سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۵۲
کد خبر: ۳۹۶۴۵
|
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۶
گزارش «شهر» از اهداي 110 پروژه فرهنگي به تهراني‌ها؛
در راستاي تبديل شهرداي از يك سازمان خدماتي به‌يك نهاد اجتماعي، شهرداري تهران عزم خود را جزم كرده است تا نسبت به گسترش مراكز فرهنگي، هنري و اجتماعي در شهر تهران اقدام كند. هدفي كه بخشي از آن با افتتاح 110 پروژه در قالب طرح ولادت تا ولادت، محقق مي‌شود.

به‌گزارش خبرنگار «شهر»، در سال‌هاي اخير يكي از رويكردهاي شهرداري تهران، توسعه حمل‌ونقل عمومي با گسترش خطوطي چون مترو و اتوبوس‌هاي تندرو بوده است تا هر شهروند بتواند تنها با پيمودن 200 متر به شبكه حمل‌ونقل عمومي دسترسي داشته باشد. مساله‌اي كه با اقدامات صورت گرفته شهرداري تهران تا حدود زيادي محقق شده است.

از سوي ديگر مجموعه شهرداري تهران با توجه به‌تاكيد محمدباقر قاليباف در راستاي تبديل شهرداي از يك سازمان خدماتي به‌يك نهاد اجتماعي، عزم خود را جزم كرده است تا نسبت به گسترش مراكز فرهنگي، هنري و اجتماعي در شهر تهران اقدام كند به گونه‌اي كه براي هر شهروند براي رسيدن به چنين مراكزي تنها 5 دقيقه زمان نياز باشد. هدفي كه بخشي از آن با افتتاح 110 پروژه در روزهاي آينده و در قالب طرح ولادت تا ولادت ـ ولادت زهرا(س) و علي (ع) ـ، محقق مي‌شود.


جنوب تو از من، شمال من از تو

يكي از معضلات جدي شهر تهران در سال‌هاي نه‌چندان دور گسترش و عمق پيدا كردن فاصله طبقاتي جنوب تهران با شمال تهران بوده است. به‌نحوي كه بخش عمده‌اي از امكانات در شمال تهران سرازير مي‌شد و مردم جنوب اين شهر از حداقل امكانات بدون بهره مي‌مانند.

اما در سال‌هاي اخير با تلاش‌ها و اقدامات شهرداري تهران، اين فاصله افازيش نيافته و به‌گفته كارشناسان حتي كاهش يافته است. در همين راستاست كه بوستاني چون ولايت در منطقه 11 امروز نگين شهر تهران به‌شمار مي‌آيد.

هر چند اين گام آخر در اين منطقه نبوده و نيست و اين منطقه هنوز هم سهامدار 110 پروژه است. از مهم ترين پروژه‌ها بهره‌برداري از سراهاي محله شريعتي شمالي و جنوبي، شكوفه جنوبي و گشتگاه بازار احساني در عبدل‌آباد اين منطقه به شمار مي‌آيد. البته چند روز آينده مركز سينمايي «جوانه» نيز در اين منطقه به بهره‌برداري مي‌رسد.


قايق‌‌سواري در جنوب، فوتبال در شرق تهران

جنوبي‌ترين منطقه پايتخت يعني منطقه 20 هم 13 سهم از 110پروژه دارد. سالن ورزشي چندمنظوره دولت‌اباد و سلمان فارسي و زورخانه هاشم‌آباد جزيي از اين طرح‌هاست. كمي بالاتر منطقه 16 هم از امكانات جديدي برخوردار مي‌شوند. مجموعه قايق‌سواري و پارك بدون دخانيات در بوستان بعثت، سراي محله علي‌آباد شمالي و باشگاه چاقي مجموعه شهداي گمنام بخشي از اين پروژه‌هاست.


در پهنه جنوبي منطقه 15 از مناطقي است كه پروژه‌هاي زيادي را در دستور كار دارد. خانه شهيد در محله ابوذر، مجموعه ورزشي شهيدان ارسنجاني، سراي محله مطهري و مركز خدمات اجتماعي و رفاهي بخشي از اين پروژه‌هاست. در منطقه 14 هم سراي محله كريمشاهيان و در منطقه 13 مجموعه ورزشي شهيد پرورده به‌بهره‌برداري مي‌رسد.


در منطقه 16 در جنوب غربي تهران 6 پروژه در اختيار شهروندان قرار مي‌گيرد. استخر و سوناي خليج فارس، دو سراي محله خليج‌فارس و صاحب‌الزمان و يك زمين چمن مصنوعي از اين طرح‌ها به‌شمار مي‌آيد.


