دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۴۱
کد خبر: ۳۹۳۳۰
|
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۷
برنامه هفتگي نگارخانه‌ها/
نگارخانه هاي تهران اين هفته به مناسبت ايام ارتحال بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي ايران، عزادار هستند و هنرمندان نمايشگاه‌هايي از آثار هنري مربوط به ايشان برپا كرده‌اند.

به گزارش خبرنگار شهر، برخي نگارخانه‌هاي تهران اين هفته به مناسبت ايام ارتحال بنيانگذار کبير انقلاب اسلامي ايران، نمايشگاه‌هايي را از اثار هنري مربو‌ط به ايشان برپا کرده‌اند. برخي ديگر از نگارخانه‌‌ها نيز از هفته گذشته ميزبان آثار تجسمي هستند.



نمايشگاه عكس «تصوير آفتاب»

نمايشگاه عكس‌هاي دوره نوجواني تا ارتحال امام خميني (ره) با عنوان «تصوير آفتاب» از 13 تا 19 خردادماه جاري در فرهنگسراي نياوران برگزار مي‌شود. اين نمايشگاه شامل 120 عكس از دوره نوجواني تا زمان ارتحال امام خميني(ره) است كه از آرشيو مراكز فرهنگي، هنري و آرشيو شخصي عكاسان تهيه شده است. عكس‌هاي اين نمايشگاه از آرشيو عكس دفتر تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره)، آرشيو واحد عكاسي تلويزيون و آرشيو شخصي تعدادي از عكاسان تهيه شده است و 120 عكس زندگي امام خميني(ره) را روايت مي‌كنند.


نمايشگاه عكس تصوير آفتاب ساعت 17 روز جمعه 13 خردادماه در فرهنگسراي نياوران برگزار مي‌شود و نمايشگاه در روزهاي غير تعطيل از ساعت 10 صبح تا 19 و روزهاي تعطيل از 14 تا 19 علاقمندان مي‌توانند از اين نمايشگاه ديدن كنند.

هنرمندان حوزه هنري زندگي امام راحل را به تصوير مي‌كشند

هنرمندان حوزه هنري به مناسبت سالگرد رحلت امام خميني (ره)‌ با حضور در مرقد مطهر، زندگي امام راحل را از زوايايي مختلف به تصوير مي‌كشند. حوزه هنري بنا دارد در سالگرد ارتحال ملكوتي با حضور 40 نفر از هنرمندان در مرقد مطهر در روزهاي 14 و 15 خرداد كارگاه نقاشي برپا كند. ‌محوريت اصلي اين كارگاه زندگي امام راحل است و هنرمندان مي‌توانند نقش امام را در تمام عرصه‌هاي پيروزي انقلاب و دوران مقدس به تصوير بكشند.



جايگاه امام به عنوان رهبر سياسي، ديني و عرصه‌هاي مختلف ديگر از ديگر محورهاي برپايي اين كارگاه‌ها است و ‌آثار خلق شده در قالب نمايشگاهي در معرض ديد عموم قرار خواهد گرفت.



نمايشگاه «روح خدا» در نگارخانه مهر

نگارخانه مهر فرهنگسراي انقلاب اسلامي در آستانه سالگرد عروج ملکوتي بنيانگذار انقلاب اسلامي لحظه‌هايي از زندگي امام خميني (ره) را به تصوير مي‌کشد. نمايشگاه «روح خدا» شامل 70 قطعه عکس‌ برگزيده درباره زندگي حضرت امام (ره)، ايام تبعيد، بازگشت، ديدارها و ... است که بخش‌هاي مختلف زندگي رهبر انقلاب را به تصوير مي‌کشد. اين نمايشگاه از ديروز 10 خردادماه تا 19 خرداد در نگارخانه مهر برپاست..  


علاقمندان مي‌توانند براي بازديد از اين نمايشگاه هر روز از ساعت 9 تا 18 به نشاني بزرگراه شهيد نواب صفوي، تقاطع خيابان کميل شرقي، فرهنگسراي انقلاب اسلامي مراجعه کنند.


ميان رودان کورش اديم

عکس‌هاي کورش اديم پس از تعطيلات ارتحال امام(ره) و 15 خرداد در گالري هما به نمايش گذاشته مي‌شود.

