يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۰۵
کد خبر: ۴۰۹۳۳
|
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۸
خوراكيان در مراسم تقدير از دانشجويان جشنواره‌ فيلم شهر:
مراسم تقدير از دانشجويان فعال بخش دانشجويي و برگزيدگان بخش پوستر چهارمين جشنواره بين‌المللي فيلم شهر شامگاه روز چهارشنبه هشتم تيرماه در پرديس سينمايي ملت، برگزار شد.

به گزارش شهر، «امير خوراکيان» رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در اين مراسم با تاکيد بر اين که سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران سعي دارد از فعاليت‌هاي پراکنده در موضوعات مختلف بپرهيزد، گفت: براي تعيين اولويت‌هاي موضوعي پنجمين جشنواره بين‌المللي فيلم شهر، در طول هفت الي هشت ماه گذشته به بررسي اسناد فرادستي درباره موضوعات شهري و فرمايشات رهبر معظم انقلاب در مورد موضوعات فرهنگي و شهرداري تهران پرداختيم و از سياست‌هاي کلان نظام تا سياست‌هاي شهرداري را مدنظر قرار داده و مجلدي از آن‌ها تهيه کرديم.


رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در ادامه گفت: پژوهش‌هاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري در خصوص موضوعات مختلف شهري مجلد دومي را تشکيل داد که در آن وضعيت شهر تهران در موضوعات مختلف مورد بررسي قرارگرفته است.


خوراکيان اظهار داشت: از اين دو سند حدود 270 موضوع انتخاب شد، که اين تعداد نيز به 70 موضوع تقليل يافت و در نهايت با حضور 18 مقام فرهنگي کشور طي نشستي، 17 برنامه و هدف اصلي جهت ارايه در پنجمين جشنواره بين المللي فيلم شهر انتخاب شدند.


وي با اشاره به اولويت‌هاي موضوعي جشنواره فيلم شهر، گفت: سبک زندگي ايراني-اسلامي، اخلاق و فرهنگ شهروندي، هويت ديني، انقلابي، ملي، شهري و محلي شهر تهران و در بخش هويت ديني شهر تهران نيز تاکيد بر فرهنگ اميد و انتظار و عقل‌گرايي، انديشه ورزي و ايمان آگاهانه در برابر خرافه‌گرايي، از جمله اين موارد هستند.


خوراکيان با تاکيد بر موضوع سبک زندگي ايراني- اسلامي گفت: با توجه به تهاجمات فرهنگي غرب و ورود ماهواره به خانواده‌ها توجه و فرهنگ سازي در خصوص سبک زندگي ايراني- اسلامي و فرهنگ اصيل کشور و مديريت مصرف رسانه‌هاي نوظهور اهميت بسياري دارد.


وي همچنين فرهنگ استفاده از فضاي سبز شهر، رعايت بهداشت فردي و اجتماعي با توجه به موضوع تفکيک زباله‌هاي خشک و تر، ارتقا سطح مطالعه و کتابخواني در ميان شهروندان، آيين همسايگي با تاکيد بر فرهنگ آپارتمان‌نشيني، تحکيم خانواده و فرهنگ عفاف، حيا و پاکدامني را از ديگر موضوعات جشنواره فيلم شهر دانست.


خوراکيان با اشاره به اين‌که دو جلد کتاب با موضوع رويکردهاي محتوايي جشنواره به زودي چاپ شده و در اختيار علاقمندان به شرکت در پنجمين جشنواره بين‌المللي فيلم شهر قرار مي‌گيرد، گفت: هدف از برگزاري‌ جشنواره‌هايي از اين دست، تاثيرگذاري مثبت بر روي فرهنگ عمومي جامعه و نگرش آحاد شهروندان به موضوعات شهري است.


همچنين محمود اربابي، مسوول بخش دانشجويي چهارمين جشنواره بين‌المللي فيلم شهر نيز در اين مراسم، گفت: از 480 فيلم رسيده به دبير خانه بخش دانشجويي جشنواره فيلم شهر، تنها 68 فيلم به بخش مسابقه جشنواره راه يافتند چرا که موضوع برخي از فيلم‌ها با موضوع جشنواره به سختي ارتباط برقرار مي‌کرد.


