يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۳۳
کد خبر: ۴۰۴۱۹
|
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۰
مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران:
ميزان اشعه فرابنفش UV در پايتخت بر اساس اندازه‌گيري‌هاي انجام شده از 25 خرداد ماه وارد شرايط «خطر بسيار شديد» و از 28 خرداد ماه به عدد 12 رسيده است.

ميراث‌آريا: مديرعامل شرکت کنترل کيفيت با اعلام اين خبر افزود: بر اساس شاخصه‌هاي موجود، ميزان اشعه فرابنفش UV به 5 بخش تقسيم مي‌شود که يک تا 2 آن بي‌خطر، 3 تا 5 کم‌خطر، 6 تا 7 خطر زياد، 8 تا 10 خطر بسيار زياد و 11 به بالا خطر بسيار شديد است.

 

«يوسف رشيدي»با اشاره به اين که اشعه فرابنفش انرژي الکترومغناطيسي است که طول موج کوتاه و انرژي زيادي دارد و براي چشم انسان نامرئي است و در طيف الکترومغناطيسي ، بين اشعه ايکس و نور مرئي قرار دارد، افزود: وجود اين اشعه در نور خورشيد باعث آفتاب سوختگي پوست بدن مي‌شود.

 

مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران با تاکيد بر اين که اشعه ماوراي بنفش نور خورشيد به 3 دسته UVB ،UVA و UVC با طول موج‌هاي مختلف تقسيم‌بندي مي‌شود، تصريح کرد: حدود 95 درصد اشعه ماوراي بنفش خورشيد که به سطح زمين مي‌رسد از نوع UVA است.

 

«رشيدي» گفت: ميزان اشعه UV متأثر از ميزان نور خورشيد، عرض جغرافيايي، ميزان ابرناکي، ارتفاع، اوزون و انعکاس در سطح زمين است.

 

اين مديرخاطرنشان‌کرد: افزايش گازهاي گلخانه‌اي و آلودگي‌هاي صنعتي موجب مي‌شود که ميزان عبور اشعه UV از جو زمين افزايش يابد.

 

مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران با تاکيد بر اين که حدود ظهر (در طول شبانه روز) و در فصل تابستان ميزان اشعه فرابنفش افزايش مي‌يابد، افزود: با کاهش ميزان ابرناکي اشعه UV افزايش مي‌يابد هر چند با وجود ابري بودن آسمان امکان بالا بودن ميزان اشعه UV وجود دارد.

 

او همچنين با اشاره به آخرين اندازه‌گيري‌هاي انجام شده، گفت: ميزان اشعه فرابنفش در روز دوشنبه به بالاترين حد خود طي روزهاي گذشته رسيد که در اين راستا توصيه مي‌شود حتما شهروندان براي بخش‌هاي بدون پوشش پوست خود از کرم‌هاي ضد آفتاب با SPF بالاي 30 استفاده کرده و با توجه به اين که شن و ماسه سفيد نور خورشيد را منعکس مي‌کند از حضور در سواحل جدا خودداري کرده و از عينک‌هاي آفتابي با قدرت حذف 99 تا 100 UV استفاده کنند.

نظر شما