دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۰۰
کد خبر: ۴۰۸۱۷
|
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۵
مدير راديو فرهنگ اعلام كرد: در دومين هم‌انديشي طنز راديو از مرتضي احمدي به عنوان يكي از بازماندگان نسل پيش‌پرده‌خوان و ضربي‌خوان قدرداني مي‌شود.

ايسنا- نشست خبري دومين هم‌انديشي طنز راديويي صبح امروز ـ سه شنبه ـ در ساختمان شهداي راديو جام جم برگزار شد.


در اين نشست كاظم‌زاده، مدير شبكه فرهنگ و دبير دومين هم‌انديشي طنز راديويي، اظهار كرد:‌ مقوله‌ شادي و تزريق شادي در كالبد جامعه يكي از دغدغه‌هاي سازمان صدا و سيما و يكي از سياست‌هاي اصلي رسانه‌ي ملي است. در اين رهگذر فكرهاي زيادي به ذهن طراحان برنامه‌هاي راديويي و تلويزيوني مي‌رسد.


او گفت: امسال دومين هم‌انديشي طنز راديويي اين شادي‌ها را هدف اصلي خود قرار داده است؛ زيرا معتقديم يكي از وجوه ريشه‌دار و اصيل شاد زيستن در فرهنگ مردم نهفته است. ما گنيجنه‌ي عظيم غني و كهنسالي به نام مردم داريم كه متاسفانه از آن غفلت شده است.


وي اضافه كرد: از اين گنجينه‌ عظيم مي‌توانيم شاديانه‌ها را احيا كنيم و با نوعي بومي سازي سرگرمي و تفريح با مخاطب ارتباط بيشتري بتوانيم برقرار كنيم تا انسان‌هايي كه درگير جامعه مدرن هستند را با داشته‌هاي خود بيشتر آشنا كنيم.


كاظم‌زاده در ادامه گفت:‌ موضوعي كه براي هم انديشي طنز راديو انتخاب شده شاديانه‌هاي فرهنگ مردم است.


او با اشاره به اينكه بر فرهنگ ملي ما و در كتيبه‌هاي كهن يكي از دعاها نام خدايي است كه شادي را آفريد، اظهار كرد: مردم ايران زمين همواره شاد بوده‌اند و براي شاد زيستن راه‌حل‌هاي زيادي داشته‌اند كه اگرچه بخشي از آن در طول زمان استحاله پيدا كرده، ولي به هر حال به ما رسيده و در اين سرزمين پهناور آن را مي‌توانيم پيدا كنيم.


به گفته وي تنوع فرهنگي در اشكال مختلف خود راه‌حل‌هاي متفاوت و جلوه‌هاي گوناگوني از زندگي را پيش روي ما مي‌گذارد كه مي‌توان از آن بهره گرفت.


دبير دومين هم‌انديشي طنز راديويي تاكيد كرد: بر اساس همين دلايل شاديانه‌هاي فرهنگ مردم را موضوع طنز قرار داديم و البته بسياري از اين شاديانه‌ها در موسيقي كار‌، عروسي و شاد مردمي‌، با موسيقي طنز وجود دارد كه به نوعي خلاقيت و پرورش ذهن را حاصل مي‌كند و اين نوع شاديانه‌ها در ذهن عمومي مردم همواره ساري و جاري بوده است.


او در ادامه گفت: زماني كه سرگرمي معناي نداشت، مردم از اين ابزار شاد براي شاد زيستن استفاده مي‌كردند و شگفت اين است كه هر كدام از اين ابزار و عناصر شادي‌آفرين علاوه بر اينكه سرگرمي ساز بودند، در پرورش خلاقيت نيز مفيد بودند.


كاظم‌زاده همچنين اظهار كرد: متاسفانه در فرهنگستان ادب و زبان فارسي و حتي در دروس دانشگاهي و دانش‌آموزي كرسي مربوط به فرهنگ مردم نداريم و توجه به اين موضوع نشده است. در حالي كه كمترين فايده‌ي بررسي اين مقوله پر كردن خلاء ميان نسل ديروز و امروز است؛ زيرا يقين دارم ملتي كه روايت را بلد نباشد برايش روايت مي‌كنند. پس در وهله‌ي اول رسانه‌ها و بعد ساير نهادهاي فرهنگي مربوطه وظيفه دارند روايت‌گران خوبي براي فرهنگ بومي خود باشند و نسل امروز را با پيشينه درخشان خود آشنا كنند.


