پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۴۹
کد خبر: ۳۹۷۴۴
|
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۳
در آستانه شانزدهمين سال تاسيس سازمان فرهنگي هنري
مسعود شجاعي طباطبايي، کاريکاتوريست و مدير خانه کاريکاتور در آستانه شانزدهمين سالروز تاسيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، اين سازمان را کانوني براي ترويج فرهنگ درست شهرنشيني دانست.

اين کاريکاتوريست در گفت‌وگو با خبرنگار شهر درباره جايگاه سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در جريانات فرهنگي و هنري سال‌هاي اخير گفت: تاثيري که اين سازمان در ارتباط با بحث آموزش به شکل مستقيم و غير مستقيم براي مردم داشته، در اين سال‌ها بسيار موثر بوده است.


وي ادامه داد: در اين سال‌ها شاهد اين آموزش مستقيم با برپايي کلاس‌هاي بسيار در رشته‌هاي مختلف بوده‌ايم و در عين حال سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در آموزش غيرمستقيم در حوزه تبليغات شهري و مسائلي که مربوط به رشد و توسعه فرهنگ شهروندي است، نقش بسيار موثري داشته است.


شجاعي تاکيد کرد: سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در اين سال‌ها به عنوان کانون ترويج فرهنگ درست شهرنشيني شناخته شده و خوشبختانه مسئولان همدلي در سازمان حضور دارند که با توانمندي، رغبت و انگيزه بسيار بالا در تلاش براي ارائه خدمات به مردم عزيز شهر تهران هستند و با تمام وجود در تمام ابعادي که من شاهدش هستم فعاليت مي‌کنند و با همکاري مسئولان در همه بخش‌‌ها اتفاقات خوبي را شاهد هستيم.

وي اظهار داشت: فکر مي‌کنم امسال به‌ويژه با حضور جناب خوراکيان و همچنين معاون هنري ايشان، سال بسيار خوبي را به لحاظ انجام برنامه‌ها داشته باشيم. خوشبختانه در شيوه مديريت سازمان هر برنامه‌اي ظرف زماني خاص خود را دارد و برنامه‌ريزي‌ها بسيار دقيق هستند و کارها با حساب و برنامه جلو مي‌روند و اين نشان‌دهنده مديريت خوب در بدنه سازمان است.

اين کاريکاتوريست گفت: وجود اين عزيزان و نيروهاي متخصص بسياري که در سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران حضور دارند مي‌تواند کمک کند که سازمان جايگاه ارزنده‌تري در فرهنگ شهري و ارزش‌هاي ديني داشته باشد.

وي سپس با اشاره تاسيس خانه کاريکاتور و فعاليت‌هاي اين مرکز اظهار داشت: خانهکاريکاتور اولين مرکز تخصصي کاريکاتور در ايران است که توسط اولين مدير سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، جناب آقاي واعظي و با مديريت من راه‌اندازي شد.

شجاعي ادامه داد: اين مرکز مسابقات و نمايشگاه‌هاي متعددي را برگزار کرده و فعاليت‌هاي متنوعي داشته است. سايت ايران کارتون در ابتدا به زبان انگليسي راه‌اندازي شد و سال گذشته بالاترين ميزان بازديد را در ميان سايت‌هاي تخصصي کاريکاتور جهان داشته است. اين سايت دو سال پياپي است که بين 120 سايت تخصصي در اين حوزه بالاترين آمار بازديد را به نام خود ثبت کرده است.
وي گفت: تا سال گذشته 94 ميليون بازديد از اين سايت صورت گرفته و در يک سال گذشته تا تاريخ 11 ژوئن اين رقم به 100 ميليون رسيده است و به‌نظر مي‌رسد که به لطف خداوند و عنايت سازمان توانسته‌ايم در فضاي مجازي خوب عمل کنيم.

مدير خانه کاريکاتور همچنين با اشاره به افتتاح دومين نگارخانه خانه کاريکاتور در پارک مريم مقدس در خيابان کريم‌خان زند،‌ تصريح کرد: زمينه‌اي فراهم شد و سازمان اين امکان را به خانه کاريکاتور داد که علاوه بر نگارخانه کانون، اين نگارخانه را نيز داشته باشيم و هم‌اکنون هر دو هفته يک‌بار يک نمايشگاه در اين نگارخانه برپا مي‌شود.

وي يادآور شد: نگارخانه‌هاي خانه کاريکاتور در سال گذشته به‌صورت مشترک با باغ موزه هنر، برترين نگارخانه‌هاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري شناخته شدند. همچنين خانه کاريکاتور برپايي مسابقات متعدد بين‌المللي را عهده‌دار بوده است که همه آن‌ها کاملا در ارتباط با وظايف سازمان از جمله پرداختن به بحث معضلات شهري هستند.

شجاعي افزود: هم‌اکنون در پي برگزاري چهارمين دوره جشنواره کاريکاتور معضلات شهري هستيم و در حوزه مسائل ارزشي نيز خانه کاريکاتور هميشه فعال بوده است. براي مثال در ماجراي توهين به پيامبر اسلام(ص)، خانه کاريکاتور به سرعت عکس‌العمل نشان داد و در دنيا سايت خانه کاريکاتور جايگاهي يافته است که هر اتفاق ضد ارزشي که در جهان رخ مي‌دهد، هنرمندان از اين سايت انتظار واکنش دارند.
وي ادامه داد: در بحث سوزاندن کتاب آسماني نيز صدها ايميل و کامنت به دست ما رسيد که هنرمندان دنيا درخواست کرده بودند کاري در اين‌باره صورت گيرد و خانه کاريکاتور مسابقه لشيطان در برابر قرآن» را ترتيب داد.
شجاعي سپس گفت: اگر به‌طور کلي کارنامه سازمان را مورد بررسي قرار دهيم اين مرکز متناسب با تغييرات مديريتي، دچار فراز و نشيب‌هايي شده است؛ ولي اين فراز و نشيب‌ها هرگز مانع از اين نشد که خللي در انجام وظايف ما صورت گيرد و خوشبختانه کارها روي روال است و خانه کاريکاتور نيز همانند بسياري ديگر از بخش‌هاي زير نظر سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، باني حرکت‌هاي بسيار مفيدي در حوزه فرهنگ و هنر است.

سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در تاريخ 20 خرداد 1375 به منظور توسعه فرهنگ و هنر در جامعه ايراني و نيز ارتقاء فرهنگ شهرنشيني در تهران بزرگ تأسيس شد. فلسفه وجودي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران تلاش و حرکتي مدبرانه در راستاي برانگيختگي، راهنمايي و هماهنگي آحاد جامعه و متوليان فرهنگي در امور حاکميت و يکپارچه‌سازي فعاليت‌ها، نتايج و پيامدهاي فرهنگي به‌منظور آماده‌سازي زمينه‌ها و فراهم‌آوري عوامل و شرايط نهادينه شدن فرهنگ مطلوب مبتني بر آموزه‌هاي نوراني دين فرهنگساز اسلام در شهر تهران به عنوان مرکزيت ام‌القراي جهان اسلام است.



نظر شما