روز در گالري هما به نمايش گذاشته خواهد شد.

همچنين نمايشگاه نقاشي‌هاي حسين چراغچي از روز جمعه 30 ارديبهشت‌ماه از ساعت 16 تا 20 در گالري گلستان افتتاح مي‌شود. اين نمايشگاه تا روز پنج‌شنبه پنجم خردادماه، از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16 تا 20 و پنج‌شنبه‌‌ها از ساعت 16 تا 18 در گالري گلستان واقع در دروس، خيابان شهيد کماسايي، پلاک 34 پذيراي علاقمندان خواهد بود.


نمايشگاه‌‌هايي نيز از هفته گذشته و يا در هفته جاري افتتاح شده‌اند که همچنان ادامه دارند. از آن جمله نمايشگاه چيدمان محمود بخشي است که از دوشنبه 26 ارديبهشت با موضوع مضرات دخانيات در گالري «آن» برپاست. اين نمايشگاه شامل چيدماني متشکل از سه بخش است و با عنوان «به من» يا بهمن، موضوع آسيب‌هاي دخانيات به‌ويژه سيگار را دنبال مي‌کند.

اين نمايشگاه تا 30 ارديبهشت‌ماه در گالري «آن» واقع در ونک، خيابان سئول، شماره 40 پذيراي بازديدکنندگان خواهد بود.

نمايشگاه نقاشي‌هاي وحيد حکيم نيز با عنوان «نور لا» تا 12 خردادماه ادامه خواهد داشت و همه‌روزه به‌جز جمعه 30 ارديبهشت و 6 خرداد از ساعت 11 تا 20، در گالري اثر پذيراي بازديدکنندگان خواهد بود. گالري اثر در خيابان کريمخان زند، خيابان ايرانشهر، کوچه برفروشان، مقابل خانه هنرمندان ايران، پلاک 16 واقع است.

همچنين نمايشگاه آثار ناهيد توکلي با عنوان «خون بر شمشير» تا چهارم خردادماه همه روزه به جز جمعه‌ها از ساعت 16 تا 20 در گالري آران ميزبان علاقمندان و بازديدکنندگان است. گالري آران در خيابان کريم‌خان زند، خيابان خردمند شمالي، کوچه دي، پلاک 12 واقع است.

نمايشگاه نقاشي‌هاي الهام بارسيان نيز تا سه شنبه سوم خرداد در گالري آتبين داير است و علاقمندان مي‌توانند از اين آثار ديدن کنند. گالري آتبين در خيابان ولي‌عصر(عج)، ضلع جنوب چهارراه پارك وي، كوچه خاكزاد، پلاك 42 واقع است.

همچنين نمايشگاه نقاشي‌هاي نوشين ايپكچي تا سه شنبه سوم خرداد در گالري دي داير است و علاقمندان مي‌توانند همه روزه از اين آثار ديدن کنند. گالري دي در خيابان نياوران، ابتداي پاسداران، تنگستان چهارم، كوچه ناز يک، بن‌بست ترانه، پلاك 3 واقع است.

نمايشگاه نقاشي و مجسمه‌هاي پارچه‌اي ناهيد داورپناه نيز تا چهارم خردادماه از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16 تا 20 و پنج‌شنبه‌ها از ساعت 16 تا 18 در گالري گلستان ميزبان اين آثار و پذيراي بازديدکنندگان خواهد بود.

در گالري شماره 6 نيز نمايشگاه عكس‌هاي پريسا دمندان با عنوان «در برابر چشمهايت» برپاست. اين نمايشگاه که تا سوم خردادماه برپاست، همه‌روزه به‌جز پنج‌شنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 تنها پذيراي بانوان خواهد بود و بازديد از آن براي آقايان ممنوع است. گالري شماره 6 در خيابان کريم‌خان زند، خيابان خردمند شمالي، کوچه هجدهم، پلاک 6 واقع است.

همچنين موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) ميزبان نمايشگاه بين‌المللي «اميد براي ژاپن» است که تا چهارم خرداد ماه همه روزه به‌جز روزهاي تعطيل از ساعت 9 تا 18 پذيراي هنرمندان و هنردوستان خواهد بود. موزه هنر امام علي(ع) در خيابان ولي عصر(عج)، روبروي بزرگراه نيايش، بلوار اسفنديار، شماره 35 واقع است.

نظر شما