يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۱۴
کد خبر: ۴۰۲۴۰
|
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۲
بزرگترين نقاشي ديواري کشور در مشهد به مساحت دو هزار و 200 مترمربع با موضوع «داستان‌هايي از شاهنامه» كه از ميدان فردوسي مشهد پاک شده بود، بازسازي مي‌شود.

ايسنا: پايگاه اطلاع‌رساني شهرداري مشهد در تاريخ 17 خرداد ماه سال جاري از پاك شدن بزرگترين نقاشي ديواري کشور در مشهد با عنوان «داستانهايي از شاهنامه» خبر داد تا مسوولان شهرداري مشهد را به واكنش وادار كند.


در اين راستا هادي مظفري مدير امور هنري شهرداري مشهد با اشاره به اين اقدام بي‌سابقه توسط آستان قدس رضوي، بر هماهنگي كامل با اين سازمان جهت انجام مراحل اين نقاشي ديواري تاكيد كرد.


وي اين نقاشي را زحمت يک ساله هنرمنداني دانست که ماه‌ها به صورت شبانه‌روزي فعاليت کرده بودند تا بزرگترين نقاشي ديواري کشور را پديد آورند.


مظفري با طرح اين سوال كه چه دليلي دارد که اداره حفاظت از املاک و اراضي آستان قدس رضوي بدون توجه به اين زحمات و هزينه‌هاي صورت گرفته تمام نقاشي را پاک کند، اين سازمان را مقصر دانست.


وي همچنين به اين مطلب كه از اواخر زمستان سال گذشته اين سازمان چندين بار به هنرمندان اعلام کرده بود که در اين نقاشي درج کنند اين ديوارها و اراضي موقوفه آستان قدس رضوي است، اشاره داشت و يادآور شد البته اين کار انجام شد ولي در پي هر اختلاف اين سازمان با شهرداري آنها اعلام داشته بودند كه نقاشي پاک مي‌شود.


همچنين در اين خصوص عاطفه مصدقيان كارشناس نقاشي ديواري مديريت هنري شهرداري مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار هنري ايسنا_منطقه خراسان، در تاريخ 18خردادماه بر اين نكته كه بزرگترين نقاشي ديواري با موضوع «داستان‌هايي از شاهنامه» قبل از افتتاحيه، پاك شد، تاييد كرد.


وي كم شدن حس ‌اعتماد هنرمندان به اين ارگان‌ها را از تبعات انجام اين‌گونه اقدامات از سوي ارگان‌هاي شهر عنوان كرد.


مصداقيان در اين گفت‌وگو ابرازداشت: پيرو فراخوان شهرداري براي طراحي ديوار ميدان فردوسي، ‌طرح  ندارئوفيان توسط شوراي مربوطه پذيرفته و اجراي كار از اوايل تابستان سال گذشته شروع شد.


كارشناس نقاشي ديواري نقش برجسته مديريت هنري شهرداري مشهد بر اين نكته كه از ابتداي كار نيز نامه‌هاي آماده سازي براي زيرسازي و اجراي كار به آستان قدس رضوي فرستاده شد كه كار از نظر آنها بلامانع اعلام شد، تاكيد كرد.


وي با اشاره به اينكه هزينه اجراي اين كار حدود 45 ميليون تومان بوده است، علت اقدام آستان قدس رضوي را نامشخص دانست.


در اين بين شايد هيچ سازمان يا شخصي به اندازه هنرمندي كه شبانه روز به ايجاد يك اثر هنري مي پردازد متضرر نشود.


طراح نقاشي ديواري «داستان‌هايي از شاهنامه» نيز ، در تاريخ 18خردادماه، پاك شدن اين نقاشي ديواري را يك فاجعه عنوان كرد و اقدام آستان قدس رضوي را بهترين خسته نباشيد براي خود دانست.


ندا رئوفيان طراح نقاشي ديواري «داستان‌هايي از شاهنامه» گفت: با پاك كردن نقاشي ديواري "داستان‌هايي از شاهنامه" تنها يك نقاشي پاك نشد بلكه نقش فردوسي و نقاشي که به نوعي سرمايه ملي ما محسوب مي‌شد و براي تمامي شهروندان مهم و با ارزش بود، نيز پاك شد.


وي با اعتقاد بر اينكه تنها دو بيت از يكي از كتيبه‌ها مانده بود كه جلوي اتمام كار گرفته شد، پاك شدن نقاشي را قبل از افتتاحيه آن عنوان كرد.


به گفته ندا رئوفيان پس از اتمام فاز دو، آستان قدس رضوي به دليل نبود آرم اين ارگان بر روي نقاشي، ايراد گرفته و از ادامه كار جلوگيري كرد و پس از نوشتن جمله " اين ملك متعلق به آستان قدس رضوي است" بر روي ديوار اجازه ادامه كار را داده است اما شهرداري نوشته و آرم بخشي از املاك و اراضي كه متعلق به آستان قدس رضوي بود را پاك كرده و به جبران آن نيز آستان قدس نقاشي ديواري «داستان‌هايي از شاهنامه» را پاك مي نمايد.


وي خاطرنشان كرد: يك گروه 4 نفره براي اجراي كار،‌ به صورت شبانه روز فعاليت مي كردند؛ 6ماه وقت براي طراحي و يك سال وقت براي جمع آوري مطالب، اتمام فاز يك، خواندن مجدد شاهنامه و فهم مطالب آن، ‌طراحي و اجراي فاز دو و سه صرف شد.


در اين كش و قوس‌ها و بيانيه‌هايي كه دو سازمان ارائه مي كردند، روز گذشته(28 خرداد ماه) سيد محمد پژمان در يك نشست خبري درباره پاک شدن نقاشي‌هاي ديوار ميدان فردوسي به اين گفته اکتفا کرد: اشتباه و غفلت از ناحيه يك فرد باعث اين مشكل شد كه مورد تاييد دو دستگاه نبود.


شهردار مشهد وعده داد: در حال حاضر دنبال جبران اين اشتباه و بازسازي اين نقاشي هستيم.


همچنين روز گذشته طراح نقاشي ديواري «داستان‌هايي از شاهنامه»، با تاكيد بر اينكه حاضرم كار را دوماهه بازسازي ‌كنم، گفت: در صورت تمايل آستان قدس رضوي، حاضرم دوباره كار را انجام دهم.


ندا رئوفيان اين ديوار را جزو املاك آستان قدس رضوي دانست و تمايل و رضايت كامل اين سازمان را شرط بازسازي كل ديوار در مدت دو ماه عنوان كرد.


حال بايد منتظر شد و نظاره‌گر بود و ديد كه سازش اين دو سازمان سبب خلق دوباره اين اثر هنري خواهد شد يا كماكان در كش و قوس هاي اداري رنگ سفيدي كه بر پيكر اسطوره‌هاي شاهنامه پاشيده شده است با دود ماشين‌ها سياه پوش مي شود.

نظر شما