شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۲۰
کد خبر: ۳۸۴۳۳
|
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۳
در نشست تخصصي شهري انساني براي انسان شهري مطرح شد؛
مازيار ميري معتقد است هر چند معضلات شهري براي فيلمسازان از جذابيت هايي برخوردارند اما سينماگران ايراني نتوانسته اند شهر و مسايل مرتبط با آن را به خوبي بازي دهند.

به گزارش خبرنگار شهر، دومين نشست تخصصي جشنواره فيلم شهر، با موضوع «شهري انساني براي انسان شهري» با حضور مازيار ميري کارگردان فيلم «سعادت آباد»، نيکي کريمي بازيگر و کارگردان فيلم «سوت پايان»،عبدالرضا کاهاني کارگردان فيلم «اسب حيوان نجيبي است» و امير پوريا منتقد سينما در پرديس سينمايي ملت برگزار شد.

 

  

در ابتداي اين نشست امير پوريا منتقد سينما با بيان اينکه هر سه فيلمساز با مضمون اجتماعي در اين جلسه هستند و دغدغه اجتماعي با مشکلات حاکم بر شهرهاي امروز را در ذهن دارند، گفت: سينماگران گمان مي‌کنند مديران و مسوولان نهادها و يا نماينده صنوف مختلف که به فيلمسازان براي به تصوير کشيدن برخي از رفتارهايشان معترض مي شوند، اطلاعات و يا سواد سينمايي معدودي دارند. فيلمساز شهري بايد به شكلي اززندگي شهري نزديك باشد.

 

 

 پوريا سئوال خود را اين طور مطرح كرد كه مسائل و معضلات اجتماعي تا چه حد در فيلم ها مي‌توانند در معرض ديد قرار بگيرد و نيكي كريمي بازيگر و كارگردان سينما در پاسخ به اين سئوال عنوان كرد: هر كسي شهري را كه از زاويه ديد خود مي بيند مي سازد. به همين دليل ابعادي كه از ماجرا و دل شهر بيرون مي آيند در ذهن همه ما وجود دارد اما در زمان ساخت با موضوع محدويت هايي مواجه مي شويم.

 

 

 

مازيار ميري در پاسخ به همين پرسش گفت: اگر ما به اين اصول واقف باشيم كه كار فيلمساز ثبت لحظه و تاريخ است، بيشتر در فيلم‌هايمان آدم ها و شخصيت‌هاي جامعه را نشان خواهيم داد و كمتر درباره لوكيشن هاي شهري فيلم ساخته ايم. بسياري از فيلم هاي شهري ما درباره افرادي است که در شهرها زندگي مي کنند و در ميان اين آثار کمتر فيلمي مستقيما درباره يک بناي شهري ساخته شده است.

 

 

 

ميري در ادامه صحبت هاي خود به دهه 60 سينماي ايران اشاره كرد و گفت: در دهه 60، سينماي ايران به سمت ساخت فيلم هاي روستايي رفت و اين امر در آثار کارگرداناني همچون عباس کيارستمي يا مجيد مجيدي ديده مي‌شود اما امروز خبري از ساخت فيلم هاي روستايي نيست و آثار شهري نيز به لحاظ استفاده از فضاهاي شهري محدود است و فيلمسازان ما به دليل ناامني شرايط فيلمسازي به سمت لوكيشن هاي ثابت و يا فيلمبرداري در شب پناه برده اند.

 

 

 عبدالرضا کاهاني با بيان اينکه اگر مسوولان براي ساخت فيلم‌هاي شهري فضاي مناسب تري را مهيا کنند، فيلمسازان رغبت بيشتري از خود براي ساخت اين نوع فيلم‌ها نشان خواهند داد، اظهارکرد: ساخت فيلم‌هاي شهري در سينماي ايران محدود است بنابراين بهتر است سرمايه گذاري بيشتري براي ساخت اين نوع فيلم‌ها صورت گيرد.

 

 

 

پوريا در ادامه اين نشست به ريشه يابي مشكلات دروني ميان شهر و فيلمساز پرداخت و گفت: بايد بستري فراهم شود كه پس زمينه‌هاي شهري در فيلم ها محدود نباشند كه اين مسئله به متوليان و مسئولان سينما برمي‌گردد تا چقدر دست فيلمسازان را در ساخت فيلم‌ها باز بگذارند.

 

 

 

وي در اين باره ادامه داد: چرا بايد از فضاي شهري كه فيلمساز در فيلم هاي خود نشان مي‌دهد، آدم هاي همين جامعه به نقل اينكه شغل و كارشان در فيلم ها نشان داده شده، اعتراض كنند؟ منتقدان سينمايي نيز که سواد سينمايي دارند به صحنه اي از فيلم «ميکس» ساخته مهرجويي که در آن منتقد سينما پشت در دستشويي منتظر مي‌مانند بسيار معترض شدند درواقع اين قشر نيز چندان فرقي با افرادي که عاري از سواد سينمايي هستند ندارند. بنابراين چنين تفکر انتقادي ناشي از تفکر بومي ايراني ها است که مي خواهند خود را منزه جلوه دهند.  

 

 

کارگردان مجموعه «گاوصندوق» با اشاره به معضلات پيرامون ساخت اين سريال، خاطر نشان کرد:متاسفانه نهادهاي مختلف به اين اثر اعتراض داشتند در حالي که بايد براي رسيدن به نتيجه مطلوب در ساخت آثار سينمايي و تلويزيوني نقدپذير باشيم.