عنوان اين نمايشگاه «ميان رودان» است و از 20 خرداد در گالري هما برگزار خواهد شد. ساعت افتتاح اين نمايشگاه 16 تا 20 روز جمعه 20 خرداد خواهد بود و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه تا 10 روز از ساعت 16 تا 20 از اين آثار ديدن کنند. گالري هما در خيابان ولي‌عصر(عج)، بين ظفر و نيايش، کوچه بابک بهرامي، شماره 48 واقع است.



مجسمه‌هاي فولادپور

گالري «ماه» اين هفته به استقبال مجسمه‌هاي محسن فولادپور مي‌رود. اين مجموعه از 13 تا 24 خرداد ماه برپا خواهد بود و علاقه‌مندان مي‌توانند همه‌روزه به جز از ساعت 16 تا 20 به نشاني تهران، خيابان آفريقا(جردن)، بلوار گلستان، پلاک 26 از آثار اين مجموعه ديدن كنند. گالري ماه در روزهاي دوشنبه و چهارشنبه از ساعت 11 تا 20 فعال است.



نقاشي جغتايي

نمايشگاهي از اثار نقاشي آزاده جغتايي نيز از جمعه 13 خردادماه در گالري هفت ثمر افتتاح مي‌شود. اين نمايشگاه تا 18 خردادماه همه‌روزه از ساعت 16 تا 20 پذيراي بازديدکنندگان خواهد بود. گالري هفت ثمر در خيابان مطهري، خيابان کوه نور، کوچه پنجم، شماره هشت واقع است.




هشت هنرمند در يک گالري

نمايشگاه گروهي هشت هنرمند معاصر از جمعه 13 خرداد در گالري فصيحي هرندي برپا خواهد شد. در اين نمايشگاه نقاشي‌هايي از حسينعلي ذابحي، شنتيا ذاکرعاملي، فرشيد شفيعي، لئون کهن، علي گلستانه، عباس ميرزايي، کريم نصر و اميرپاشا هوشيوار به نمايش گذاشته مي‌شود.



اين مجموعه حاصل كنار هم قرار گرفتن هنرمنداني از سنين مختلف با تكنيك و نگاهي متفاوت است، بدون اينكه ارتباطي نزديك با يكديگر داشته باشند و 41 تابلو از اين هشت هنرمنددر آن به نمايش گذاشته‌ مي‌شود. اين نمايشگاه تا 31 خرداد ماه سال جاري از ساعت 16 تا 20 در گالري فصيحي هرندي به نشاني دروس، خيابان وارسته، کوچه مشايخي، پلاک 11 پذيراي بازديدکنندگان خواهد بود.





منتخب گنجينه هنرستان هنرهاي زيباي تهران

موسسه صبا از ديروز 10 خردادماه براي نخستين‌ بار منتخبي از آثار گنجينه هنرستان هنرهاي زيباي تهران را در نگارخانه‌هاي آينه و خيال به نمايش گذاشته است. به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي موسسه فرهنگي-هنري صبا وابسته به فرهنگستان هنر، در اين نمايشگاه که با همکاري هنرستان هنرهاي زيباي پسران برگزار مي‌شود، آثار محسن وزيري‌مقدم، غلامحسين نامي، واحد خاکدان، ابراهيم فرجي، عبدالله عامري، صادق تبريزي، منوچهر دهقان، اردشير مجرد تاکستاني، عليرضا اسپهبد، منوچهر معتبر، کامبيز درم‌بخش، مرحوم ايرج زند، بهرام خائف، مرحوم محمود زنگنه و بسياري ديگر از نام‌آوران هنر معاصر در نيم قرن اخير به چشم مي‌خورد.


در نمايشگاه «منتخب گنجينه هنرستان هنرهاي زيباي تهران» که در دو بخش قديم و جديد برگزار مي شود، حدود 250 اثر در سه گرايش نقاشي، طراحي و نگارگري به نمايش در مي‌آيد. بخش جديد به آثار معاصر فارغ‌التحصيلان اين هنرستان اختصاص داده شده است و آثار بخش قديم نيز شامل منتخب آثار گنجينه هنرستان است.





اين نمايشگاه به مدت يک ماه پذيراي عموم بازديدکنندگان است و علاقه‌مندان مي‌توانند براي حضور در اين نمايشگاه به نشاني خيابان ولي‌عصر(عج)، خيابان طالقاني غربي، خيابان صبا (شهيد برادران مظفر)، شماره 125 مراجعه كنند.