غرب تهران به ‌فرهنگ سلام مي‌كند

در منطقه 21 در غرب تهران 5 طرح به‌مردم اين منطقه اهدا مي‌شود. دو سراي محله ياس و شهرك آزادي و دو زمين چمن مصنوعي در شهرك‌هاي استقلال و شهرداري از همين پروژه‌هاست. اما غرب تهران و مردم منطقه 22 هم از 11 طرح ديگر نيز برخوردار مي‌شوند. مجتمع فرهنگي و هنري تسنيم در شهرك راه‌آهن، بازارچه پونه و مركز كوثر و سراي محله گلستان شرقي و غربي تنها بخشي از اين پروژه‌هاست.


منطقه 5 هم كه جزو مناطق غربي تهران محسوب مي‌شود، به‌مناسبت ميلاد حضرت علي(ع) از چند سراي محله و زمين چمن بهره‌مند مي‌شود. سراهاي محله كوهسار، سازمان برنامه جنوبي و شاهين از اين طرح‌هاست. در منطقه 9 هم مجموعه فرهنگي شهرك توحيد، مركز مديريت سلامت شهري غرب تهران و فرهنگسراي اقوام به‌روي مردم آن گشوده مي‌شود.


در مركز تهران هم خبرهايي است

منطقه 7 كه در مركز تهران قرار دارد ظرف چند روزه آينده شاهد گشايش دو پروژه سراي محله حشمتيه و خانه جغرافيا (خانه استاد گنجي) خواهد بود. منطقه 6 هم 4 طرح كتابخانه تخصصي معماري ايران‌شهر، مركز جامع كارآفريني، سراي محله قزل قلعه و باشگاه چاقي در خيابان ولي‌عصر(عج) نبش كوچه مريم روي ميز شهردار خود دارد.


شهرداري منطقه 10، دو پروژه شامل موزه شهيدان اقبالي و پارك ترافيك در خيابان قزوين را در اين منطقه تحويل مردم مي‌دهد. اما سهم منطقه 11 كه پيشينه فرهنگي قابل توجهي در تهران دارد 2 سراي محله اسكندري و هلال‌احمر و يك زمين چمن مصنوعي است. منطقه 12 يا همان محدوده تهران قديم هم از طرح‌هاي متنوعي شامل ورزشگاه آيت‌الله كاشاني، مسجد و حسينيه هدايت، كلينيك ترك اعتياد و سراي محله بازار تا ولادت علي(ع) برخوردار مي‌شوند.


كارگاه هوافضا و سالن نمايش ليزري در شمال تهران

در شمالي ترين منطقه تهران يعني در منطقه يك سالن نمايش ليزري، كارگاه هوافضا و سينماي سه‌بعدي در مركز علوم و ستاره‌شناسي به بهره‌برداري مي‌رسد. ضمن اين‌كه مردم گلابدره هم از يك سراي محله برخوردار مي‌شوند. منطقه دو هم 2 سراي محله شهرآرا و ايوانك و پرديس خانه سلامت را افتتاح مي‌كند.


در منطقه 3 هم از ميان 110 پروژه طرح ولادت تا ولادت، دو سراي محله قبا و كاووسيه، باشگاه خانواده در خيابان يخچال و سراي بزرگان در خيابان شهيد ناطق‌نوري در اختيار مردم اين منطقه قرار مي‌گيرد. در منطقه 4 هم كه يكي از مهاجرپذيرترين مناطق شهري تهران است مجموعه فرهنگي ورزشي صدف، دو كتابخانه سيروس فرزانه و نارمك، سراي محله اوقاف و سازه چادري بوستان شقايق در شميران نو به‌بهره‌برداري مي‌رسد.


البته بايد اضافه كرد در اين 110 پروژه مناطق 8 و 17 سهمي ندارند و علتش هم اين است كه اخيرا پروژه‌هاي اين مناطق با حضور شهردار تهران به‌بهره‌برداري رسيده و پيش از اين شمارش شده است. تهران بيش از 700 كيلومتر مربع وسعت و نزديك به 10 ميليون نفر جمعيت دارد كه با وجود همه اين تلاش‌ها هنوز به امكانات بيش‌تري دارد اما روز‌ به روز بر خدمات و امكانات مختلف اين كلان‌شهر افزوده مي‌شود، به گونه‌اي كه گويا هر روز كوچك‌تر و كوچك تر مي‌شود. شهري كه شهروندانش در مدت 5 دقيقه به‌يك مركز فرهنگي اجتماعي دسترسي خواهند داشت و با طي كردن 200 متر به‌سيستم حمل‌ونقل عمومي مي‌رسند.

نظر شما