سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۱۶
کد خبر: ۴۰۲۲۳
|
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۸
رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران خبر داد:
رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران از برگزاري نهمين جشنواره تابستاني خبر داد و گفت: اين جشنواره با عنوان «فصل نشاط و اميد»، با 5 رويكرد مهم و اختصاصي امسال كيفي‌تر و منظم‌تر برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار شهر، امير خوراكيان در نخستين نشست رسانه‌اي خود كه صبح امروز در فرهنگسراي انديشه برگزار شد، در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب گفت: تابستان امسال با توجه به مسايل مختلفي كه در كشور و منطقه با آن مواجه هستيم سازمان فرهنگي هنري رويكرد خود را به گونه‌اي تنظيم كرده است كه متناسب با شرايط، وظيفه خود را بهتر از گذشته انجام دهد.


وي با بيان اينكه «در مجموعه برنامه نهمين جشنواره تابستاني كه با عنوان فصل نشاط و اميد ارايه مي‌شود چند رويكرد مهم را به طور جدي مورد توجه قرار داده‌ايم كه محتوا محوري، اولين رويكرد در نظر گرفته شده است»، افزود: سازمان فرهنگي هنري در يك كار مطالعاتي و جدي سعي كرده محتواي برنامه‌ها را به گونه‌اي تنظيم كند كه بهره‌مندي و تاثيرگذاري بيشتري داشته باشد.


رئيس سازمان فرهنگي هنري تهران ادامه داد: يعني در عين اينكه برنامه‌ها در قالب برگزاري تنوع دارد در محتوا متمركز و هماهنگ است. بنابراين براي تابستان امسال در هر هفته با توجه به اولويت‌هاي سازمان در سال 90 يك موضوع را انتخاب كرده‌ايم و روي آن متمركز مي‌شويم. سعي مي‌كنيم با اين محتوا محوري كيفيت فعاليت‌ها را ارتقا دهيم تا تابستاني متفاوت و سرشار از پيام‌هاي شهروندي همراه با نشاط معنوي را به شهروندان تقديم كنيم.


وي با اشاره به مساله ترويج و تعميق سبك زندگي ايراني اسلامي به عنوان دومين رويكرد در اجراي برنامه‌ها اظهار داشت: در حال حاضر از هر طرف مورد هجوم گسترده و فراواني براي تغيير ارزش‌ها و سبك زندگي و ورود ضد ارزش‌ها به زندگي كه منجر به از هم پاشيدگي نظام مقدس خانواده مي‌شود هستيم. البته تاريخ ثابت كرده هوشمندي ايرانيان همواره از اين بزنگاه سالم عبور كرده تا طعمه دشمنان واقع نشود.

 

اين مدير فرهنگي ادامه داد: قطعا با ذكاوت و هوشمندي خانواده‌هاي ايراني سبك زندگي  اصيل ما حفظ مي‌شود و از نفوذ ضدارزش‌ها كه اصول زندگي را مورد هجمه قرار مي‌دهند جلوگيري خواهد شد. قطعا با اين تلاش تهران پيام‌آور سبك زندگي سعادتمندانه براي مردم پاك دنيا خواهد بود.


خوراكيان خانواده محوري را سومين رويكرد سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران اعلام كرد و گفت: سعي كرديم برنامه‌ها به گونه‌اي باشد كه خانواده‌ها  هم در محتوا و هم در شيوه اجرا مخاطب اصلي ما باشند. در نتيجه، خانواده‌ها هم در شكل اجراي برنامه‌ها و هم در محتواي آنها مشاركت مي‌كنند.


وي نشاط معنوي، شادابي و طراوت را از ديگر رويكردهاي اين برنامه‌ها عنوان كرد كه تجربه كار جمعي و مهارت‌آموزي و مشاركت شهروندان را به دنبال دارد و تصريح كرد: اطلاع‌رساني و ارتباط متقابل با شهروندان يكي ديگر از رويكردهاي اين سازمان در نهمين جشنواره تابستاني است به اين صورت كه شهروندان مي‌‌توانند ضمن تماس با سامانه 1837 از آخرين اطلاعات و جزييات كامل اجراي برنامه‌ها مطلع شوند. با اين 5 رويكرد برنامه‌ها منظم‌تر و كيفي‌تر برگزار خواهد شد. 

7 شهر فيروزه‌اي در تهران

رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران ، اولين برنامه جشنواره تابستاني را 7 شهر فيروزه‌اي اعلام كرد و ادامه داد: اين ويژه برنامه در 7 نقطه از شهر تهران، 7 مقطع زماني و با 7 موضوع محتوايي و رويكردي مشخص در 7 بخش اصلي تدارك ديده شده است.


خوراكيان در تشريح 7 بخش اصلي اين ويژه برنامه گفت: مراسم ويژه در هر كدام از برنامه‌ها متناسب با موضوع انتخاب شده اجرا مي‌شود. ضمن اينكه گروه‌ برنامه‌هاي هنري شامل معرق، خوشنويسي، خيمه‌شب‌بازي، اجراي نمايش، كارگاه نقاشي با سفال، قصه‌خواني و غيره در اين گروه پيش‌بيني شده است. ارايه محصولات فرهنگي شامل برپايي نمايشگاه كتاب، معرفي كتاب‌هاي شاخص، ارايه محصولات چند رسانه‌اي در ارتباط با موضوع منتخب، ايستگاه ارسال بلوتوث، مشاوره و پاسخگويي، بازي و سرگرمي و مسابقات در اين بخش در نظر گرفته شده است. آموزش و يادگيري، تندرستي، سلامت و ورزش نيز جزو 7 بخش اصلي خواهد بود.


