دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۱۱
کد خبر: ۳۹۲۵۲
|
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۶
علي معلم‌دامغاني در نشست مطبوعاتي تازه‌هاي انتشارات فرهنگستان هنر که امروز سه‌شنبه 10 خرداد در سالن‌همايش‌هاي اين فرهنگستان برگزار شد، کلام را اصل و اساس همه هنرها دانست و بر اولويت پرداخت به هنرهاي کلامي در فرهنگستان هنر تاکيد کرد.

به گزارش خبرنگار شهر، در ابتداي اين مراسم عليرضا اسماعيلي مدير موسسه تاليف، ترجمه و نشر آثار هنري فرهنگستان هنر(متن) به ارائه گزارشي از عملکرد اين موسسه در سال 89 پرداخت. وي سپس از طي مراحل چاپ 80 عنوان كتاب هنري اين موسسه خبر داد و گفت: رويكردي که اين موسسه در سال 89 براي انتشار آثار هنري داشته است را در سال 90 نيز با جديت دنبال مي‌کند.



وي در ادامه اظهار داشت: در سال گذشته 89 اين موسسه با توجهات رياست فرهنگستان هنر، سال پرباري را در حوزه نشر و چاپ سپري كرد. تا آن‌جا كه هر هفته يك كتاب در زمينه هنر منتشر شد و موسسه «متن» در نمايشگاه كتاب تهران با بيش از 350 عنوان كتاب كه 60 عنوان آن جديد بود، حضوري پر رنگي داشت.



هدف از انتشار كتاب هنري، احياي هنرهاي فراموش شده است
اسماعيلي افزود: هدف از انتشار كتاب هنري، احياي هنرهاي فراموش شده و ترويج و نشر هنر است و با اين نگاه، بيشتر كتاب‌هاي عرضه شده توسط انتشارات فرهنگستان هنر رويكردي نظري دارند و به صورت تاليفي و توسط پژوهشگران برجسته نگاشته شده‌اند.



اگر نشر وجود دارد به تعبير كلام و كلمه است
در ادامه اين نشست، علي معلم‌دامغاني رييس فرهنگستان هنر با تاکيد بر اصالت کلام، هنر كلامي را اصل و اساس همه هنرها دانست و اظهار داشت: اگر نشر وجود دارد به تعبير كلام و كلمه است. انسان در برخورد با جهان ظاهر و باطن قطعا ابتدا تفکر مي کند و با کلام سخن مي‌گويد و شعر بزرگ‌ترين هنر کلامي ايرانيان است.


اين شاعر با تاکيد بر توضيحاتي که درباره شعر و ادبيات ارائه کرد، چاپ و انتشار آثار كلامي را براي فرهنگستان هنر در اولويت دانست و با تاکيد بر وظيفه اصلي فرهنگستان زبان و ادب فارسي که پاسداري از زبان فارسي و تشخيص مصالح اين زبان است گفت: اگر اين فرهنگستان همين وظيفه بسيار ارجمند را به قاعده خود انجام دهد، مسلما کار بزگي انجام داده است و ديگر نمي تواند به کار شعر و هنرهاي کلامي برسد.


وي افزود: ما از هنرهاي کلامي گريز يا گزيري نداريم زيرا پايه بسياري از هنرها، تخيل شاعرانه است و حتي نقاشان نيز در بسياري موارد شاعرانه مي‌انديشند و با رنگ شعر مي‌گويند.


در زمينه تحقيقات سينمايي و تئاتري كم كار مي‌كنيم

معلم‌دامغاني همچنين در اين نشست درباره علت کمبود در انتشار کتاب‌هاي حوزه سينما و تئاتر توضيح داد: فرهنگستان هنر پيش از اين سه عنوان کتاب در اين زمينه منتشر کرده است،‌ ولي در مجموع به لحاظ تحليلي و تحقيقي کار کمتري در اين زمينه در کشور انجام مي‌شود.



وي ادامه داد: ما با وجود گروه‌هاي مختلفي که بايد در فرهنگستان فعال باشند، هنوز توانايي بايسته‌اي در زمينه سينما و تئاتر نداريم و يکي از دلايل آن گران بودن مطلب در اين زمينه است و بايد به آن بودجه‌اي جداگانه اختصاص يابد. مخاطب سينما همه مردم هستند و سينما گاه به قدري بليغ سخن مي‌گويد که احتياجي به کلام ندارد.


رييس فرهنگستان هنر افزود: ما در صدد کار هستيم به‌ويژه اگر باور کنيم گمشده هنر و هنرمند در دنياي ما حکمت هنر و پاسخ به اين سوال است که واقعا چرا سينما، موسيقي و هنرها وجود دارند و حقيقت شعر چيست.

نظر شما