به گزارش خبرنگار شهر، محمدهادي ايازي شب گذشته در مراسم اختتاميه نخستين سمپوزيوم مجسمهسازي با آهن در جمع هنرمندان و مديران شهري در نگارخانه برگ، با تقدير از سازمان زيباسازي شهر تهران كه متولي برگزاري اين سمپوزيوم بود، اظهار داشت: انشاءا... در سالهاي آتي شاهد رونق بيشتر در عرصه آثار حجمي در كشورمان خواهيم بود.
وي با اشاره به رويكرد سالهاي اخير شهرداري تهران در مسايل فرهنگي و هنري، خاطرنشان كرد: اين رويكرد مبني بر استفاده هر چه مطلوبتر از ظرفيت هنرمندان ايراني در عرصههاي مختلف بوده و خوشبختانه شوراي سوم شهر هم به اين موضوع رونق بخشيده است كه جاي تقدير دارد.
ايازي ادامه داد: بنابراين ترديد نداشته باشيد كه در آينده نزديك اتفاقات بسيار گستردهاي از اين دست را، چه در دست محتواي فرهنگ و هنر و چه در عرصه كالبدي و اجرايي در تهران شاهد خواهيم بود.
وي با اشاره به ضرورت در معرض ديد قرار گرفتن آثار هنرمندان در شهر، تصريح كرد: در حال حاضر 1500 بوستان در تهران وجود دارد كه تنها در 500 بوستان آثار حجمي هنرمندان ما نصب شده است و اين امر جاي تاسف دارد.
مشاور عالي شهردار تهران، افزود: ضرورت دارد كه ظرفيتي ايجاد شود تا هنر ايراني در معرض ديد شهروندان تهراني و گردشگران خارجي اين شهر قرار گيرد و به اين ترتيب خلا جدي كه در اين مقوله وجود دارد با يك همكاري همه جانبه هنرمندان و مديران شهري برطرف شود.
وي ادامه داد: يكي از دلايل عمدهاي كه شهرداري برگزاري اين گونه سمپوزيومها و بينالهاي آثار حجمي را كه قبلا برعهده سازمان فرهنگي هنري شهرداري بوده به سازمان زيباسازي منتقل كرده، اين موضوع مهم است كه زيباسازي محيط فيزيكي شهر بر عهده سازمان زيباسازي قرار دارد بنابراين امكان استفاده و نصب آثار و نتايج اينگونه برنامهها را بيشتر خواهد داشت.
ايازي با تاكيد بر اينكه گالري برگ هر روز بايد شاهد تحول فرهنگي و هنري باشد، ادامه داد: بنابراين با توجه به خلا آثار حجمي در شهر، از سازمان زيباسازي كه متولي اين مقوله است نيز پرداختن جديتر به اين موضوع را انتظار داريم.
وي با اشاره به افتتاح خانه هنرمندان شماره 2 در چند روز گذشته گفت: شهرداري بر اين باور است كه براي هنرمندان ظرفيتي بايد ايجاد شود تا با مخاطبان آثارشان ارتباط نزديك و امكان گردهم آمدن را داشته باشند و افتتاح خانه هنرمندان شماره 2 و راهاندازي سينماتوگراف در هفته گذشته با همين هدف صورت گرفته است.
معاون شهردار تهران در پايان با تاكيد مجدد به جهتگيري شهرداري تهران مبني بر توسعه فضاهاي فرهنگي هنري تهران، از افتتاح موزه موسيقي در روز 22 آبانماه سال جاري خبر داد و اضافه كرد: دامنه اينگونه كارها بايد هرچه بيشتر توسعه يابد تا مانند جشنواره فيلم فجر، در نتيجه ايجاد رقابت بيشتر، توليد آثار فاخر مجسمه سازي نيز فزوني يابد.
در ادامه اين برنامه مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران نيز با ابراز قدرداني از دستاندركاران و همكاري هنرمندان و اساتيد فن براي برگزاري اولين سمپوزيوم مجسمهسازي با آهن خاطرنشان كرد: بر اساس سياست شهرداري تهران و اين سازمان در رابطه با آثار حجمي و گرافيك المانهايي كه ميتوانند علاوه بر برطرفسازي اغتشاشات بصري، شهرمان را به حد مطلوب و استانداردي از زيبايي برسانند، در طول 4 -5 سال گذشته كارهاي زيادي انجام شده است.