دبير دومين هم انديشي طنز راديو در ادامه سخنان خود اعلام كرد: در فراخواني كه براي هم‌انديشي اعلام شده بود، استقبال خوبي از طرف همكاران در راديوهاي مختلف ملي و استاني صورت گرفت. به طوري كه 182 برنامه متنوع به دبيرخانه رسيد كه 65 برنامه برگزيده شدند و تعداد 18 مقاله علمي كه از بار علمي خوبي برخوردار بودند، دريافت شدند.


او با اشاره به اينكه كار داوري مقالات و برنامه‌ها تقريبا رو به پايان است، افزود:‌ شيوه‌ي انتخاب برنامه‌ها به اين ترتيب است كه برنامه‌ها را انتخاب مي‌كنيم نه عوامل آنها را در واقع برنامه برگزيده و برتر را معرفي خواهيم كرد.


او اضافه كرد: از طرف ديگر به بهانه برگزاري دومين هم‌انديشي طنز راديو كه موضوع آن شاديانه‌هاي فرهنگ مردم است، تصميم گرفتيم تقديري از مرتضي احمدي به عنوان يكي از آخرين بازماندگاني كه پيش‌پرده‌خواني و ضربي‌خواني را مي‌داند، انجام دهيم. وي سينه‌اي دارد كه گنيجنه‌اي بسياري از اطلاعات و ناگفته‌هاي مربوط به حوزه فرهنگ مردم است.


او همچنين افزود: دومين هم‌انديشي طنز راديويي دوشنبه ـ بيست تير ماه ـ از ساعت 17 تا 20 در سالن كوثر صدا و سيما با حضور افرادي از جمله رييس سازمان صدا و سيما‌، معاونت صدا و حداد عادل برگزار مي‌شود.


كاظم‌زاده در پايان اين نشست خبري در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره‌ تفاوت فراخوان امسال با فراخوان سال گذشته، توضيح داد:‌ امسال بيشتر بر وجوه نظري اين مقوله تاكيد داشتيم زيرا تحقيقات كمي درباره فرهنگ مردم انجام شده و در اين حوزه فقير هستيم؛ حداقل كاري كه راديو و محققان مي‌توانند انجام دهند، حفظ بازمانده اين گونه آثار شاديانه و جلوه‌هاي فرهنگ مردمي است.


او با بيان اينكه در واقع هدف اصلي ما جريان سازي در اين حوزه است، گفت: يكي از دستاوردهاي هم‌انديشي سال گذشته افزايش تعداد برنامه‌ها و ساعات برنامه‌هاي طنز راديو بود كه از آن جمله در راديو فرهنگ مي‌توان به افزايش 300 درصدي برنامه‌هاي طنز اشاره كرد.


او همچنين درباره اينكه چه ميزان از برنامه‌ها و مقالات دريافت شده به عنوان شاخص در اختيار راديوهاي مختلف استاني قرار مي‌گيرد؟ گفت: سال گذشته به دليل اينكه تعداد برنامه‌هايي كه به عنوان شاخص قرار بگيرند كم بود، خيلي به اين موضوع نپرداختيم؛ در وقاع قصد داريم جمع‌بندي هم‌انديشي سال گذشته را امسال در اختيار شركت كنندگان و همكاران قرار دهيم اما درباره هم‌انديشي امسال مي توان گفت آثار بسيار خوبي دريافت شده و قابليت اين را دارد كه در اختيار همكاران ديگر قرار گيرد؛ البته اين نكته نيز قابل توجه است كه ما تلاش كرديم از سري‌دوزي و تقليد جلوگيري كنيم. هر چند حوزه فرهنگ بحث جداگانه‌اي دارد و ويژگي‌هاي فرهنگي مردم متفاوت هستند.


وي در پايان نشست با معرفي دو برنامه «سنگ‌چين» با اجرا و نويسندگي سعيد بيابانكي و برنامه «گردوي چهارگوش» با اجرا و نويسندگي شهرام شكيبا، اظهار كرد: اميدوارم دومين هم‌انديشي طنز راديو علاوه براينكه به تقويت رشد طنز و طنزپردازي كمك كند، بتواند ذهن‌ها را متوجه يكي از مهم‌ترين مولفه‌هاي هويتي ما يعني فرهنگ كند.

نظر شما