دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۲۹
کد خبر: ۳۹۰۵۸
|
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۳
رييس خانه‌موزه شهيد دكتر چمران از ويژه‌‌برنامه‌هاي اين مركز به مناسبت سي‌امين سالگرد شهادت وي خبر داد.

علي علي‌محمدي در گفت و گو با خبرنگار شهر گفت: مراسم بزرگداشت سي‌امين سالگرد شهادت دكتر چمران در روز 29 خرداد ماه از ساعت 18 تا 20 با سخنراني عليرضا زاكاني نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي آغاز مي‌شود.


وي افزود: در اين مراسم جمعي از مقامات كشوري و لشكري، همرزمان شهيد چمران، اساتيد دانشگاه و نمايندگاني از كشورهاي لبنان و فلسطين حضور دارند. شعرخواني، توزيع محصولات فرهنگي و تقدير از همرزمان اين شهيد از ديگر بخش‌هاي اين مراسم است.


علي‌محمدي به چاپ و توزيع كتاب زندگينامه شهيد چمران اشاره كرد و ادامه داد: اين كتاب با عنوان «مفاخر ايران‌زمين، دكتر مصطفي چمران» در شمارگان دو هزار نسخه به چاپ رسيده است كه در مراسم بزرگداشت در بين حضار توزيع مي‌شود.

رييس خانه موزه شهيد چمران، برپايي كارگاه خوشنويسي با حضور هنرمندان جوان انجمن خوشنويسان را از ديگر برنامه‌هاي بزرگداشت سالگرد شهادت دكتر چمران عنوان كرد و اظهار داشت: در اين ايام كارگاه خوشنويسي از نيايش‌ها و دلنوشته‌هاي اين استاد شهيد در قالب هنر خطاطي و خط‌نقاشي كه منجر به توليد محصول هنري نيز مي‌شود در خانه موزه برگزار خواهد شد.

به گفته علي‌محمدي، برگزاري نشست‌هايي همراه با تحليل محتوايي آثار دكتر چمران از ديگر برنامه‌هاي در نظر گرفته شده است.


علي‌محمدي در مورد اين خانه موزه گفت: خانه پدري شهيد چمران كه در حال حاضر تبديل به موزه شده است با قدمتي 100 ساله و با مساحتي بيش از 500 متر مربع، نزديك به بازار و محله سرپولك قرار دارد كه شهيد مصطفي چمران تا قبل از مهاجرت به آمريكا در آن زندگي مي‌كرده است. اين منزل با هدف زنده نگاهداشتن خاطره و آثار شهيد چمران و انتقال آن به نسل‌هاي بعدي است در سال 1386 از سوي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران تبديل به موزه شد.


وي اظهار داشت: در خانه موزه شهيد چمران بخش‌هاي مختلف زندگي اين شهيد شامل دوران کودکي، دوران تحصيل در خارج از کشور، دوران مبارزه در لبنان و دوران دفاع مقدس و حضور در مناطق جنگي و لحظه شهادت به تصوير کشيده شده و همچنين يادگارهاي بجا مانده از شهيد چمران شامل برخي از آثار هنري مانند تابلوهاي نقاشي در معرض ديد علاقمندان قرار گرفته است.


رييس خانه‌موزه چمران تصريح كرد: در اين مركز همچنين وسايلي مانند عينك، ساعت،‌ سجاده، كارنامه دوران تحصيلي، كتاب‌ها و وسايل قديم خانه به نمايش گذاشته شده است.


به گفته وي، اين خانه داراي يك واحدسينماي كوچك با ظرفيت 20 صندلي، كتابخانه، مطبخ، آب‌انبار، پاشير و نگارخانه است كه همه‌روزه از ساعت 30/8 تا بعد از نماز مغرب و عشا ميزبان علاقه‌مندان است.

خانه موزه شهيد چمران در چهارراه مصطفي خميني، گذر سرپولک، کوچه بشيري، پلاك 7 واقع است.


نظر شما