دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۲۳
کد خبر: ۴۰۲۷۴
|
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۷
معاون فني عمراني شهردار تهران در يادداشتي كه امروز-30 خرداد با عنوان«604 روز تا پايان راه» در روزنامه همشهري منتشر شده، توضيحاتي را درباره تاثير احداث پروژه تونل نيـايـش و افزايش ظرفيت بزرگراه صدر و تاثيرات ترافيكي آن ارائه كرده است.

*مازيار حسيني:  1) امروزه احداث معابر روسطحي و زيرسطحي در اکثر کلانشهرهاي شناخته‌‌شده جهان به‌عنوان يک راهکار اصولي و البته تاثير‌گذار در گسترش شبکه حمل‌ونقلي اعمال‌شده است و راه‌حلي اساسي براي پيشگيري از معضل قفل‌شدن بزرگراه‌ها و ساير شريان‌هاي ترافيکي شهر محسوب مي‌شود.

در شهر تهران نيز اين مسئله با هوشمندي و دورانديشي، مدنظر مديريت شهري قرارگرفته است و ساخت تونل و پل به‌عنوان يک الزام و يک ضرورت در مباحث ترافيکي مطرح مي‌شود. در همين راستا بعد از تجربه ارزنده‌اي که با ساخت تونل توحيد نصيب متوليان امور شهري شد، احداث تونل نيايش در دستور کار قرارگرفت که البته اين پروژه به‌خودي خود کمک قابل ‌توجهي به حل مشکلات ترافيکي در مسير ساخت تونل نمي‌کرد و چـه بسـا وضعيـت تـردد در بـزرگـراه شهيد ‌آيت‌الله ‌صدر را نيز مختل مي‌ساخت بنابراين پروژه افزايش ظرفيت بزرگراه صدر به‌عنوان مکمل پروژه احداث تونل نيايش طراحي‌شد تا با ساخت نخستين پل تک‌پايه در کشور، عملا بهره‌وري مجموعه تونل و پل به‌ميزان حداکثري آن برسد. در واقع کل اين ساخت‌و‌سازها و طراحي‌ها را بايد در قالب يک پروژه تحت‌عنوان طرح احداث تونل نيـايـش و افزايش ظرفيت بزرگراه صدر نام نهيم که در 22 بهمن سال 1391 به‌عنوان يک هديه ارزنده تقديم اهالي پايتخت خواهدشد.


2) درباره تونل نيايش نيز گفتني‌ها بسيار ‌است. اين قسمت از طرح به لحاظ ويژگي‌هايي که دارد، در نوع خود بي‌نظير است؛ يعني براي نخستين‌بار شاهد احداث معبري زيرزميني خواهيم‌ بود که در آن مبحث دوراهي‌ها ديده ‌شده است. طول کلي تونل به‌همراه شيب‌راهه‌هاي آن و نيز تونل انحرافي کردستان در مجموع10 کيلومتر است و يک فضاي پارکينگ زيرزمينـي در‌حاشيه آن در نظر گرفته شده است. به‌ تعبير ديگر تکميل اين بخش‌از پروژه درعين‌حال به رفع معضل پارکينگ خودروها مخصوصا در محدوده‌اي که بيمارستان شهيدرجايي، پرديس سينمايي ملت و البته بوستان‌ ملت واقع شده ‌است‌، کمک قابل توجهي خواهد ‌کرد. اما در مورد بزرگراه طبقاتي ‌صدر هم ذکر توضيحاتي لازم به‌نظر مي‌رسد؛ در اين قسمت از پروژه 3 گزينه عبور از زيرزمين به‌صورت تونل، تعريض سطح بزرگراه و همچنين احداث پل بررسي شد که درنهايت استفاده از فضاي روسطحي امتياز بيشتري را به‌خود اختصاص داد.


3) با ساخت بزرگراه طبقاتي صدر که به‌صورت پل تک‌پايه خواهدبود، فقط يک لاين ترافيکي از سطح کم خواهـد ‌شـد و در نقطه مقابل معبري به‌عرض 24 متر و طول 10 کيلومتر (با احتساب رمپ‌ها و مسيرهـاي دستـرسي آن) در سطح ايجاد مي‌شود. به‌اين ‌ترتيب فرصت انتخاب مسير بهينه براي افرادي که قصد ‌رسيدن به مناطق شرقي پايتخت و سپس خارج‌ شدن از شهر را دارند و نيز براي کساني که مي‌خواهند به مناطـق‌مـرکـزي شهـر دستـرسـي پيـدا کننـد، فراهم خواهد‌شد و معضلات ترافيکي در اين محدوده کاهش چشمگيري خواهديافت.

*معاون فني و عمراني شهردار تهران

نظر شما