دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۵۴
کد خبر: ۴۰۳۹۸
|
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۳
قاليباف كلنگ پروژه 2500 ميليارد توماني را زمين زد
كلنگ مجموعه «هزار و يك شهر»، دقايقي پيش با سرمايه‌گذاري 2500 ميليارد توماني به‌دست شهردار تهران به‌زمين زده شد. اين پروژه بالاترين رقم مشاركت بخش خصوصي را در كشور را با اعتبار 1970 ميليارد تومان به‌خود اختصاص داده و 556 ميليارد تومان را هم شهرداري تهران تامين كرده است.

به‌گزارش خبرنگار «شهر»، صبح امروز ـ يكم تير ـ كلنگ مجموعه «هزار و يک شهر» به‌عنوان بزرگ‌ترين شهربازي خاورميانه در غرب تهران توسط دكتر محمدباقر قاليباف به زمين خورد.


مجموعه هزار و يک شهر حدود 140 هکتار مساحت دارد. 50 هکتار از اين ميزان مساحت را پارک آن با زير بناي 55 هزار متر مربع در بر خواهد گرفت. اين پارک داراي 7 ديار و 83 جاذبه براي تمامي گروه‌هاي سني از ميان شهروندان است و مي تواند امکانات مناسبي را براي ساماندهي اوقات فراغت شهروندان با در اولويت قرار دادن فعاليت در قالب ايراني اسلامي فراهم کند.


7 ديار، 70 آرزو را برآورده مي‌كند

تمامي بخش هاي موجود در اين مجموعه برگرفته از فرهنگ غني ايراني ـ اسلامي است و در آن 7 ديار پيش بيني شده است. ديار اول، ديار «آفرينش» است كه در آن قصه آفرينش زمين و انسان بر مبناي تفسير اسلامي در اشكال جذاب و متنوع نمايش داده مي‌شود. ديار «قصه و افسانه» دومين ديار است که در آ» از افسانه هاي کهن بهره گرفته شده است.


ديار «تاريخ» سومين ديار است که رويدادها، مشاهير و دستاوردهاي مادي و معنوي تمدن ايران و جهان را به تصوير مي کشد و ديار چهارم «عصر نو» که به‌نمايش برگزيده‌اي از ويژگي‌ها و دستاوردهاي مادي و معنوي عصر جديد ايران و جهان اختصاص دارد.


ديار «اکتشافات و تخيلات علمي» به‌عنوان پنجمين ديار از پروژه فرا ملي هزار و يک شهر، ميزبان تخيلات و ايده‌هاي خلاقانه شهروندان خواهد بود و بازي‌هاي اين بخش تماما حول همين محور است. ديار ششم با نام «جاده ابريشم» به معرفي اين جاده و تمدن‌هاي كهم مستقر در آن، به‌عنوان يکي از جاذبه‌هاي مشرق زمين خواهد پرداخت.


ديار هفتم نيز ديار «ماجراجويي» نام گرفته است. در اين ديار بازي ها و سرگرمي‌هاي علمي و تفريحي ارائه مي‌شود كه بيش‌تر هم بر مبناي بازي ها و فعاليت‌هاي گروهي است. قرار است دو فضاي سنتي ايراني هم در مجموعه ديارها ايجاد شود كه متشكل از «كوشك» براي اجراي نمايش‌هاي عروسكي و «نقاره خانه» جهت اعلام برنامه به صورت صوتي و تصويري است.


هزار و يك شب در هتل‌هاي هزار و يك شهر

بر اساس گزارش خبرنگار «شهر»، در مجموعه هزار و يك شهر سه هتل نيز پيش‌بيني شده است. يك هتل 5 ستاره كه بيش تر با هدف جذب گردشگران ايراني و خارجي در زميني به مساحت 3/6 هكتار با زيربناي 46هزار متر مربع احداث مي‌شود. اين هتل 34 طبقه دارد.


هتل چهار ستاره مجموعه «هزار و يك شهر» علاوه بر كاربرد اقامتگاهي، مركز همايش‌هاي مجموعه را هم در خود جاي داده است. اين هتل در زميني به‌مساحت 9/3 هكتار و در زيربناي 59هزار متر مربع و 34 طبقه ساخته مي‌شود. هتل 3 ستاره اين محموعه هم در زميني به‌مساحت 5/2 هكتار با زيربناي 50 هزار متر مربع و در 7 طبقه ساخته مي‌شود.


پارك آبي هزار و يك شهر در دو بخش بانوان و آقايان در زميني به‌مساحت 5/5 هكتار در نظر گرفته شده كه زيربناي آن 20 هزار متر مربع است و قرار است جديدترين وسايل آبي در آن نصب مي‌شود.


در اين مجموعه هم مانند ديگر مجموعه‌هايي كه در سال‌هاي اخير توسط شهردار تهران ساخته شد يا در دست ساخت است، مسجدي با الهام از معماري ايراني و اسلامي ساخته مي‌شود. اين مسجد با طراحي بي‌نظير و باشكوه خود در زميني به‌مساحت 5/1 و با زيربناي 10 هزار مترمربع بنا مي شود.


بفرماييد پاركينگ

پاركينگ شهربازي اين مجموعه در زميني به‌مساحت 4/9 هكتار و با زيربناي 244هزار متر مربع احداث مي‌شود و تنها دو طبقه آن روي زمين است و بقيه طبقات در زير زمين قرار دارد. هم‌چنين در مجموعه هزار و يك شهر رستوران و واحدهاي تجاري، ايستگاه تاكسي و اتوبوس و مركز فوريت‌هاي پزشكي تعبيه مي شود. هم چنين 268هزار و 800 متر مربع نيز به‌محوطه‌سازي و فضاس سبز اختصاص داده شده است.


بر اساس اين گزارش، بيش‌ترين تاكيد مسئولان شهري بر ساخت شهربازي اين مجموعه است، به‌همين دليل پيش‌بيني شده فاز اول آن شامل شهربازي و پارك‌هاي آبي در يك سال و نيم آينده به‌بهره‌برداري برسد و در فازهاي بعدي مراكز رفاهي، هتل‌ها، مراكز خريد، 16 پرديس سينمايي و ساير بخش‌ها مورد بهره‌برداري قرار گيرد.


بزرگ‌ترين سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در تهران؛ 1800ميليارد تومان

سازمان سرمايه‌گذاري شهرداري تهران براي انتخاب طراح اين مجموعه فراخواني منتشر كرد كه ده‌ها شركت داخلي و خارجي براي آن اعلام آمادگي كردند. اما در نهايت يك شركت كانادايي به‌نام «فورك» در اين مزايده برنده شد. اين شركت تجربه ساخت بزرگ‌ترين و مجهزترين مجموعه‌هاي فرهنگي و تفريحي را در دنيا دارد و تا به‌حال در بيش از 30 كشور دنيا مانند كانادا، امريكا، كره‌جنوبي و امارات چنين مجموعه هايي را احداث كرده است.


پروژه هزار و يك شهر بالاترين رقم مشاركت بخش خصوصي را در كشور به‌خود اختصاص داده است. در اين پروژه 1970 ميليارد تومان توسط بخش خصوصي سرمايه‌گذاري شده و 556 ميليارد تومان را هم شهرداري تهران تامين كرده است.

نظر شما