دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۵۶
کد خبر: ۴۰۵۶۹
|
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۵
نمايش کمدي «روز سرباز» از آثار برگزيده ششمين جشنواره سراسري تئاتر ماه بعد از اجراهاي موفق خود در کشور کلمبيا از نيمه تيرماه در کارگاه نمايش مجموعه تئاتر شهر روي صحنه مي‌رود.

به گزارش «شهر» به نقل از پايگاه خبري حوزه هنري حسن باستاني نويسنده و کارگردان نمايش «روز سرباز» با اعلام اين خبر گفت: داستان، زندگي سرباز جواني است که بدون تعلق به هيچ کشور و مكان خاصي توانايي جنگيدن و كشتن ندارد. او که به نظر دست و پا چلفتي مي‌آيد، ناخواسته در بحبوحه يك جنگ قرار گرفته و با واقعيت‌هاي موجود و تبعات ناشي از آن به شكل دروني و بيروني درگير است و در چالشي بين مفاهيم جنگ، كشتار، جنايت و فلسفه‌هاي گوناگون، محبت به همنوع، عشق و خدا قرار مي‌گيرد.

 

وي ادامه داد: بازتاب اين چالش‌هاي دروني به شکل زني است كه سرباز را همواره به خاطر ناتواني و سستي‌اش در كشتن دشمنان محاكمه و سرزنش مي‌كند. اما از ديدگاه سرباز، دشمن انساني‌ست كه خداوند او را نيز در روز ششم آفريده است. انساني كه لباس جنگ بر او پوشانده‌اند.

 

وي ادامه داد: اين اثر در قالب يک نمايش طنز با رويکردي نو و مدرن طراحي و اجرا مي‌شود. ضمن اين که اين اثر نگاهي هم به نمايش نامه «گوشه نشينان آلتونا اثر ژان پل سارتر» و «سروده‌هاي کريس دي برگ» دارد.

 

کارگردان نمايش روز سرباز با اشاره به حضور بين المللي اين اثر نمايشي گفت : «روزسرباز» در سپتامبر و آگوست 2010 در کشور کلمبيا و شهرهاي «کالي» و «بوگوتا» اجراي عمومي داشت که با استقبال بسيار زيادي از سوي تماشاگران، رسانه‌هاي عمومي و شبکه‌هاي جهاني راديو تلويزيوني روبه رو شد. اين نمايش در جشنواره بين المللي 2010 مدلين کشور کلمبيا نيز اجرا و مورد توجه بسيار زياد مديران جشنواره و هنرمندان کشورهاي مختلف قرار گرفت.

 

وي افزود: اين اثر نمايشي در ششمين جشنواره سراسري تئاتر ماه نيز به روي صحنه رفت که در بخش بازيگري مورد تقدير هيات داوران قرار گرفت.

 

نمايش روز سرباز از تاريخ ياد شده با بازي سيروس همتي و فرنوش جنيدي، دانيال باستاني و حسن باستاني در کارگاه نمايش مجموعه تئاتر شهر به روي صحنه مي‌رود.

 

اين روزها همچنين نمايش «ماه زدگان» به کارگرداني بهرام تشکر از آثار برگزيده ديگر جشنواره سراسري تئاتر ماه در تالار سايه مجموعه تئاتر شهر روي صحنه است.

نظر شما