 

 

 

كريمي در ادامه به فيلم هاي شهري در تاريخ سينماي ايران اشاره کرد و ادامه داد:  فيلم هاي «شب قوزي» و ساخته‌هاي ابراهيم گلستان نمونه کاملي از فيلم هاي شهري بودند اما سينماي امروز به دليل خط قرمزهايي که براي لوکيشن هاي داخلي ايجاد شده است عموما در خيابان‌ها مي گذرند. به همين نسبت مي‌توان مشکلاتي را که در جاي جاي شهرما نهفته است بيان کنيم.

 

 

در ادامه اين نشست مازيار ميري، کارگردان فيلم سينمايي «کتاب قانون» گفت: معضلات شهري براي فيلمسازان از جذابيت هاي بيشتري برخوردار بوده اما شهر هيچ گاه بازيگر خوبي در فيلم هاي سينمايي نبوده و هيچ فيلمي درباره برج آزادي و يا خيابان جردن ديده و يا ساخته نشده است.

 

 

 

كاهاني درباره معضلات شهري سينما ادامه داد:مسوولان با اعتماد به فيلمسازان مي توانند اين باور را به آنها دهند که آن ها افراد نکته سنجي هستند و موانع و مشکلات را درک مي کنند و دلسوز جامعه اند.

  

 

پوريا درادامه اين بحث با تاکيد بر اينکه قصد تطهير سياستگذاري مديران مربوطه را ندارد، بيان كرد: منوچهر محمدي که قرار است در اين دوره از جشنواره فيلم شهر نيز مورد تقدير قرار گيرد در دوران وزارت مرحوم سيف الله داد مدتي در سمت مدير نظارت و ارزشيابي بر آثار سينمايي بودند اما به اين دليل که قوانيني حاکم، ميان کارگردان‌هايي چون کيارستمي و ديگران فرقي قائل نمي شوند و اين به معناي عدم حاکميت عدالت است استعفاء داد.

 

 

به گفته پوريا در شرايط امروز سينما فيلمسازان به سمت ساخت فيلم هاي بي خطر مي روند در حاليکه اثري مانند «سوت پايان» خط قرمزها را رعايت نکرده و موضوعي ملتهب را به تصوير کشيده است.

 

 

 

پوريا درادامه به صحبت هاي انتظامي درافتتاحيه جشنواره فيلم شهر اشاره کرد و گفت: استاد انتظامي با بياني ساده تصويردرستي از انسان شهري و شهري انساني ارائه دادند بنابراين فيلم شهري نيز بايد خوراکي مطابق با شرايط زندگي انسان هاي شهر که فضيلت و معضلات را توامان در کنار يکديگر تجربه مي کنند براي آن‌ها به تصوير بکشد.

 

 

 

کريمي كه خود در اين دوره از جشنواره داوري آثار فيلم هاي كوتاه را برعهده دارد، گفت: تعداد بسياري از فيلم‌هايي که از سوي نسل امروز ساخته شده اند را مشاهده کردم. بيشتر اين آثار با نگاه تلخ، روابط پيچيده اي را که برگرفته از تجربيات خودشان است به تصويرکشيده اند.

 

 

 

وي ادامه داد:جواناني که امروز در حال ساخت فيلم کوتاه با موضوعات مرتبط به جامعه هستند چگونه مي خواهند در آينده از سد مشکلاتي مانند پروانه نمايش بگذرند؟ معتقدم نسل آينده سينما با ايده هاي نو و متفاوتي که دارند به هيچ عنوان نمي توانند سفارشي ساز شوند.

 

 

 

ميري به فيلم هاي کوتاه اشاره کرد و افزود: فيلم‌هاي کوتاه تاثيرگذاري بيشتري در تحقق شعار جشنواره که همان شهري انساني براي انسان شهري است دارد و اين نوع فيلم‌ها معضلات شهري را در بستر مناسب تري به تصوير مي کشند.

 

  

وي با تاکيد بر اينکه نبايد شرايط فيلمسازي در کشور طوري شود که فيلمسازان به سمت سوژه هاي خنثي و طنز بروند، اضافه کرد: سينما مي تواند با حفظ نگاه نقادانه خود مسوولان و افراد جامعه را به سمت حل مشکلات شهر پيش ببرد ضمن آنکه اصالت سينما با ساخت فيلم درژانرهاي مختلف و سوژه هاي مورد توجه مردم حفظ مي‌شود.

 

 

 

كاهاني در ادامه اين نشست عنوان كرد: مخاطبان دوست دارند در فيلم ها دقيق شوند و درنگاهي کلي مي‌توان گفت مخاطبان با فيلم هاي ما ارتباط برقرار و آن ها را دوست دارند اما مسوولان فيلم ها را نمي‌پذيرند. من فكر مي كنم اعتمادي ميان فيلمسازان ومعاونت سينما وجود ندارد. به نظر من سخت ترين بخش فيلمسازي عبور از اداره نظارت وارزشيابي است.

 

 

 

پوريا در پاياناين نشست  گفت: در همه دوره‌ها اعتماد مسئولان به فيلمسازان نكته كليدي است كه فيلمساز اصولا نگران فيلمي است كه قرار ست پروانه ساخت و يا نمايش بگيرد.به نظر من فيلم شهري خوراك آدم هاي شهري است پس بايد اين خوراك به آدم ها تزريق شود.



در اين زمينه بيشتر بخوانيد و ببنيد:

گزارش تصويري نشست خبري رضا ميرکريمي در جشنواره فيلم شهر

محمد حسين لطيفي:فيلم‌هاي شهري بدون اکران تاثيري بر مخاطب ندارند

 آيين پاپاني بخش محله چهارمين جشنواره فيلم شهر امروز جمعه برگزار مي‌شود


نظر شما