چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۳۹
کد خبر: ۴۰۷۵۲
|
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۸
در حالي‌كه تنها 5 درصد از بافت فرسوده كل كشور در تهران وجود دارد، سال گذشته 40 درصد از آمار پيشرفت نوسازي كلان‌شهرهاي كشور تنها به تهران اختصاص يافته كه اين نشان از اهتمام مديران شهري بر نوسازي بافت‌هاي فرسوده پايتخت است.

به گزارش خبرنگار«شهر»، فريدون درويش زاده صبح امروز-6 تير- در نشست خبري كلنگ زني دوهزار و 300 واحد تجاري مسكوني با حضور شهردار تهران در منطقه 18 همزمان با نيمه شعبان خبر داد و گفت: علاوه بر اين در فاصله اعياد مبعث تا نيمه شعبان 600 واحد مسكوني در مناطق 18، 20 و 19 و همچنين يك هزار و 400 واحد نوسازي تجميعي با مشاركت مردم در منطقه 10 به بهره‌برداري مي‌رسد.


درويشي از نوسازي 50 هزار واحد مسكوني و تجميع 35 هزار واحد ديگر تا پايان سال 95 خبر داد و گفت: البته اينها همه منوط به پرداخت تسهيلات و اعتبارات از سوي دولت است.


او تصريح كرد: نوسازي در بافت هاي فرسوده در سال89 نسبت به سال 88 دو برابر شد و در حالي که در سال 88 ، 10 هزار و 949 واحد اقدام به نوسازي کردند در سال گذشته اين آمار به 22 هزار و 709 واحد افزايش يافت .

به گفته‌ي او همچنين در بخش تجميع نيز در سال گذشته نوسازي تجميعي نسبت به سال 88 ، به چهار برابر افزايش يافت و نسبت به ميانگين 10 سال گذشته 35 برابر شده است.


مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران در ادامه خاطر نشان کرد : تسهيلات بانکي بافت هاي فرسوده در سال گذشته دو برابر شد در حاليکه در سال 88 تنها به 5 هزار واحد وام بانکي تعلق يافته بود ، اما هنوز اين ميزان کافي نيست و کمتر از نيمي از واحدهاي نوسازي آغاز شده موفق به اخذ وام ساخت شده اند .

40 درصد نوسازي كشور در سال 89 مربوط  به تهران بوده است 

او با بيان اين که نوسازي صورت گرفته در بافت هاي فرسوده در سال گذشته 40 درصد نوسازي در کل کشور بوده است، خاطر نشان کرد : اين در حالي است که 5 درصد بافت فرسوده کل کشور در تهران قرار دارد و همه اين اقدامات انجام شده به دلايل مختلفي مانند اعطاي بسته تشويقي و صدور رايگان پروانه ، استقرار شبکه محلي و منطقه اي مديريت نوسازي و تسهيلات بانکي براي ساخت بوده است .


درويش زاده با اشاره به چشم انداز برنامه پنجم توسعه گفت : بر اساس ماده 171 قانون برنامه پنجم توسعه که هر سال 10 درصد بافت هاي فرسوده بايد بازسازي شود برنامه ريزي لازم انجام شده است و در سال 95 بايد 50 هزار واحد نوسازي شود و در صورت تحقق اين برنامه در 5 سال آينده 200 هزار واحد مسکوني نوسازي مي شود که بايد 60 درصد آن تجميعي باشد.


درويش زاده با بيان اين که در صورت رفع مشکلات بانکي تا پايان سال 30 هزار واحد نوسازي مي شود که 12 هزار واحد آن تجميعي خواهد بود ، افزود : در سه ماهه ابتداي سال در بافت فرسوده 70 درصد نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل رشد وجود داشته است که نسبت به سال 88 نيز اين ميزان سه برابر شده است .



مدير عامل سازمان نوسازي در ادامه خاطر نشان کرد : براي اولين بار حدود 220 پلاک تجميعي براي اخذ کمک وديعه اسکان موقت معرفي شده که تا کنون 190 فقره آن پرداخت شده است و در سه ماه ابتداي سال نيز بيش از 2800 واحد مسکوني براي اخذ تسهيلات ساخت به بانک معرفي شدند اما متاسفانه تا کنون اقساط هيچکدام پرداخت نشده است .


او خاطر نشان کرد : بهره برداري از 100 واحد مرحله اول اوراق مشارکت منتشره براي پروژه هاي ناحيه امام علي (ع) و بهره برداري از 1400 واحد نوسازي تجميعي مردمي در 187 پروژه در 10 منطقه شهرداري به بهره برداري خواهد رسيد .


به گفته‌ي درويشي همزمان با دي سال 90 و برگزاري همايش نوسازي، نخستين جشنواره بهترين‌هاي پروژه‌هاي تجميعي نيز برگزار مي‌شود . در حال حاضر كارگروه ‌هاي اين جشنواره براي تعيين شاخص‌ها و انتخاب برگزيده‌ها در اين سازمان تشكيل شده است.

نظر شما