وي تصريح كرد: ارتقا فرهنگ و آيين همسايگي، ارتقا فرهنگ مطالعه و كتاب‌خواني، تحكيم نهاد مقدس خانواده با تاكيد بر جوان به عنوان اميد اصلي خانواده، فرهنگ اميد و انتظار در آستانه نيمه شعبان، مديريت مصرف در خانواده با توجه به سال جهاد اقتصادي و مديريت بهره‌مندي از رسانه‌هاي نوظهور در خانواده ، موضوعاتي است كه به ترتيب در 7 هفته در مناطق3، 11،4 ،15 ،16، 17 و بوستان ولايت به آن پرداخته مي‌شود.

ترنج تابستاني شهر

رييس سازمان فرهنگي هنري، باشگاه تابستاني ترنج را دومين ويژه برنامه امسال عنوان كرد و گفت: اين باشگاه براي اولين بار با هدف تربيت نيروي جوان ويژه دانش‌آموزان راهنمايي افتتاح مي‌شود. در اين باشگاه 3 هزار دانش‌آموز دختر و 3 هزار دانش‌آموز پسر در فعاليت‌هاي گروهي و كارهاي جمعي شركت مي‌كنند.

باشگاه ترنج يكي از بهترين و جذاب‌ترين برنامه‌هاي سازمان در سال 90 است كه طي آن شرايط رشد استعدادها و توانايي‌هاي دانش‌آموزان براي ارتقا علمي آنها فراهم مي‌شود.

محوريت اميد و انتظار در جشن‌هاي سازمان

خوراكيان،‌ اعياد شعبانيه را محور سوم برنامه‌ها عنوان كرد و ادامه داد: 202 جشن در مناطق و مراكز اصلي سازمان با محوريت فرهنگ اميد و انتظار و با توجه به توانايي‌ها و قابليت‌هايي كه در سازمان رشد يافته و نيز با استفاده از استعدادهاي محلات شهر تهران به مناسبت نيمه شعبان برگزار مي‌شود.

فرهنگسراي آسمان در توچال

وي با اشاره به راه‌اندازي فرهنگسراي آسمان يا فرهنگسراي توچال با محور خانواده، گفت: اين فرهنگسرا با برپايي 15 غرفه در ايستگاه يك و 30 غرفه در ايستگاه 5 توچال با ارايه فعاليت‌هاي مختلف و امكانات گوناگون برپا مي‌شود. ضمن اينكه در عيد مبعث و نيمه شعبان با برنامه‌هاي خاصي در خدمت شهروندان است.

علاوه بر اين ويژه‌برنامه‌هاي اصلي و فراگير،‌ در هر يك از 22 منطقه كلاس‌ها و دوره‌هاي آموزشي در نظر گرفته شده است. 360 دوره آموزشي كه حداقل يك هزار و 800 برنامه و كلاس آموزشي را در زمينه‌هاي مختلفي مانند علمي،‌ قرآني و غيره شامل مي‌شود در تابستان امسال پيش‌بيني شده است.

توليد 10 بسته آموزشي وي‍ژه خانواده‌ها

خوراكيان در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه سازمان فرهنگي هنري امسال در عرصه آموزش در حال تحول جدي است، افزود: در 6 ماه آينده 10 بسته آموزشي در ارتباط با خانواده توليد مي‌شود. علاوه بر بحث آموزش و برنامه‌هاي كلي و عمومي، خود فرهنگسراها در 22 منطقه برنامه‌هاي گوناگوني را به صورت محلي و منطقه‌اي اجرا مي‌كنند. در اين بخش يك هزار و 200 عنوان برنامه از سوي فرهنگسراها در نظر گرفته شده است.
وي تصريح كرد: همچنين ويژه‌برنامه‌هايي نيز مانند «قرآن و خانواده» از سوي فرهنگسراي قرآن و دهمين جشنواره سراسري شب‌هاي شهريور به نام «ايران ما» ، «وقف و جاودانگي» در بحث هنر، توليدات مختلف، شبكه‌سازي 23 دستگاه تلويزيون شهري، فيلم‌پارك در 10 بوستان شهر تهران،‌ توليد و توزيع كتاب شنيداري با موضوع اخلاق و رفتار شهروندي، توليد نشريه صوتي و راه‌اندازي شبكه مجازي بلوتوث مترو، عناوين ديگر برنامه‌هايي است كه تابستان امسال از سوي سازمان فرهنگي هنري اجرا مي‌شود.

به گفته خوراكيان براي اولين بار در اجراي برنامه‌هاي امسال بحث اثرسنجي را دنبال مي‌كنيم تا در اجراي برنامه‌ها دقيق‌تر عمل كنيم. سعي مي‌كنيم تا پيش از اينكه كارها را از لحاظ حجمي انجام دهيم نحوه تاثيرگزاري آن را مورد توجه قرار دهيم.

نظر شما