شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۱۵
کد خبر: ۴۰۰۶۰
|
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۱
رهبر معظم انقلاب در ديدار جمعي از شاعران آئيني:
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با بيان اينكه استعدادهاي بسيار غني شاعران نويددهنده بازگشت دوران شكوه شعر است، چند توصيه به شاعران عرصه شعر آئيني داشتند كه اهتمام بيشتر براي ورود به مسائل انقلاب از جمله جنگ و دفاع مقدس از جمله اين توصيه‌ها بود.

به گزارش شهر به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، در آستانه ولادت با سعادت اميرالمومنين، علي بن ابيطالب عليه السلام جمعي از شاعران آئيني، سروده‌هاي خود را با مضامين عمدتاً مذهبي، اخلاقي و نيز بيداري اسلامي در محضر رهبر انقلاب اسلامي قرائت كردند.

 

حضرت آيت‌الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در اين ديدار، وجود استعدادهاي بسيار قوي و غني در بين شاعران را نويد دهنده بازگشت دوران اوج و شكوه شعر دانستند و خاطرنشان كردند: در آينده نه چندان دور، با عميق تر شدن و پخته تر شدن قريحه جوانان خوش ذوق، شاهد بناي رفيعي از شعر كشور خواهيم بود.

 

ايشان با اشاره به ظرفيت مناسب شعر آييني و مذهبي براي بكار بردن قريحه خدادادي و موهبت الهي افزودند: شكر اين نعمت خداوندي براي شاعران، در خلق آثاري است كه بهترين محتوا و ارزش را با خود همراه كند و در واقع گنجينه و قالب خوبي براي بيان معرفت و حقايق الهي باشد.

 

رهبر انقلاب اسلامي با توصيه به مداحان و ستايشگران اهل بيت (ع) به قرائت اشعار اخلاقي، معرفتي و عرفاني در جمع مردم و جوانان خاطرنشان كردند: اين مضامين رفيع، دلها را روشن و در آن انقلابي معنوي ايجاد مي كند، ضمن آنكه اشعار وزين و مفيد، ذهن و تلقي مخاطب را نيز بالا مي برد و اين جزو وظايف جامعه مداحان است.

 

حضرت آيت الله خامنه اي، مناجات را عرصه ديگري براي خلق شعر آييني دانستند و تصريح كردند: بهترين مضمون براي مناجات از دل ادعيه مانند صحيفه سجاديه قابل استخراج است و اگر قريحه شاعرانِ خوش ذوقِ جوان كشور با آنها انس پيدا كند، مضامين شعري ناب خلق خواهد شد.

 

رهبر انقلاب اسلامي دعاي عرفه حضرت سيدالشهدا (ع) و دعاي ابوحمزه امام سجاد (ع) را از ديگر منابع مضمون سازي براي شعر مناجاتي و زيارت جامعه كبيره را زمينه بسيار خوبي براي بيان مناقب ائمه اطهار عليهم السلام برشمردند و خاطرنشان كردند: شعر آييني دامنه وسيعي براي اثرگذاري در اذهان مخاطبان خود دارد و يك شاعر ممتاز با استفاده از معارف بلند اسلامي و توحيدي در قرآن و نهج البلاغه، روح و جان مخاطب خود را از زلال معرفت سيراب مي كند.

 

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين ديدار چند توصيه هم به شاعران عرصه شعر آئيني داشتند. "مضمون سازي قوي براي بيان يك حقيقت به شكل هنرمندانه "، "تركيب سازي و واژه‌گزيني‌هاي نو "، "رعايت اصول و موازين زبان و ادبيات " و اهتمام بيشتر براي ورود به مسائل انقلاب از جمله جنگ و دفاع مقدس از جمله اين توصيه‌ها بود.

 

ايشان تقويت ارتباط شاعران مذهبي با يكديگر را ضروري دانستند و افزودند: شما جوانان مؤمن، مقيد و محب اهل بيت بايد عشق و شور خود را حفظ كنيد و با مراقبه دائمي، در اين مسير ثبات قدم داشته باشيد كه يكي از راههاي آن، تقويت ارتباط و پيوستگي مداحان و ستايشگران اهل بيت است.

 

حضرت آيت‌الله خامنه اي با اشاره به ضرورت استمرار فكري حماسه دفاع مقدس و انگيزه هاي خالصانه آن افزودند: شعرا از جمله امانتداراني هستند كه بايد آن اخلاص و معنويت را حفظ و منتقل كنند ضمن آنكه برخي حوادث نو به نو مانند شهادت جانبازان، خود موضوع ويژه اي براي شعر است.

 

ايشان توجه به مضمون آموزنده اخلاقيات در خلال نوحه و شعر احساسي را از ديگر وظايف شاعران آييني برشمردند و خاطرنشان كردند: در مرثيه و بيان زبان حال علاوه بر هنرمندي بيان وقايع مي توان با ظرافت، به تبيين شخصيت و عظمت اهل بيت هم پرداخت.

نظر شما