رابطه هنر و صنعت در نوستالژياي رضا خدادادي

نمايشگاه آثار رضا خدادادي از مجموعه نوستالژيا از جمعه ششم خرداد ماه در گالري هور برپاست. در اين نمايشگاه 31 اثر از خدادادي ارائه شده است كه بخش عمده آثار از مجموعه جديد او با عنوان نوستالژيا با نقش برجسته‌هاي مسي است و تعدادي اثر از مجموعه قبلي‌اش با عنوان حيراني و ذكر را به نمايش گذاشته است.


آثار خدادادي در اين نمايشگاه بيانگر رابطه هنر و صنعت است كه با استفاده از مس و تركيب مواد بر اساس نقوش و نمادهايي از فرهنگ و تاريخ چند هزار سال پيش خلق شده است. اين نمايشگاه تا 17 خردادماه در نگارخانه هور واقع در خيابان مطهري، خيابان ميرزاي شيرازي، كوي نعيمي ادامه دارد.




تن جاي رخت آويز در گالري آتبين

نمايشگاه عكس‌هاي مونا بزرگي با عنوان «تن جاي رخت آويز» نيز جمعه ششم خرداد در گالري آتبين افتتاح شده است. ‌اين نمايشگاه شامل 14 عكس رنگي با چاپ ديجيتال در ابعاد 60 در 90 سانتيمتر است كه روي استيج به صورت صحنه‌سازي گرفته شده است.




اين نمايشگاه تا سه شنبه 17 خردادماه داير خواهد بود و علاقمندان مي‌توانند همه روزه از ساعت 17 تا 21 از آثار در گالري آتبين واقع در خيابان ولي‌عصر(عج)، ضلع جنوب چهارراه پارك وي، كوچه خاكزاد، پلاك 42 ديدن کنند.

خط نقاشي ابراهيم الفت در گالري دي

همچنين گالري دي از ششم خردادماه ميزبان نمايشگاه «خط نقاشي‌هاي» ابراهيم الفت است. اين نمايشگاه تا روز چهارشنبه 18 خردادماه ادامه خواهد داشت. علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه به جز 14 و 15 خردادماه از ساعت 16 تا 20 از اين نمايشگاه بازديد کنند.


گالري دي در خيابان نياوران، ابتداي خيابان پاسداران، تنگستان چهارم، کوچه ناز 1، بن بست ترانه، پلاک 3 واقع است.


جامعه‌شناسي در ويدئوآرت شهرام انتخابي

نمايشگاه ويدئوآرت و طراحي‌هاي شهرام انتخابي نيز از روز جمعه 6 خردادماه در گالري آران افتتاح شده است و تا هفته ديگر خواهد داشت. گالري آران در خيابان کريم‌خان زند، خيابان خردمند شمالي، کوچه دي، پلاک 12 واقع است.


ولگردي‌هاي يک پرسه‌زن در راه ابريشم

نمايشگاهي از عکس‌هاي آرش فايض با عنوان «ولگردي‌هاي يک پرسه‌زن» نيز روز جمعه 6 خردادماه در گالري راه ابريشم افتتاح شده است. اين نمايشگاه به واکر ايونس، عکاس امريکايي و مهران مهاجر، عکاس ايراني تقديم شده است. 60 عکس در اين نمايشگاه عرضه شده است که بيش از نيمي از آن‌‌ها با فيلم پولارويد اصل گرفته شده‌اند و باقي غير اصل هستند.





اين نمايشگاه تا 20 خرداد، همه‌روزه از ساعت 16 تا 20 پذيراي بازديدکنندگان است. گالري راه ابريشم در خيابان فرمانيه (بلوار لواساني)، شماره 103 واقع است.


حضور خوش خيم ميکائيل رحماني در «سين»

همچنين گالري سين از روز جمعه 6 خرداد ميزبان نمايشگاهي با عنوان «حضور خوش خيم» از ميکائيل رحماني است. علاقمندان مي‌توانند براي بازديد از اين نمايشگاه تا 21 خردادماه همه‌روزه به‌جز پنج‌شنبه‌ها و روزهاي 13، 14 و 15 خرداد در ساعات 15 تا 19 از اين آثار ديدن کنند. گالري سين در شهرک غرب، خيابان هرمزان، خيابان پيروزان جنوبي، خيابان دوازدهم، پلاک 16 واقع است.




