شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۰۹
کد خبر: ۳۹۶۴۷
|
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۸
گفت وگوي اختصاصي «شهر» با استاد بين المللي نورپردازي؛
الن گويي‌يو (Alain Guilhot)، كارشناس و عضو جامعه بين‌المللي نورپردازي شهري گفت: نورپردازي مي‌تواند حتي در خدمت سياست خارجي هم باشد. انجام كارهاي درخور توجه در اين زمينه در شهر تهران آرزويي دست يافتني است. شهر تهران هم‌چون يك باغ بزرگ است. تهران هم‌چون يك پل ارتباطي است كه براي نشان دادن زيبايي‌اش، بايد مدرنيته و قدمت‌هاي تاريخي به هم پيوند بخورد.

به‌گزارش خبرنگار «شهر»، الن گويي‌يو (Alain Guilhot)، كارشناس و عضو جامعه بين‌المللي نورپردازي شهري است كه سوابق حرفه‌‌اي او به‌عنوان يك هنرمند و طراح در چهار دهه گذشته مطرح است. او به‌قول خودش در 43 كشور دنيا كار كرده و با تكيه بر حدود سه‌هزار پروژه طراحي نورپردازي كه در كتاب خود به‌نام «نور زندگاني است» (Light is Life) به‌بخشي از آنها اشاره داشته، با همان اشتياق و علاقه در اين زمينه فعال است.

 

او كه به‌بهانه «نشست تخصصي نورپردازي شهري» در تهران حضور يافته بود، در آخرين ساعات حضورش در تهران دعوت «شهر» براي مصاحبه را با روي گشاده پذيرفت. طراحي كه نورپردازي برج ايفل در فرانسه، ايستگاه مركزي قطار ميلان در ايتاليا، رودخانه سانتار ناس در مادريد اسپانيا، برج مرواريد شرق شانگهاي چين و هم‌چنين فضاهاي محل برگزاري جشنواره فيلم كن را در كارنامه خود دارد.


ضرورت نورپردازي در شهرهايي چون تهران چيست.

اولين موضوع در نورپردازي شهري بحث امنيت است. پس از آن كمك نورپردازي به زيبايي شهر به‌خصوص روشنايي و زيبايي در شب است. البته در شهري مانند تهران به‌عنوان پايتخت ايران نورپردازي بهسبب ضرورت جذب توريست هم اهميت مي‌يابد.

از سوي ديگر بايد اشاره كنم هم‌زمان با سفر نخست‌وزير چين به‌كشور فرانسه نسبت به نورپردازي برج ايفل با رنگ قرمز، يعني رنگ پرچم چين اقدام كرديم كه اين كار با استقبال مقامات چيني روبرو و سبب شد مذاكرات در سطح مناسب‌تري دنبال شود و قراردادهاي بسياري به‌امضاي طرفين برسد كه نشان مي‌دهد بهره‌گيري از نورپردازي به صورت اصولي مي‌تواند در خدمت سياست خارجي هم باشد.


وضعيت نورپردازي تهران را چگونه ارزيابي مي‌كنيد.

من پنج روز بيش‌تر در تهران نبودم و همه جاي تهران را نديده‌ام. اما در بحث نورپردازي وضعيت تهران نااميدكننده نيست. از نظر من آرزويي دست يافتني است كه در تهران كارهاي خوبي در زمينه نورپردازي شهر با استفاده از پروژه‌هاي علمي و همكاري شهرداري تهران انجام شود. در اين فرصت كوتاه هم به صورت يك گروه جمع شده‌ايم تا با همكاري يكديگر راهكارهايي پيدا كنيم تا بتوانيم در اين راستا فعاليت‌هاي مناسبي را صورت دهيم. با توجه به استعدادهايي كه در شهر تهران وجود دارد، مي‌توانيم با هم آينده تهران را بسازيم و شهري نوراني و درخشنده داشته باشيم.


به‌نظر شما چه نهادي يا گروهي متولي نورپردازي در شهرها هستند.

من در 43 كشور دنيا كار كرده‌ام. بيش‌تر شهرداري‌ها هستند كه در زمينه نورپردازي و روشنايي شهرها فعال‌اند. البته اين مهم يك اراده جمعي مي‌خواهد و دولت هم بايد در اين زمينه با شهرداري‌ها در ارتباط باشد. اما در شهري چون تهران، شهرداري بيش‌تر در اين زمينه مسئوليت دارد و بايد كار كند. البته بايد تاكيد كنم در نورپردازي شهري بايد تيم‌هاي چند رشته‌اي و به‌صورت اشتراكي با هم كار كنند.


در اين چند روز با مديران شهري تهران در ارتباط بوديد. نگاه آنها را به نورپردازي چگونه ديديد.

قطعا همه مردم و ساكنان شهر تهران، شهردار پايتخت را تحسين مي‌كنند. كسي كه توجه ويژه و علمي به نورپردازي در تهران را شروع كرده است. اين اقدام مي‌تواند شروعي براي ديگر شهرهاي ايران هم باشد.


به نظر مي‌رسد ضعف اصلي نورپردازي در تهران بيشتر از نبود رويكرد علمي است. دانشگاه‌ها و مراكز علمي چه نقشي در ارتقاي نورپردازي در شهرها دارند.

من خودم در شهر ليون فرانسه دانشكده نورپردازي را تاسيس كرده‌ام. هر چند زمان تدريس در اين دانشكده را خودم ندارم و در كشورهاي مختلف دنيا مشغول به‌كارم. از همين‌رو هم مي‌توان در تهران و در دانشگاه شهيد بهشتي در دانشكده هنر و در كنار رشته معماري رشته نورپردازي را داشت و اين رشته را تاسيس كرد. من خودم حاضرم در اين كار كمك كنم و تجربيات‌مان را در اختيار شما قرار دهم.

ضمن اين كه ايده‌اي كه دانشجويان دارند، در نوع خود در رشته نورپردازي و پروژه‌هاي آن بسيار تاثيرگذار است. حتي مي‌تواند يك آزمون و مسابقه‌اي برگزار شود تا بتوان از بهترين ايده‌ها استفاده كرد.


درباره نورپردازي شهر تهران صحبت كرديد. نظر كلي‌تان درباره اين كلان‌شهر چيست.

از شهر تهران خيلي خوشم آمده است، شهر زيبايي است با فضاي سبز بسيار گسترده كه شهر تهران را مثل يك باغ بزرگ كرده است. كوهستان‌هاي شمال تهران هم بر زيبايي شهر افزوده و اماكني مانند برج ميلاد كه امروزه يكي از نشانه‌هاي شهر تهران است. ويزاي من 5 روزه بوده و متاسفانه سفرم به‌پايان رسيده، اما آرزو دارم دوباره به‌شهر شما سفر كنم. چون فكر مي‌كنم تهران هم‌چون يك پل ارتباطي است كه براي نشان دادن زيبايي‌اش مدرنيته و قدمت‌هاي تاريخي به هم پيوند مي‌خورد.


با مردم تهران در اين چند روزه برخورد داشتيد. آنها را چطور ديديد.

مردم خيلي مهمان‌نواز، مهربان و با روي گشاده از ميهمانان استقبال مي‌كنندو خنده‌شان از ته دل‌شان است و ظاهري نيست. من در همين چند روز كوتاه با خيلي‌ها ارتباطات برقرار كردم و خيلي دلم مي‌خواهد به‌تهران برگردم. در واقع اين جادوي نور و روشنايي است كه‌مي‌تواند سبب شود ارتباط بين انسان‌ها برقرار شود.


گفت‌وگو: محمد مجيدزاده

نظر شما