يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۴۵
کد خبر: ۳۹۸۵۶
|
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۳
يک کارشناس سينما تاکيد کرد فروش فيلم‌ها در بهار 90 نسبت به همين مقطع زماني در سال 89 رشد داشته، اما نسبت به دو سال قبل دو ميليون نفر از تماشاگران سينما کم شده است.

مهر- اميرحسين علم‌الهدي گفت: فروش فيلم‌ها در بهار 90 مي‌تواند از دو جنبه بررسي شود، هم مي‌توانيم فروش فيلم‌ها را با دو سال قبل مقايسه کنيم و از سويي ديگر مي‌توان فروش فيلم‌هاي بهار امسال را در همين مقطع زماني سه ماهه تحليل و ارزيابي کرد.

 

وي ادامه داد: اگر اکران "اخراجي‌ها 3" و "جدايي نادر از سيمين" را با سال 88 که فيلم‌هاي "اخراجي‌ها 2" و "درباره الي" روي پرده رفتند بررسي کنيم، با توجه به افزايش بهاي بليت در فاصله اين دو سال، دو ميليون نفر کاهش مخاطب داشته‌ايم، اما اگر فروش فيلم‌ها را در همين مقطع نسبت به سال 89 در نظر بگيريم 80 درصد فروش فيلم‌ها بيشتر شده است.

 

 اين کارشناس سينما افزود: فيلم‌هاي سينمايي "جدايي نادر از سيمين" و "اخراجي‌ها 3" فيلم‌هاي کارگردان‌هايشان هستند، اعتبار و نام اصغر فرهادي و مسعود ده‌نمکي که فيلم‌هاي قبلي‌شان هم پرفروش بود روي استقبال از فيلم‌هاي اين دو کارگردان تاثير داشته است. موفقيت اين دو فيلم در اکران نوروزي نشان دهنده رويکرد مخاطبان به سينماي ايران نيست، چرا که ديگر فيلم‌ها يا در گيشه شکست خوردند يا به فروشي متوسط دست پيدا کردند.

 

علم‌الهدي گفت: فيلم سينمايي "جرم" به کارگرداني مسعود کيميايي فروشي متوسط داشته و فيلم "مرهم" ساخته باارزش عليرضا داودنژاد که يک فيلم هنري و فرهنگي است، مي‌توانست مخاطب بيشتري داشته باشد، ميزان فروش فيلم‌هاي روي پرده را که به قيمت 3500 تومان بليت سينماها تقسيم کنيم، رقمي که به دست آمده تعداد مخاطبان سينما را نشان مي‌دهد که به شکلي آشکار و واضح بحران کمبود مخاطب را به خاطر مي‌آورد.

 

اين کارشناس حوزه توزيع و نمايش گفت: اگرچه فروش بهار امسال نسبت به سال 89 بهتر بود اما چشم‌اندازي که وجود دارد چندان روشن نيست، بايد انتظار اکران تابستان را داشت تا جدول فروش فيلم‌هاي اکران 90 با توجه به فروش بالاي چند فيلم پرمخاطب امسال، دوباره تغيير کند.

 

اميرحسين علم‌الهدي درباره اجراي طرح فيلم‌هاي فرهنگي و مشکلاتي که براي نمايش اين آثار به شکل مطلوب وجود دارد گفت: اين طرح از اواخر سال 83 اجرا شد، در مقاطع مختلف فيلم‌هاي فرهنگي در طرح‌هاي گوناگون روي پرده رفته‌اند و اغلب شکست خورده‌اند، بايد رديف بودجه‌اي از سوي دولت براي سامان دادن به وضعيت اکران اين فيلم‌ها در نظر گرفته شود تا شرايط بهبود يابد.

 

وي با اشاره به بحران‌هاي موجود بر سر راه موفقيت اين طرح گفت: دولت استراتژي مبهمي براي اکران فيلم‌هاي فرهنگي دارد، اجراي موفق اين طرح نيازمند تامين منابع مالي است که دولت براي آن برنامه‌ريزي ندارد، اتحاديه جديد التاسيس تهيه‌کنندگان که قرار است سردمدار اجراي اين طرح باشد بايد طرح‌هايي عملي براي اکران اين فيلم‌ها داشته باشد.

 

علم‌الهدي گفت: طرح‌ها و ايده‌هايي که ما در خانه سينما داشتيم، از سوي اين دوستان دوباره طرح شده، در صنف واحد تهيه‌کنندگان حرف تازه‌اي زده نشده است، مهم اين نيست که هر گروه به دنبال ارائه يک راهکار باشد، مهم اين است که آسايش و ثبات در حوزه نمايش برقرار شود، اکران فيلم‌هاي فرهنگي بايد مديريت شود. مجموعه سياست‌گذاري کلان فرهنگي داراي افقي چند ساله نيست، همه برنامه‌ها مقطعي است و اين درست نيست.

 

مدير سابق پرديس‌هاي سينمايي درباره شرايط جديد اکران فيلم‌ها در پرديس‌ها افزود: بند جديدي که در آيين‌نامه امسال وجود دارد، هر سالن پرديس را مستقل مي‌بيند، اين قانون قرار است حمايت کننده از فيلم‌هايي باشد که به شکل تک سانس در پرديس‌ها و در سالن‌هاي کوچک اکران مي‌شدند اما با اين شيوه کارکردي که پرديس‌ها داشتند از بين مي‌رود، پرديس‌ها در سال‌هاي اخير 80 درصد ظرفيت اکران را پوشش داده‌اند اما با اين روش جديد فروش فيلم‌ها در پرديس‌ها افت مي‌کند و احداث اين سالن‌ها کند شده و مشکل سالن مناسب دوباره گريبان سينما را مي‌گيرد.

نظر شما