يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۴۵
کد خبر: ۳۹۳۱۵
|
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۴
جمال شورجه کارگردان سينماي ايران معتقد است جشنواره‌ «ميلاد سرخ» بايد با هدف‌گيري کشف استعدادها و حمايت از آن‌ها برگزار شود.

به گزارش شهر، جمال شورجه کارگردان و تهيه‌کننده در گفت‌و‌گو با ستاد خبري نخستين جشنواره ميلاد سرخ درباره لزوم ساخت آثاري در جهت تحکيم و ترويج فرهنگ ديني گفت: تمايل ساخت آثار مذهبي و ديني در ميان جوانان هنرمند که به تازگي وارد حرفه ساخت آثار کوتاه مي‌شوند، بيشتر ديده مي‌شود. گويا اين عزيزان تعلق خاطر بيشتري نسبت به توليد آثار مذهبي دارند اما اين اشتياق در سينماي حرفه‌اي متاسفانه ديده نمي‌شود.


وي در ادامه افزود:توليد پايين فيلم‌ها با رويکرد ديني در سينماي بلند و حرفه اي يکي از آفت‌هاي مديريت سينماي ايران به شمار مي‌آيد که مي‌توان با يک برنامه‌ريزي طويل‌المدت و اصولي در سينماي حرفه‌اي کشور اين مشکل را از ميان برداشت. همانطور که در آثار کوتاه و مستند ساخت آثاري مذهبي درخور توجه، اخلاق مدار، دين محور مورد توجه هنرمندان قرار مي‌گيرد بايد مورد توجه فيلمسازان در سينماي بلند و حرفه‌اي کشور نيز باشد .


شورجه در ادامه به مشخصه آثار با رويکرد ديني و مذهبي اشاره کرد و گفت: لزوماً اين آثار نبايد درباره يک شخصيت مذهبي يا ديني و يا تاريخ اسلام باشد. دين اسلام ديني کامل و جامع است و درباره همه موارد و مشکلات بشري راهکار در قرآن و سيره اولياء و انبياء الهي ارايه شده است، مي‌توان در آثارسينمايي پيام‌ها و مضامين اخلاقي دين را به دور از هرگونه شعارزدگي و غلو تسري داد به گونه‌اي که در ضمير ناخودآگاه مخاطب جاي گيرد. صرفاً برگزاري جشنواره‌هاي موضوعي با رويکردهاي مختلف مذهبي پاسخگوي نياز مخاطب نخواهد بود.



وي در ادامه افزود: بايد علاقمندان به توليد آثار مذهبي و ديني مورد حمايت قرار بگيرند و هنرمنداني که دغدغه‌هاي ديني و اعتقادي دارند و آثاري از اين دست را توليد کرده‌اند به صورت مستمر حمايت شوند. نهادها و ارگان‌هايي که بودجه‌هاي فرهنگي دارند، همچنين معاونت سينمايي، حوزه هنري، مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي بايد فيلمسازاني را که توانسته‌اند و آثار درخور توجه در جشنواره‌هاي متعدد ارايه داده‌اند، حمايت کنند. بايد جشنواره‌ها با هدف‌گيري در کشف استعدادها برگزار شود.


کارگردان «33 روز» در ادامه توضيح داد: متاسفانه در اکثر جشنواره‌ها ديده مي‌شود، هنرمند مورد تشويق قرار گرفته اما براي ساخت اثر بعدي با رويکرد ديني و مذهبي حمايت نشده است. اگر اين هنرمندان مورد حمايت قرار گيرند و براي ساخت آثار بعدي دغدغه کمتري داشته باشند آرام آرام سينما پالايش خواهد شد و کليت سينما به سمت سينماي ديني خواهد رفت.


وي به جشنواره شهر که به تازگي برگزار شد اشاره کرد و گفت: باورهاي ديني باعث مي‌شود ما شهري با رعايت آئين‌هاي مدني و سالم داشته باشيم. شهر بدون دين و شهروند بدون اعتقاد چه فايده‌اي خواهد داشت. ما مفتخر به ديني هستيم که همسايه را ارجح مي‌داند و به زيبايي قوانين شهرنشيني و آداب رعايت قانون ديگران را به ما ارايه مي‌دهد اگر در آثار سينمايي ريشه‌هاي ديني و باورهاي اعتقادي وجود داشته باشد به مخاطب هم به خوبي القاء خواهد شد و تاثير بسزايي خواهد داشت.


شورجه در پايان با اشاره به برگزاري جشنواره‌هاي مختلف در شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها گفت: برگزاري جشنواره‌ها در شهرستان‌ها رويکرد بسيار خوبي است. بايد برگزارکنندگان جشنواره‌ها به گونه‌اي برنامه‌ريزي کنند که جشنواره‌ها در تمام مراکز استان‌ها و شهرستان‌هاي بزرگ برگزار شوند تا جوانان وعلاقمندان به سينما در شهرهاي مختلف از  رويداد‌هاي فرهنگي در شهر خودتان بتوانند بهره‌مند شوند و به نظرم کاملاً عادلانه و درخور توجه است. اقدام خوبي است که اميدوارم ادامه داشته باشد.



نخستين دوره جشنواره فيلم ميلاد سرخ روزهاي 12 تا 15 تيرماه 90 و در ايام ولادت با سعادت حضرت امام ‌حسين (ع) و امام زين‌العابدين (ع) در استان اردبيل برگزار مي‌شود.

نظر شما