به گزارش خبرنگار "شهر"، دكتر كامران دانشجو صبح امروز در حاشيه مراسم بيستوسومين كنفرانس سالانه انجمن آسيايي دانشگاههاي باز در جمع خبرنگاران در خصوص تبليغات موسسات غيرمجاز در صدا و سيما و برخي رسانهها، گفت: در اين زمينه عليالقاعده، صدا و سيما وقتي ميخواهد تبليغاتي را به خصوص در زمينه بحث آموزش انجام دهد، بايد با مرجع مربوطه چك كند و تاييد اين مجموعه را از آن مرجع بگيرد.
وي در خصوص برنامه وزارت علوم جهت برخورد با موسسات غيرمجاز آموزشي، گفت: اين موسسات بايد بررسي شده و با آنهايي كه غيرمجاز هستند، برخورد قانوني شود؛ البته ديدگاه من اين گونه نيست كه اين موسسات محكوم و متهم هستند و ديدگاه من اين است كه همه مبرا هستند و اگر به مجموعهاي برسيم كه غيرقانوني است با آن برخورد ميكنيم و اگر خبرنگاران و مجموعههاي ديگر موسسات غيرقانوني را ميشناسند به ما معرفي كنند تا بررسي و با آنها برخورد شود.
دانشجو در خصوص موسسات غيرمجاز فراگير پيامنور و تبليغات گسترده آنها، گفت: دو تا از اين برگههاي تبليغات غيرمجاز را براي ما بياوريد.
*بعيد است كنكور تا سال 90 حذف شود
وزير علوم در ادامه در خصوص ديدگاه وزارت علوم در خصوص حذف كنكور، گفت: در زمينه حذف كنكور قرار است كه از طريق سازمان سنجش اطلاعرساني شود و سازمان سنجش تنها مرجعي است كه اطلاعرساني مناسب را انجام ميدهد، همان طور كه سازمان سنجش گفته بعيد است كه مجموعه تا سال 90 قابليت اجراي كامل حذف كنكور راداشته باشد و قرار نيست تقصير را در اين ميان به گردن كسي انداخت و كميته كنكور به دنبال اين است كه از مجلس براي اجراي كامل اين قانون وقت و تمديد مهلت بخواهد.
*با مسببان «خريد و فروش پاياننامه» برخورد قانوني ميشود
دانشجو از برنامه وزارت علوم براي ريشهيابي پديده «خريدوفروش پاياننامه»، خبر داد و در خصوص ادامه طرح بررسي مدارك مديران دستگاههاي دولتي در دولت دهم، گفت: بررسي كردن كليه مدارك مديران يك ساز و كار بسيار وسيع و بزرگ ميطلبد، بهترين راه اين است كه فرض را بر صحت مدارك مديران بگذاريم، ولي با اين حال در صورتي كه شبههاي در مدارك وجود داشته باشد و به موضوع يا موردي برخورد و يا گزارشي ارايه شود، مدرك مدير مربوطه بررسي ميشود.
وي در خصوص اقدامات و برنامههاي وزارت علوم در زمينه پيشگيري از خريد و فروش پايان نامهها، گفت: بحث پايان نامه و خريد و فروش پايان نامهها به خودي خود موضوعي است كه وزارت علوم بايد نسبت به آن حساس باشد و نسبت به آن حساس هست و حتما اين موارد را پيگيري ميكند؛ ضمن اين كه دانشجويان و اعضاي هيات علمي دانشگاهها را افرادي شرافتمند و بسيار منطقي و فرهيخته ميدانيم و به اين قائل نيستم كه دانشجويان ما اين كار را انجام ميدهند.
وزير علوم افزود: موضوعي كه وجود دارد اين است كه نبايد اين موضوع را به همه دانشجويان و كل مجموعه دانشگاهي تعميم دهيم و يكي دو مورد موجود را بايد پيگيري شود تا با مسببان آن برخورد قانوني شود. در اين زمينه برنامه وزارت علوم پيگيري موضوع است تا بررسي شود كه اين مساله از كجا ريشه ميگيرد و چرا وجود دارد و پس از آن ميتوانيم با آن برخورد كنيم.
*بررسي مدارك همه مديران مدنظر نيست
دكتر دانشجو همچنين در خصوص بحث بررسي مدارك مديران30 سال گذشته سازمانها و وزارتخانهها توسط وزارت علوم كه اواخر دولت نهم از سوي رياست جمهوري مطرح شد، گفت: بررسي كردن مدارك يك ساز كار بسيار وسيع و بزرگ ميخواهد و قاعدتا مدنظر نيست كه همه مدارك بررسي شود.
وي با بيان اين كه در صورتي كه شبههاي در مدارك وجود داشته باشد و به موضوع يا موردي برخورد و يا گزارشي ارايه شود، مدرك مدير مربوطه بررسي ميشود، گفت: بهترين راه اين است كه فرض را صحت مدارك مديران بگذاريم، مگر آن كه عكس آن ثابت شود كه اين همان ديدگاه اسلامي است.
دانشجو در پاسخ به اين سوال كه قرار بر اين بود كه همه مدارك بررسي شود، گفت: اين كه به صورت محلي مدارك بررسي شود، يعني چه؟ يعني اين كه ما همه اسناد و مدارك مديران را بررسي كنيم، من قرار را بر اين نميدانم ولي آنچه منطق حكم ميكند اين است كه مجموعه دانشگاهيان و اساتيد ما مثل مجموعه مابقي صنوف افرادي فرهيخته و داراي شخصيت قابل احترام هستند و همگي از ديدگاه وزارت علوم افرادي بسيار سالم و درستكارند، مگر اين كه عكس آن ثابت شود كه اين منطق و استدلال با ديدگاه و جهان بيني اسلامي، همراهي و همسويي دارد.
دانشجو افزود: با اين حال اگر در خصوص مدارك مديران گزارشي ارايه شود و يا خود ما در مورد مسالهاي شبهه داشته باشيم، آن را بررسي ميكنيم.
بنابراين گزارش بيست و سومين کنفرانس سالانه انجمن آسيايي دانشگاههاي باز با عنوان «ارزيابي نظامهاي آموزشي باز و از راه دور سال 2009 امروز چهارشنبه 13 آبان ماه با حضور وزير علوم ، تحقيقات وفناوري و رييس انجمن آسيايي دانشگاههاي باز در مرکز همايشهاي بين المللي سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران آغاز به كار كرد.
ارزيابي عملکرد اقتصادي و اجتماعي آموزش باز و از راه دور، ارزيابي عملکرد تحصيلي آموزش باز و از راه دور، ارزيابي تاثير فناوريهاي نوين در نظامهاي آموزش باز و از راه دور، ارزيابي توسعه سازماني و علمي در آموزش باز و از راه دور و ارزيابي همکاري ميان نظام هاي آموزش باز و از راه دور از جمله محورهاي اين همايش است.
مقالات متعددي از داخل کشور و کشورهاي کره، مالزي، اندونزي، چين، ژاپن، هندوستان، سريلانکا، ويتنام، ترکيه، پاکستان، انگلستان، آمريکا، سوريه، عربستان ، کانادا به اين کنفرانس ارسال شده است که از ميان آنها 3 مقاله برتر انتخاب و به انها به ترتيب مدال هاي طلا، نقره و برنز اهدا ميشود.