دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۰۶
کد خبر: ۳۹۲۸۹
|
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۵
مدير بافت‌هاي تاريخي شهرداري تهران:
مدير بافت‌هاي تاريخي شهرداري تهران، حفظ بافت‌هاي تاريخي را نيازمند آموزش و فرهنگ‌سازي ميان شهروندان دانست و گفت: اين كميته آمادگي دارد براي حفظ بناهاي تاريخي تهران نهايت همكاري را با شهروندان تهراني داشته باشد، ضمن اين‌كه خدمات مشاوره‌اي نيز به آن‌ها در جهت حفظ و مرمت بنا ارائه كند.

بهروز كاشف، مدير بافت‌هاي تاريخي شهرداري تهران در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر» گفت: در راستاي برطرف كردن مشكلات و مسائل مردم در بافت‌هاي تاريخي توافقات مناسبي ميان شهرداري و سازمان ميراث فرهنگي وجود دارد و هر فعاليتي هم كه در اين زمينه توسط شهرداري تهران صورت مي‌گيرد با هماهنگي با ميراث فرهنگي و مطابق با قوانين مرتبط است.


او به‌ تعامل و جلسات مستمر اين مديريت با مسئولان سازمان ميراث فرهنگي اشاره كرد و گفت: هر ماه 2جلسه با حضور مديران ميراث فرهنگي و 2 جلسه در سطح كارشناسان به منظور حفظ و احياي بافت تهران برگزار مي‌شود.


مدير بافت‌هاي تاريخي شهرداري تهران با بيان اين‌كه در سال گذشته تشکيل بانک اطلاعاتي براي بافت‌هاي تاريخي آغاز شده و تكميل اين بانك در سال 90 ادامه دارد، خاطرنشان كرد: اين كميته آمادگي دارد براي حفظ بناهاي تاريخي تهران نهايت همكاري را با شهروندان تهراني داشته باشد، ضمن اين‌كه خدمات مشاوره‌اي نيز به آن‌ها در جهت حفظ، مرمت و تفيير كاربري بنا ارائه كند.


او يكي ديگر از اقدامات شهرداري تهران در اين حوزه را آغاز تدوين سند راهبردي حفاظت از بافت‌هاي تاريخي دانست و اظهار داشت: در بافت‌هاي تاريخي، شرايط بافت، قدمت آن، ارزش‌هاي معماري، تزئينات و نوع معماري و فضاي آن شرايطي است که مي‌تواند يک بافت را داراي اهميت از نظر ارزش تاريخي کند که با احتساب اين شرايط، برخي اماکن ثبت شده و برخي ديگر نيز در حال ثبت است.


كاشف حفظ بافت‌هاي تاريخي را نيازمند آموزش و فرهنگ‌سازي در ميان شهروندان برشمرد و گفت: در همين راستا در محله عودلاجان نشريه اجتماعي، فرهنگي و آموزشي با رويكرد آشنايي مردم اين محدوده با محله خود و با بهره‌گيري از پتانسيل اعضاي سازمان‌هاي مردم‌نهادي متشكل از جوانان همين محله منتشر شده است.


او با اشاره به‌برنامه‌هاي شهرداري تهران در خصوص احياي بافت‌هاي تاريخي گفت: طرح ساماندهي لاله زار، فردوسي، طراحي شهري محور خيابان جمهوري اسلامي،خيابان حضرت امام خميني«ره» و ساماندهي محله رودکي، پياده راه کردن حوزه تاريخي شهر تهران، طرح راهبردي احيا و بهسازي محدوده تاريخي «چشمه علي» و همچنين طرح ساماندهي محور «چوب فروش‌ها» از جمله اين طرح‌ها به شمار مي‌آيد.

در همين زمينه بخوانيد:

براي صيانت از بافت‌هاي واجد ارزش تهران؛ سند راهبردي بافت‌هاي تاريخي تدوين مي‌شود

تهيه 16 طرح موضعي براي بازار تهران؛ طرح ساماندهي بازار نيمه اول 90 ابلاغ مي‌شود

نهايي شدن طرح محله عودلاجان/ لاله زار ساماندهي مي‌شود ب

به‌منظور ثبت بناهاي تاريخي تهران؛ «بانك اطلاعات بافت‌هاي تاريخي تهران»كليد خورد

نظر شما