يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۱۴
کد خبر: ۴۰۴۳۱
|
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۶
سينماداران از افزايش 3 برابري هزينه‌هاي نگهداري سالن‌هاي سينمايي از آغاز سال 90 گله‌مند هستند . هر سالن بايد ماهانه 2 ميليون تومان هزينه‌ برق بپردازد.

ايلنا- فصل بهار سال 90 درحالي در سينماي ايران آغاز شد كه استقبال مخاطبان از فيلم‌هاي روي پرده و فروش خوب آنها سالي پررونق را نويد مي‌داد. فروش بيش از 5 ميليارد توماني اخراجي‌هاي 3 و فروش 3 ميليارد توماني جدايي نادر از سيمين؛ نشانه‌هايي خوبي براي اين رونق بود اما سينماداران نظر ديگري دارند و فروش خوب بهاره را دليلي بر رونق سينما نمي‌دانند.

 

سخنگوي انجمن سينماداران:

هزينه‌ نگهداري از سالن‌هاي سينما امسال دوبرابر شده است

محمدرضا صابري(سخنگوي انجمن سينماداران) با اشاره به اكران فصل بهار و موفقيت برخي فيلم‌ها در عرصه‌ي نمايش عمومي مي‌گويد: يكي از نكات مثبت اكران فيلم‌ها در فصل بهار اين بود كه در ژانرها و گونه‌هاي مختلف؛ فيلم‌هاي خوبي به نمايش درآمد. موفقيت فيلم‌هاي جدايي نادر از سيمين و اخراجي‌هاي 3 باعث شد تا دركنار آن‌ها فيلم‌هاي ديگر نيز فروش خوبي داشته باشند.

با اين وجود؛ صابري معتقد است كه همچنان نگراني‌هاي جدي وجود دارد: از زمان هدفمند كردن يارانه‌ها؛ هزينه‌هاي نگهداري سالن‌ها افزايش پيدا كرده است به‌عنوان مثال قبل از بحث هدفمندي يارانه‌ها، سالن‌هاي سينما درفهرست مراكز آموزشي قرار داشتند لذا هزينه‌ گاز مصرفي يك سالن سينما به‌طور ميانگين 150 هزار تومان محاسبه مي‌شد. اين رقم بعداز هدفمندي يارانه‌ها به 2 ميليون تومان رسيده است. ديگر هيچ يارانه‌اي به سينماها تعلق نمي‌گيرد. از طرفي نمي‌توان با افزايش بليت؛ هزينه‌ها را جبران كرد زيرا باعث ازدست دادن مخاطب مي‌شود. تنها راهكار اين است كه نهادهاي دولتي و وزارت ارشاد با ارايه‌ يارانه‌ به سالن‌هاي سينما كمك كنند.

 

 رييس اتحاديه‌ تهيه‌كنندگان سينما:

وضعيت اكران فيلم‌ها خوب است اما عالي نيست

سيدضياء‌ هاشمي(رييس اتحاديه تهيه‌كنندگان) معتقد است: وضعيت اكران فيلم‌ها در فصل بهار خوب بود اما عالي نيست. او مي‌گويد: در فصل بهار نمايش موفق دو فيلم باعث شد تا فيلم‌هاي ديگر نيز از وضعيت خوبي برخوردار شوند و اكران فيلم‌هاي مهم باعث درآمدزايي براي ساير فيلم‌ها شد. با اين وجود نمي‌توان گفت كه فروش فيلم‌هاعالي است. ميزان فروش بايد عموميت بيشتري پيدا كنند و همه از اين اتفاق منتفع شوند.

هاشمي؛ مشكل اصلي را در ساختار اقتصادي غلط مي‌داند و مي‌گويد: در حوزه‌ي سينماداري به‌دليل وجود يك اقتصاد فلج؛ مشكلات جدي وجود دارد به‌طور مثال در بخش هدفمند كردن يارانه‌ها و افزايش هزينه‌هاي نگهداري سالن‌ها؛ كاملا حق با سينماداران است زيرا هزينه‌هاي زيادي بر آن‌ها تحميل شده است.