حجتالله ملاصالحي ادامه داد: با اين وجود براي رسيدن به جايگاه مطلوب و مورد نظرمان، خصوصا در بحث حجم هنوز فاصله زيادي با اهداف داريم و با كارهاي انجام شده تنها ميتوان گفت كه مقدمه رسيده به اهداف را فراهم كردهايم.
وي تصريح كرد: خوشبختانه در مقطعي از زمان قرار گرفتهايم كه با وجود هنرمندان قابلي كه در سطح جهان شناخته شدهاند، و با ورود آنها به عرصه هنر حجم ميتوانيم كارهاي قابل قبولي را براي شهر عرضه كنيم.
ملاصالحي برگزاري اين سمپوزيوم را مقدمه يك مسير بسيار طولاني دانست كه با توجه به غناي فرهنگي عظيم ايراني اسلامي مي تواند نتايج بسيار ثمربخشي را براي تهران در برداشته باشد.
وي در پايان با اشاره به همكاري و حمايت شهردار تهران و معاونت اجتماعي و فرهنگي شهرداري ابراز اميدواري كرد كه با يك كار دسته جمعي و با حضور اساتيد دانشگاهها و هنرمندان و مديران در كنار يكديگر، شاهد خلق آثار فاخر و در سطح جهاني براي تهران باشيم.
در ادامه اين مراسم، دبير نخستين سمپوزيوم مجسمه با آهن نيز، حركت انجام شده را به تصديق هنرمندان و اساتيد فن، حركت بسيار موثري در هنر مجسمه سازي دانست و گفت: خوشبختانه اين برنامه براساس برنامهريزيها و سياستهاي در نظر گرفته شده، به شكل مطلوب و با موفقيت به پايان رسيد.
مجتبي موسوي، درباره مهمترين ويژگيهاي برگزاري اين سمپوزيوم، اظهار داشت: سياست اين سمپوزيوم كه در سطح ملي برگزار شده، اين بود كه محملي باشد براي تجربه اندوزي هنرمندان داخلي و استفاده از اين تجربه در عرصههاي بينالمللي و همچنين رعايت استانداردهاي بينالمللي در برگزاري و سياست گذاري مربوط به اينگونه سمپوزيومها، كه خوشبختانه در هر دو مورد توفيق داشته است.
وي، استفاده از يك ماده خاص يعني آهن در ساخت آثار حجمي و موفقيت همه هنرمندان شركت كننده در ساخت و تكميل آثار خود در مدت محدود 10 روزه را از ديگر شاخصههاي قابل توجه اين سمپوزيوم عنوان كرد.
در ادامه اين برنامه بيانيه هيات داوران نخستين سمپوزيوم مجسمهسازي با آهن براي شركت كنندگان در مراسم خوانده شد.
اين بيانيه كه برگزاري اين سمپوزيوم را گام مثبتي در جهت توسعه هنر مجسمهسازي كشور دانسته و درصد بالايي از اهداف مورد نظر را محقق اعلام كرده است، ضمن قدرداني از حضور پر نشاط هنرمندان كه در فضايي كاملا صميمي در كنار يكديگر به خلق اثر پرداختند، نفرات اول تا سوم اين برنامه را اعلام كرد.
در پايان اين مراسم كه با حضور احمد مسجدجامعي، عضو شوراي اسلامي شهر تهران و سيدمحمد هادي ايازي، معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران و جمعي ديگر از مديران شهري و سازمان زيباسازي شهر تهران و نيز با حضور اعضاي شوراي داوري سمپوزيوم و هنرمندان و اساتيد دانشگاه و علاقهمندان در هوايي باراني در نگارخانه برگ برگزار شد، به برگزيدگان اين سمپوزيوم لوح تقدير و جوايزي اهدا شد.
براساس اين گزارش، علاوه بر تقدير از هنرمندان هفت اثر برگزيده كه در مدت 10 روز در فضاي نگارخانه برگ ساخته شده بود، جايزه اول هيات داوران به اثر «بدون عنوان» ساخته سهندحساميان، جايزه دوم به اثر «عبور» ساخته محمد سالاريان و جايزه سوم به اثر «ثبت يك تولد» ساخته كامبيز صبري تعلق گرفت.
همچنين جايزه ويژه شركت گام الكتريك كه اسپانسر سمپوزيوم مجسمه سازي با آهن بوده است، به اثر «هوده» ساخته مريم خدايي پارچين اهدا شد.