سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۵۱
کد خبر: ۴۰۳۲۱
|
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۷
مدير بافت‌هاي تاريخي شهر تهران يا اشاره به ساماندهي محور لاله زار به عنوان يکي از بافت‌هاي تاريخي شهر تهران گفت: تغيير عملکرد در برخي بافت‌هاي تاريخي مانند لاله زار مي‌تواند موجب احياي كالبدي و عملكردي در محدوده بافت تاريخي تهران شود.

به گزارش «شهر» به‌نقل از روابط عمومي معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران، بهروز کاشف مدير بافت تاريخي شهر تهران با اشاره به طرح‌هاي در دست انجام درخصوص بافت‌هاي تاريخي شهر در سال‌جاري اظهار کرد: ساماندهي محله تاريخي چشمه علي، ساماندهي محور لاله زار و فردوسي، طراحي شهري محور جمهوري از طرح‌هايي است که بهسازي و ساماندهي آن در سالجاري در دست اقدام است.


او افزود: همچنين ساماندهي محله رودكي، امكان سنجي پياده راه سازي مركز تاريخي تهران و ساماندهي محور چوب فروش‌ها منتهي به ميدان سپاه نيز از محور برنامه‌هايي است که در سال‌جاري دنبال مي شود.


مدير بافت‌هاي تاريخي شهر تهران با بيان اين که پيشنهادهاي مختلفي در خصوص ساماندهي اين بافت‌ها ارائه مي شود، خاطر نشان کرد: پيشنهادهاي اصلي اين طر حها شامل اقدامات كالبدي از قبيل نماسازي و كف سازي است.


کاشف تصريح کرد: هم‌چنين يکي از پيشنهادها مربوط به تغيير عملكرد در برخي از بناها و يا محورها نظير خيابان لاله زار است كه مي‌توانند موجب احياي كالبدي و عملكردي در محدوده بافت تاريخي تهران شود.


او خاطرنشان کرد: البته اجراي همه اين عوامل متناسب با ويژگي‌ها، محدوديت‌ها و ايجابات هر محدوده، تدقيق شده و هماهنگ با بستر كالبدي، اجتماعي ـ فرهنگي و اقتصادي مربوطه، عملياتي خواهد شد.


اين گزارش مي‌افزايد كه احيا و مرمت بناهاي تاريخي و ارزشمند، حفظ و نگهداري معماري اصيل بناهاي تاريخ، تاكيد بر عملكردهاي فرهنگي با تغيير كاربري بناهاي بدون استفاده به كاربري‌ها فرهنگي جهت جذب جمعيت، تعيين ضوابط ويژه در ارتفاع، نما، مصالح، سبك معماري و منطبق با هويت بافت و همچنين پيشنهاد تغيير كاركرد برخي راسته هاي تجاري كه با عملكرد و هويت بافت تاريخي تناسب ندارند، از عواملي است که در اين زمينه موثر است.

نظر شما