دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۱۶
کد خبر: ۴۰۹۱۱
|
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۸
معاون اجتماعي فرهنگي شهرداري تهران با اشاره به بازگشايي «موزه صلح تهران» گفت: توسعه فعاليت‌هاي فرهنگي در موزه صلح با همکاري ژاپن مي‌تواند در زمينه ترويج فرهنگ صلح در جهان اثرگذار باشد.

به گزارش «شهر» به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران سيد محمد هادي ايازي معاون اجتماعي فرهنگي شهرداري تهران در نشست مشترک با هيئتي از انجمن صلح و دوستي هيروشيما و همزمان با روز جهاني منع استفاده از سلاح‌هاي شيميايي، اتمي و ميکروبي، اظهار کرد: ايران در طول هشت سال جنگ تحميلي قرباني سلاح هاي شيميايي بوده و ژاپن نيز در جنگ هيروشيما اين تجربه تلخ را شاهد بود و دو کشور بايد از اين تجربه در راستاي مبارزه با سلاح‌هاي کشتار جمعي استفاده کنند تا از توليد سلاح‌هاي شيميايي جلوگيري شود.

او با بيان اينکه موزه صلح که به آثار بمباران شيميايي و اسناد استفاده از اين سلاح ها مربوط مي شود در پارک شهر افتتاح مي شود، افزود : ما علاوه بر موزه صلح ، باغ موزه دفاع مقدس را نيز احداث کرده‌ايم که به دستاوردهاي هشت سال دفاع مقدس اختصاص دارد.

 

معاون اجتماعي ، فرهنگي شهرداري تهران در ادامه خاطرنشان کرد : توسعه فعاليت‌هاي فرهنگي در موزه صلح با همکاري ژاپن مي‌تواند در زمينه ترويج فرهنگ صلح در جهان اثرگذار باشد.

 

ايازي با اشاره به اصابت 200 موشک در زمان جنگ تحميلي به نقاط مختلف تهران، بيان کرد: خيلي مهم است که بتوانيم با همکاري و تعامل و گفت گو ميان کشورها از وقوع جنگ پيشگيري کنيم و اميدوارم موزه صلح هيروشيما و تهران بتوانند به عنوان پرچمداران صلح در دنيا شناخته شوند و ما شاهد تجربه تلخ قربانيان سلاح هاي جنگي در هيچ جاي دنيا نباشيم و دامنه فعاليت‌هاي فرهنگي بين ايران و ژاپن نيز در اين راستا توسعه پيدا کند.

 

بنابراين‌گزارش در حاشيه مراسم، ايازي معاون شهردار تهران در جمع خبرنگاران نيز اظهار کرد: نکته حائز اهميت در اين رابطه بازديد هيئت ژاپني از سردشت و گفت‌وگو با جانبازان اين نقطه از کشورمان بود که تحت تاثير رفتار آنان قرار گرفته بودند که در اين راستا به اين باور رسيديم که بايد نسبت به توسعه موزه صلح در سطح بين الملل اقدام کنيم.

 

او ادامه داد: موزه صلح در پارک شهر منطقه 12 شهرداري تهران قرار دارد که اداره آن با جانبازان شيميايي است و از بخش هاي مختلفي تشکيل شده که بخشي از آن وجود اسنادي است که طي آنها ثابت مي‌شود کشورهاي اروپايي به عراق براي بمباران ايران با سلاح هاي شيميايي کمک کردند.

 

معاون اجتماعي فرهنگي شهرداري تهران اضافه کرد: همچنين در اين موزه فيلم‌هاي متعددي در اين ارتباط وجود داشته و تنديس هايي نيز از جانبازان براي بازديد نصب شده است.

 

او در ادامه به بمباران حلبچه در سال 1988 اشاره کرد و گفت: رژيم بعث عراق عليه ملت خود نيز از بمب‌هاي شيميايي استفاده کرد که طي آن حلبچه 5 هزار شهيد داشته و همچنين اين جنايت را در سردشت نيز به انجام رساند که بسيار ناگوار بود.

 

ايازي افزود: ايجاد موزه صلح هم براي بازديد هيئت‌هاي خارجي و هم براي بازديد هم‌وطنانمان مي‌تواند بسيار تاثير گذار باشد تا فرهنگ سازي به نحو مناسب از اين طريق ايجاد شود.

 

نرخ مترو با هماهنگي شورا و دولت 5/11 درصد افزايش يافت

 

معاون اجتماعي فرهنگي شهرداري تهران در ادامه در مورد افزايش بليت وسايل حمل و نقل عمومي اظهارکرد: نرخ مترو با هماهنگي که شورا با دولت به عمل آورد، 5/11درصد افزايش داشته ، نرخ تاکسي‌ها 15درصد، نرخ بليت اتوبوس براي هر سفر 17تومان و ريالي نيز 25 تومان و مشکلي که در بحث اتوبوس‌ها وجود داشت، بحث اتوبوس‌هاي نيمه راهي بود که آن نيز بر اساس توافقي که ميان شهرداري و استانداري به عمل آمد، پيش بيني‌ شد تا هر ايستگاه نيمه راهي بتواند 50 تومان افزايش يابد.

 

سخنگوي شهردار تهران افزود: در اين راستا بايد اقدامات نظارتي و کنترلي افزايش يابد تا شاهد تخلف از ناحيه برخي افراد نباشيم که قطعا نيز اين اقدام صورت مي‌گيرد.

 

بنابر اين گزارش، مائدا رئيس موزه صلح و دوستي هيرو شيما و سويا رييس انجمن صلح و دوستي هيروشيما ، پروفسور اينايي و جمعي از شهروندان هيروشيما به نماينگي از مردم هيروشيما و همچنين جمعي از نمايندگان شهر حلبچه عراق در اين جلسه حضور داشتند.

 

نظر شما