رييس مرکز آموزش صدا و سيما همچنين گفت: با توجه به تعيين دقيق موضوعات و رويکردهاي مورد نظر جشنواره فيلم شهر، ديگر شاهد اين مشکلات در جشنواره پنجم نخواهيم بود.


اربابي درباره مدت زمان ساخت فيلم براي جشنواره پنجم گفت: يک سال زمان پيش رو براي دانشجويان مدت زمان مناسبي است و در اين مدت فيلم سازان دانشجو مي‌توانند براي ساخت فيلم هايشان با مسوولين جشنواره ارتباط دو سويه داشته باشند و به نتايج مناسبي دست پيدا کنند.


وي تعيين موضوعات ده گانه براي موضوعات مورد نظر جشنواره پنجم فيلم شهر را بسيار مطلوب عنوان کرد و گفت: اميدوارم در جشنواره پنجم شاهد حداقل 60 فيلم با موضوعيت شهري باشيم.


اربابي از مسوولين جشنواره فيلم شهر خواست امکان پخش اين گونه فيلم‌ها را از شبکه‌هاي تلويزيوني مهيا کنند تا تماشاي اين فيلم‌ها براي عموم مردم اتفاق افتد و شبکه تهران(پنج) تلويزيون را براي پخش اين گونه فيلم‌ها مناسب دانست.


وي گفت: از ميان آثار ارسال شده به بخش دانشجويي چهارمين جشنواره فيلم شهر، دانشگاه صدا و سيماي تهران با 160 اثر، دانشگاه صدا و سيماي قم با 35 اثر و دانشگاه سوره 170 فيلم و دانشگاه هنر با 7 اثر بيشترين حضور را در بخش دانشجويي داشتند و الباقي آثار اين بخش از دانشگاه‌هاي ديگر شهر تهران به دبيرخانه جشنواره ارسال شده‌اند.


در اين مراسم  از 60 دانشجوي فعال در بخش دانشجويي تقدير و مبلغ 500 هزار تومان کمک هزينه ساخت فيلم با موضوعات شهري براي شرکت در جشنواره پنجم فيلم شهر به آن‌ها اهدا شد، همچنين «هدايت علي پور»، «محمد افشار» و «حسين بهرامي» به ترتيب به عنوان نفرات اول تا سوم بخش پوستر چهارمين جشنواره بين‌المللي فيلم شهر، معرفي شدند.


هيات داوران بخش پوستر جشنواره متشکل از؛ «علي وزيريان»، «صداقت جباري» و «مسعود نجابتي» 24 پوستر را از ميان 250 اثر ارسال شده به دبيرخانه جشنواره انتخاب کرده و در اين ميان 3 اثر نيز به عنوان پوستر برتر انتخاب شده بودند.


بر اساس راي هيات داوران بخش پوستر، «هانيه جلالي»، «سعيد رنجبر»، «سجاد همتي»، «رضا محبوبي»، «سيد محمد عدناني»، «عاطفه شيد مودب»، «مريم مهدي‌پور»، «علي زابلي»، «محمدصابر شيخ رضايي»، «رضا جم»، «فاطمه حقيقت»، «طاهره مختارزاده»، «معصومه اميري»، «روح‌اله سعادتمند»، «مريم فرنود»، «حامد محمديان»، «حميدرضا برزگر»، «مهدي منادي»، «رضوانه مرادي»، «سيدسجاد حسيني» و «داريوش دورانديش» نيز به عنوان نفرات برگزيده بخش پوستر معرفي شدند.


پيش از اين آثار برگزيدگان بخش پوستر جشنواره از 24 تا 29 ارديبهشت ماه در گالري پرديس سينمايي ملت براي علاقمندان به اين بخش به نمايش گذاشته شد.


چهارمين جشنواره فيلم شهر اول خردادماه طي مراسمي با حضور دکتر قاليباف، شهردار تهران در سالن‌ همايش‌هاي برج ميلاد به کار خود پايان داد.

نظر شما