يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۳۹
کد خبر: ۳۸۴۴۶
|
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۱
پس از دزديده شدن چندين اثر فرهنگي و تاريخي چين از يک نمايشگاه در «شهر ممنوعه» مديريت ميراث فرهنگي چين زير فشار شديد منتقدان قرار گرفته‌است.

 به گزارش سرويس بين‌الملل «شهر»، ده روز پيش چندين اثر هنري که براي نمايش در موزه‌ي تاريخي «شهر ممنوعه» از يک مجموعه‌دار هنگ‌کنگي به امانت گرفته‌شده بود، با ارزشي بيش از 1/5 ميليون دلار به سرقت رفت.


هر چند پليس برخي از اين آثار را پيدا کرده و به موزه بازگرداند، اما اين اتفاق نگراني‌هاي زيادي از شيوه و مديريت حفاظت از آثار فرهنگي چين در بين مردم و کارشناسان پديد آرود.


موارد بسيار زيادي از استفاده‌هاي غير مجاز از آثار فرهنگي چين در سال‌هاي اخير گزارش شده‌است که به اين نگراني‌ها دامن مي‌زند.


ويلاي محل سکونت رهبر حزب ملي چين در نانجينگ که 10 سال پيش به عنوان اثر تاريخي حفاظت شده به ميراث فرهنگي چين اضافه شده‌بود، مدت‌هاست که به عنوان يک رستوران گران قيمت استفاده مي‌شود.


يک استاد دانشگاه «فودان» در «شانگهاي» مي‌گويد استفاده غير صحيح از آثار تاريخي و فرهنگي در چين به امر شايعي بدل شده‌است. بسياري از آثار تاريخي و باستاني چين براي استفاده‌هاي تجاري بهره‌برداري مي‌شوند و حفاظت از آنها ناچيز است.


هفته‌ي گذشته افشا شدن وجود يک باشگاه سري از افراد ثروتمند که از يکي از قصرهاي شهر ممنوعه استفاده مي‌کنند باعث ايجاد سر و صداي زيادي در بين کاربران اينترنت چيني شد. گفته مي‌شود عضويت در اين باشگاه خصوصي بيش از 100 هزار دلار هزينه در بر دارد.


در بسياري از مناطق چين گسترش زمين‌هاي شهري و مسکوني مناطق حفاظت‌شده‌ي تاريخي را مورد خطر قرار داده‌اند.


در استان «ژه‌جيانگ» در شرق چين منطقه‌ي حفاظت شده‌اي مربوط به سلسله‌ي «سونگ» ساخته شده در قرون 12 و 13 ميلادي نزديک به يک سال بدون هيچ مجوزي در حال تخريب و ساختمان سازي بودند. در حاليکه اين زمين‌ها سال‌هاست تحت حفاظت قانون حفظ ميراث فرهنگي چين هستند و در برنامه‌ي پنج‌ساله‌ي يازدهم چين به عنوان يکي از مهمترين آثار تاريخي حفاظت شده‌ي اين کشور از آنها ياد شده‌بود.

نظر شما