دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۵۸
کد خبر: ۳۹۳۶۵
|
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۸
با استفاده از تعطيلات سه روزه پايتخت اجرا شد؛
با استفاده از تعطيلات سه روزه پايتخت و فرصت خلوتي خيابان ها و بزرگراه هاي شهر تهران، خط 10 اتوبوس هاي تندرو ظرف مدت 72 ساعت در غرب تهران احداث شد و نسبت به تکميل آن در روزهاي آينده اقدام مي-شود.

به گزارش«شهر»، به نقل از روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، مهندس سيد جعفر تشكري هاشمي با اعلام اين خبر افزود: در حال حاضر در اين مسير روزانه حدود 58 هزار مسافر جا به جا مي شود كه بر اساس نتايج به دست آمده از شبيه سازي،برآورد مي‌شود با راه اندازي اتوبوس هاي تندرو در اين مسير حجم اوليه جابه‌جايي روزانه مسافر با 50 درصد افزايش،به 90 هزار نفر و سپس به 150 هزار نفر خواهد رسيد.

فعاليت 100 دستگاه اتوبوس دوکابين در خط 10 BRT
معاون شهردار تهران فاصله متوسط بين ايستگاه هاي خط 10 اتوبوسهاي تندرو را 685 متر اعلام كرد و اظهار داشت: 100 دستگاه اتوبوس دوكابين براي اين خط پيش بيني شده و سرفاصله زماني حركت اتوبوس ها 2 دقيقه در نظر گرفته شده است.

او عرض مسير اتوبوس هاي تندرو را 8 متر در وسط مسير عنوان كرد و با اشاره به اين كه به اين منظور در تمام طول مسير پارك حاشيه اي حذف شده، تصريح كرد: ايستگاه هاي موجود در محور خط 10 اتوبوس هاي تندرو عموماٌ به صورت دو طرفه در نظر گرفته شده اند.

وي تعداد خطوط اتوبوسراني در ارتباط با مسير 10 اتوبوس هاي تندرو را 33 خط، خطوط ميني بوسراني را 7 خط و خطوط تاكسيراني را 56 خط اعلام كرد و افزود: از مجموع اين 96 خط، دو خط اتوبوسراني ريالي حصارك – پايانه آزادي و پونك – ايستگاه متروي صادقيه و 5 خط تاكسيراني به موازات خط 10 اتوبوس هاي تندرو قرار دارند.

نصب 122 بنر اطلاع رساني در خط 10 BRT
مهندس تشكري هاشمي با تاكيد بر اين كه علاوه بر برگزاري جلسات با دبيران شوراياري محلات منطقه 5 به منظور معرفي خط 10 اتوبوس هاي تندرو و ساز و كار اجرايي آن، اقدامات متعددي به منظور اطلاع رساني به شهروندان غرب تهران به عمل آمده، گفت: در اين ارتباط مي توان به نصب 100 بنر 4×3 در طول دو مسير رفت و برگشت خط 10 اتوبوس هاي تندرو كه محور اجراي پروژه در آن ها مشخص شده و نيز 22 بنر در عرشه پل هاي سواره و پياده در مسير مذكور اشاره كرد.

تاكيد مديريت شهري بر بهبود محيط زيست
وي در بخش ديگري از اظهارات خود با اشاره به نام گذاري 15 خرداد تحت عنوان «روز جهاني محيط زيست» افزود: هم زماني اين روز با بهره برداري از خط 10 اتوبوس هاي تندرو كه تاثير قابل توجهي بر كاهش آلاينده هاي زيست محيطي در غرب تهران بر جاي خواهد گذاشت، تاكيدي بر توجه ويژه مديريت شهري بر بهبود محيط زيست شهر و حفظ سلامت شهروندان است.

معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه پيش بيني مي شود پس از احداث خط 10 اتوبوس هاي تندرو 23 تا  26 درصد از ميزان آلاينده هاي اين مسير كاسته شود، اظهار كرد: انتظار مي رود با احداث اين خط 18 هزار و 697 تن از مجموع آلاينده هاي اندازه گيري شده در اين مسير كاهش يافته و در نتيجه وضعيت محيط زيست در غرب و شمال غرب تهران بهبود پيدا کند.

کاهش 20 درصد سوخت مصرفي در خط 10  BRT
وي با بيان اين كه پيش بيني مي شود تردد خودروهاي شخصي 35 درصد و ميزان سوخت مصرفي در اين مسير 25 درصد كاهش پيدا كند، تصريح كرد: در حال حاضر در مسير مذكور 9/26 ميليون ليتر بنزين در سال مصرف مي شود كه انتظار مي رود با احداث خط 10 اتوبوس هاي تندرو به 2/20 ميليون ليتر برسد و به عبارتي 6 ميليون و 730 هزار ليتر كاهش پيدا كند.

مهندس تشكري هاشمي با اشاره به اين كه آلودگي هواي مسير خط 10 اتوبوس هاي تندرو اندازه گيري شده و اين محور به عنوان مسيري آلوده محسوب مي شود، اضافه كرد: اين در حالي است كه ميزان ذرات معلق اين مسير در سال 89 نسبت به سال 88 سه برابر، غلظت NOx ده برابر و ميزان SO2 چهار برابر افزايش نشان مي دهد.

وي ميزان استاندارد صدا در مناطق مسكوني را در ساعات روز 55 و در ساعات شب 45  دسي بل اعلام كرد و گفت: اين در صورتي است که آلودگي صوتي مسير خط 10 اتوبوس هاي تندرو در ساعات روز 85  دسي بل يعني 30  دسي بل بالاتر از حد استاندار مناطق مسكوني و در ساعات شب نيز 67 تا 68  دسي بل يعني 22 تا 23  دسي بل بيشتر از ميزان استاندارد است.

حمل و نقل عمومي گسترده تر مساوي با شهر برتر
معاون شهردار تهران در پايان با تاكيد بر اين كه گسترش حمل و نقل عمومي به عنوان يك خواست عمومي مورد مطالبه مردم شهر تهران است، اظهار كرد: به اين منظور توسعه خطوط اتوبوس هاي تندرو و تكميل خطوط ده گانه BRT به عنوان  يكي از مهم ترين راهكارهاي حل مشكل ترافيك در سال 90 به صورت جدي در دستور كار مديريت شهري قرار خواهد داشت، چرا که در دنياي امروز حمل و نقل عمومي گسترده تر، از اصلي ترين نشانه ها و مهم ترين مصاديق شهرهاي برتر دنيا محسوب مي شود.

خط 10 اتوبوس هاي تندرو كه از ميدان آزادي در غرب تهران آغاز مي شود، با عبور از دو بزرگراه محوري محمد علي جناح و شهيد اشرفي اصفهاني از ميدان دوم صادقيه، پونك و چهار ديواري و نيز از مقابل دو مركز بزرگ خريد تيراژه و بوستان عبور كرده و در نهايت به واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي در شمال غرب تهران منتهي مي شود.

نظر شما