گالري گلستان و هومن فولاد قلم

گالري گلستان نيز از روز جمعه 6 خردادماه ميزبان نمايشگاه نقاشي‌هاي هومن فولاد‌قلم است. مراسم افتتاح اين نمايشگاه در روز ششم خردادماه از ساعت 16 تا 20 برگزار مي‌شود و نمايشگاه تا 19 خردادماه همه‌روزه به‌جز 14 و 15 خرداد از ساعت 16 تا 20 و پنج‌شنبه‌ها از ساعت 16 تا 18 پذيراي بازديدکنندگان خواهد بود. گالري گلستان در دروس، خيابان شهيد کماسايي، پلاک 34 واقع است.



نسل سوم مجسمه‌سازان در گالري فروهر

گالري فروهر نيز از روز جمعه 30 ارديبهشت ميزبان نمايشگاهي با عنوان «مجسمه‌‌هاي نسل سوم و پرويز تناولي» ‌است. اين نمايشگاه مجموعه‌اي از آثار 29 شاگرد پرويز تناولي و خود اين استاد مجسمه‌ساز را در کنار يکديگر به نمايش گذاشته است.



بازديد از نمايشگاه «مجسمه‌‌هاي نسل سوم و پرويز تناولي» تا 17 خرداد از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 12 تا 20 و پنج‌شنبه‌ها از ساعت 12 تا 18 براي عموم علاقمندان امکان‌پذير است. گالري فروهر در روز جمعه 13 خرداد تعطيل است. گالري فروهر در خيابان آفريقا(جردن)، نبش بلوار گلستان، شماره 2 واقع است.


طرح‌هاي دوست داشتني درمبخش

نمايشگاه آثار کامبيز درمبخش با عنوان «طرح‌هاي دوست‌داشتني» نيز از جمعه 30 ارديبهشت‌ماه تا دو هفته در گالري ساربان واقع در خيابان شهيد بهشتي، خيابان صابونچي (مهناز)، کوچه مهماندوست، پلاک 8 ادامه خواهد داشت.


زندگي روزمره مردم در عكسخانه شهر

موزه عکسخانه شهر نيز به مناسبت روز جهاني موزه و گراميداشت زنده‌ياد دکتر ايرج افشار و يکصد و پنجاه و سومين نمايشگاه عکس خود را با عنوان «زندگي روزمره مردم ايران» به روايت کارت‌پستال‌هاي تاريخي مهرداد اسکويي برگزار کرده است.





اين نمايشگاه تا 17 خردادماه در موزه عکسخانه شهر واقع در ميدان هفت تير، خيابان بهارشيراز،‌ بوستان بهار شيراز برپا خواهد بود.



حكيم عمر خيام در موسسه صبا

موسسه فرهنگي هنري صبا نيز به مناسبت روز بزرگداشت شاعر پر آوازه ايراني، حكيم عمر خيام نيشابوري، ميزبان تازه‌ترين آثار عليرضا کدخدايي شامل 50 اثر در قالب خط شکسته نستعليق است.




اين نمايشگاه در نگارخانه خيال شرقي موسسه فرهنگي هنري صبا تا 25 خرداد پذيراي عموم بازديدکنندگان خواهد بود. علاقمندان مي‌توانند براي بازديد از اين نمايشگاه به خيابان ولي‌عصر(عج)، خيابان طالقاني غربي، خيابان شهيد برادران مظفر، شماره 125 مراجعه کنند.


ريما اسلام‌مسلک و فرهاد مشيري در سئول

نمايشگاه آثار فرهاد مشيري، از روز جمعه ششم خردادماه در گالري آن افتتاح شده است. اين نمايشگاه آثاري از مجموعه خصوصي فرهاد مشيري را که بين سال‌هاي 78 تا 82 خلق شده‌اند، به نمايش خواهد گذاشت. گالري آن واقع در ونک خيابان سئول شماره 40 تا 25 خردادماه همه‌روزه به‌جز شنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 پذيراي بازديدکنندگان اين نمايشگاه خواهد بود.




همچنين نمايشگاه چيدمان ريما اسلام‌مسلک از جمعه ششم خرداد ماه در موسسه فرهنگي هنري آن برپاست.




اين نمايشگاه تا سه شنبه 17 خرداد ماه همه روزه به‌جز شنبه‌ها از ساعت 11 تا 20 پذيراي بازديدکنندگان خواهد بود. موسسه فرهنگي هنري آن در ونک خيابان سئول شماره 44 واقع است.

نظر شما