دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۵۴
کد خبر: ۳۹۷۷۱
|
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۶
کتاب «تاريخ زيبايي» انديشمند و اسطوره‌شناس ايتاليايي، اومبرتو اکو، با گزينش و ترجمه هما بينا توسط موسسه تاليف ترجمه و نشر آثار هنري(متن) وابسته به فرهنگستان هنر منتشر شد.

به گزارش خبرنگار شهر، اين کتاب در واقع مجموعه‌اي از مقالات پرفسور اومبرتو اکو، انديشمند برجسته ايتاليايي است که در ابتدا به زبان ايتاليايي و به عنوان ضميمه‌اي براي درس‌هاي وي منتشر شده و سپس با نظارت اين انديشمند به زبان انگليسي برگردانده شده است.


نه فصل از هفده فصل اين کتاب توسط خود اکو و ديگر فصل‌ها توسط جورلامو دو ميلکه و زير نظر اکو نوشته شده و برگردان فارسي آن به گزينش و ترجمه هما بينا صورت گرفته است.



در «تاريخ زيبايي» مروري تاريخي براي يافتن تعاريف و تاويل‌هايي از لزيبايي» صورت گرفته است و نويسندگان آن کوشيده‌اند ديدگاه خود را با تکيه بر مدارک علمي، تاريخي، هنري و يا فلسفه غرب بيان کنند.


موضوع محوري اين کتاب «زيبايي» است ولي در  آن صرفا به روند تبيين اين مفهوم در دنياي غرب پرداخته شده است و تاويل‌هاي بيان شده در آن همانند ديگر کتاب‌هاي تاريخي درباره فلسفه و هنر غرب، از تمدن يونان آغاز مي‌شود.



اومبرتو اکو در مقدمه اين کتاب توضيح داده است که در بررسي نظريه‌هاي زيبايي طي سده‌هاي متمادي در کتاب، نخست و مهم‌تر از هر چيز مواردي شناسايي مي‌شوند که فارغ از اشتياقي برمي انگيزند، در فرهنگي خاص يا دوره خاصي از تاريخ به دليل خوشايندبودنشان تامل‌برانگيز تشخيص داده شده باشند.


اکو تاکيد مي کند که با هيچ‌يک از مفاهيم پيش‌انگاشته زيبايي کتاب را آغاز نمي‌کند؛ بلکه به بررسي چيزهايي خواهد پرداخت که بشر –در فرهنگ غربي- آن‌ها را طي هزاران سال به‌شمار آورده است. همچنين تاکيد وي بر اين نکته است که کتاب «تاريخ زيبايي» درباره تاريخ زيبايي-در تمدن غربي- است و نه درباره تاريخ هنر؛ بنابراين صرفا به آن دسته از عقايدي در باب هنر در ادوار مختلف پرداخته است که با پيوند ميان هنر و زيبايي سر و کار داشته باشند.


فصل اول کتاب «آرمان زيبايي‌شناسي در يونان قديم» به سه بخش «همسرايي موزه‌ها»، تتصور هنرمند از زيبايي» و «زيبايي از ديد فلاسفه» تقسيم شده است و در فصل دوم کتاب با عنوان «آپولوني و ديونوسيوسي» دو بخش «خدايان دلفي» و «از يونانيان تا نيچه» را در برمي‌گيرد.


«زيبايي در قالب تناسب و هماهنگي»، «نور و رنگ در قرون وسطا»، «زيبايي هيولاها»، «از شعر روستايي تا زن فرشته‌سان»، «زيبايي سحرآميز از سده پانزدهم تا شانزدهم»، «بانوان و قهرمانان»، «از ملاحت تا زيبايي ناآرام»، «استدلال و زيبايي»، «امر شکوهمند»، «زيبايي رمانتيک» و لکيش زيبايي» عناوين فصل‌هاي نهم تا سيزدهم اين کتاب هستند.


چهار فصل باقيمانده نيز با عناويني چون «شي‌ء جديد»، «زيبايي ماشين‌آلات»، «از فرم‌هاي انتزاعي تا اعماق مواد» و «زيبايي رسانه‌ها»، کتاب‌شناسي، نمايه و متني درباره اومبرتو اکو را در پايان کتاب همراهي مي‌کنند.


پيشگفتار و حاشيه‌نويسي اين کتاب توسط جهانگير شهدادي نوشته شده است. بخشي از اين حاشه‌نوسي به اين صورت است که در هر بخش به دنبال مطلب اصلي، منتخبي از نوشته‌هاي نظريه‌پردازان، نويسندگان يا شاعران دوره‌هاي متفاوت به عنوان شاهد موضوع آورده شده است. همچنين برخي از حاشيه‌نويسي‌ها به موارد مشابه و همانندي در فرهنگ ايران يا ديگر ملت‌ها اشاره مي‌کند.


کتاب «تاريخ زيبايي» اومبرتو اکو با ترجمه هما بينا توسط موسسه تاليف، ترجمه و نشر اثار هنري(متن) وابسته به فرهنگستان هنر در 232 صفحه در قطع رقعي با شمارگان 2000 نسخه منتشر و با قيمت 7500 تومان عرضه شده است.

نظر شما