هاشمي با اشاره به اينكه به‌دنبال حل اين مشكل از طريق وزارت ارشاد است، مي‌گويد: با سينماداران هماهنگ كرديم و به آن‌ها گفته‌ايم تا قبض‌هاي جديد هزينه‌هاي مصرفي را پرداخت نكنند. اين موضوع را به عليرضا سجادپور نيز اعلام كرده‌ايم. گويا ايشان نيز درحال پيگيري هستند.

 

 مدير موسسه تصوير شهر:

مجبور به كاهش ساعات كاري سالن‌هاي سينما هستيم

ابراهيم داروغه‌زاده، مدير موسسه تصويرشهر كه مديريت پرديس‌هاي سينمايي شهر تهران را نيز برعهده دارد، درباره اكران فيلم‌ها در بهار مي‌گويد: هر ساله فيلم‌هايي كه در جشنواره فيلم فجر به نمايش درمي‌آيند، در اكران نوروزي سال بعد؛ فروش خوبي دارند زيرا جشنواره، فضاي تبليغاتي خوبي را براي آن‌ها فراهم كرده است البته اگر ما بخواهيم اكران نوروزي را با اكران فصل بهار با يك سبك و سياق به حساب آوريم، مي‌توانيم بگوييم كه اكران فصل بهار وضعيت خوبي داشته است.

داروغه‌زاده معتقد است: فروش دو فيلم را در فصل بهار نمي‌توان دليل خوبي براي رونق همه فيلم‌ها دانست. او مي‌گويد: در فصل بهار امسال فقط دو فيلم اخراجي‌هاي 3 و جدايي نادر از سيمين از فروش خوبي برخوردار بودند. اگر اين ميزان فروش را دليلي براي رونق خوب سينماها و فروش ساير فيلم‌ها بدانيم، خود را فريب داده‌ايم.

داروغه‌زاده همچنين بحران مخاطب را مشكل اساسي سينماي ايران مي‌داند و مي‌گويد: درحالي بردار نمودار هزينه‌ ساخت فيلم‌ها يك روند صعودي را طي مي‌كند اما بردار نمودارسودآوري؛ روند نزولي راطي مي‌كند. امروز شاهد هستيم كه 70 درصد فيلم‌ها در گيشه ورشكسته مي‌شوند.

وي؛ حذف يارانه‌ سالن‌هاي سينما را مزيد برعلت مي‌داند و مي‌گويد: از آغاز سال 90 هزينه نگهداري سالن‌هاي سينما بيش از 3 برابر افزايش پيدا كرده است. هرچند دولت قول كمك داده است اما بازهم هزينه‌هاي نگهداري سينما بسيار بالاست و اين؛ واقعيتي است كه بايد بپذيريم.

داروغه‌زاده با اشاره به اينكه نمي‌توان هزينه‌ها را از مخاطبان دريافت كرد، ادامه داد: نمي‌توانيم قيمت بليت سينماها را افزايش بدهيم زيرا هم‌اكنون نيز قيمت بليت سينماها بالاست. حتي از اروپا نيز گران‌تر است. پس افزايش دوباره‌ آن منطقي نيست. در صورتي‌كه قيمت‌ها بازهم گران شود؛ باعث دوري مخاطبان از سينما مي‌شود.

مدير موسسه تصويرشهر از كاهش ساعات كاري پرديس‌هاي سينمايي نيز خبر داده و مي‌گويد: در شرايط فعلي؛ تعدادي از سينماها به سمت كاهش ساعات فعاليت خود حركت مي كنند. به‌طور مثال پرديس‌هاي سينمايي تماشا و رازي از اول تيرماه به جز روزهاي سه‌شنبه؛ پنجشنبه و جمعه، در ساير روزها؛ ساعت كاري خود را از ساعت 14 آغاز مي‌كنند.

 

مديركل اداره‌ي نظارت و ارزشيابي:

هزينه‌ سينماها در دست بررسي است

عليرضا سجادپور(مديركل اداره‌ي نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي)؛ مساله‌ هزينه‌ي نگهداري سالن‌هاي سينما را در دست بررسي عنوان مي‌كند.

سجادپور مي‌گويد: اكران فصل بهار خوب بود. مساله‌ هزينه نگهداري سالن‌هاي سينما و حذف يارانه‌ها را به مسوولان ارايه كرده‌ايم تا در شوراي عالي سينما مطرح شود.

نظر شما