شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۳۵
کد خبر: ۴۰۵۶۱
|
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۱
بيست و يکمين جلسه کميسيون فرهنگي اجتماعي به ميزباني کلانشهر کرج از اول تير سال جاري به مدت 2 روز برگزار شد که يکي از اهداف مهم اين کميسيون هم‌انديشي درخصوص حل معضلات اجتماعي و فرهنگي کلانشهرهاست.

سيدمحمدهادي ايازي*: 1- به‌منظور تعامل، هم انديشي و استفاده از تجربيات فرهنگي و اجتماعي کلانشهرهاي ايران، کميسيوني با عنوان کميسيون فرهنگي و اجتماعي کلانشهرهاي ايران متشکل از 31 استان، شامل معاونان فرهنگي و اجتماعي شهرداري‌ها تشکيل شده است که دبيرخانه دائمي آن در تهران فعال است.


بيست و يکمين جلسه اين کميسيون به ميزباني کلانشهر کرج از مورخ90.4.1به‌مدت 2 روز برگزار شد که يکي از اهداف مهم اين کميسيون هم‌انديشي درخصوص حل معضلات اجتماعي و فرهنگي کلانشهرهاست.امروزه کلانشهرهاي ما در حوزه مسائل اجتماعي و فرهنگي با پديده‌هاي تقريبا مشابهي مواجه هستند. بحث و بررسي و هم‌انديشي در اين پديده‌ها دريچه روشني از تحليل مسائل را به روي مديريت فرهنگي شهرها مي‌گشايد.


2- برگزاري جلسات اين کميسيون به‌صورت يک مطالبه درآمده است و اين به معناي پذيرش فرهنگ تعامل و گفت‌وگو ميان مديران شهري کلانشهرهاست؛ به‌طوري‌که براي برگزاري اين جلسات و تقسيم کار در آن خوشبختانه داوطلبان زيادي وجود دارد. در بيست و يکمين جلسه اين کميسيون موارد ذيل به‌عنوان مصوبات مورد توافق قرار گرفت و جلسه بعدي براي يک ماه ديگر تعيين شد و اين زمان کوتاه براي برگزاري جلسه بعد به‌دليل مطالب و موارد ضروري براي طرح در جلسه و بررسي ابعاد آن و چاره انديشي جهت حل و فصل اين مباحث خواهد بود.


نمونه‌اي از مصوبات و تقسيم وظايف اين جلسه به شرح زير است.تهيه برنامه‌هاي عملياتي آموزش شهروندي توسط معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري اصفهان، تهيه سند فعاليت‌هاي قرآني در حوزه مديريت شهري توسط معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري کرج، تهيه سند فعاليت‌هايي در حوزه ترويج حجاب و عفاف با مسئوليت اداره کل بانوان شهرداري تهران، تهيه سند اوقات فراغت در حوزه مديريت شهري به مسئوليت اداره کل فرهنگي شهرداري تهران، برگزاري جشنواره توليدات فرهنگي و هنري در مشهد همزمان با ميلاد مسعود امام رضا(ع) توسط شهرداري مشهد، تهيه برنامه عملياتي سلامت شهري به وسيله اداره کل سلامت، تهيه سند باورهاي ديني و تصويب آن در اجلاس آينده توسط نماينده اصفهان، تهيه سند فعاليت جوانان در حوزه اجتماعي و فرهنگي توسط شهرياران جوان، تهيه سند کتاب و کتابخواني توسط نماينده سمنان و چندين سند مهم ديگر در حوزه‌هاي اجتماعي و فرهنگي که بعضي از اعضا تهيه آنها را متعهد شدند.


3- اعضاي کميسيون فرهنگي و اجتماعي کلانشهرها به‌حق از ارگان‌ها و نهادهاي ديگر درخواست همياري و همکاري داشتند که اين درخواست‌ها در قطعنامه پاياني به تصويب رسيد. از جمله اين درخواست‌ها از رسانه ملي بود که در حوزه مسائل و آموزش‌هاي شهروندي به‌صورت فعال همکاري نمايد. به همين منظور نيز نامه‌اي تهيه شد که توسط اينجانب در ملاقات حضوري به جناب آقاي مهندس ضرغامي رياست محترم صدا و سيما تحويل شد. از ديگر مطالبات اين جمع مديران تاثيرگذار در کلانشهرها، تهيه نامه به رياست شوراي فرهنگ عمومي کشور براي توجه بيشتر به مسائل و مشکلات فرهنگي کلانشهر، خصوصا مباحث مربوط به آموزش‌هاي شهروندي و وزارت آموزش و پرورش براي گنجاندن موضوعات آموزش شهروندي در کتب درسي بود.


4- تعامل کلانشهر در جهت هم‌افزايي ظرفيت‌ها عمل خواهد کرد و با توجه به اينکه ايام تابستان بيشترين زمان اوقات فراغت شهروندان خصوصا قشر جوان در اين ايام است، اعضاي اين کميسيون مي‌توانند در جهت برنامه‌ريزي و افزايش امکانات و برنامه‌هاي کيفي يکديگر را ياري دهند. بيست و يکمين کميسيون فرهنگي و اجتماعي کلانشهرها يکي از پربارترين و پرمحتواترين اين کميسيون‌ها بود که با برگزاري حدود 30 ساعت جلسه در يک روز و‌نيم مجموعه‌اي از مباحث مبتلا به کلانشهرها را مورد تجزيه و تحليل قرار داد و اميدواريم شهروندان عزيز همه کلانشهرها، از ثمرات آن بهره‌مند شوند.

*معاون فرهنگي اجتماعي شهرداري تهران

نظر شما