شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۰۰
کد خبر: ۴۰۹۵۷
|
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۰
طي بخشنامه اي از سوي معاون وزير و رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي، شيوه ثبت نام دانش آموزان استثنايي کشور در سال تحصيلي 91-90 اعلام شد.

به گزارش شهر در اين بخشنامه با تاکيد بر تشکيل ستاد ثبت نام دانش آموزان استثنايي در سطح استان آمده است: جهت نظارت بررسي و رفع مشکلات احتمالي ، ستاد ثبت نام با برنامه ريزي دقيق بر حسن اجراي ثبت نام نظارت کامل داشته باشد.

 

در ادامه اين بخشنامه آمده است: ثبت نام نوآموزان و دانش آموزان استثنايي که براي نخستين بار براي ثبت نام به مراکز آموزشي و کلاس هاي خاص مراجعه مي کنند با ارايه کارت يا شناسنامه سلامت ، تصوير صفحه اول شناسنامه،کاربرگ هاي تشخيص و کارنامه قبولي براي ورود به پايه بالاتر انجام مي شود.

 

اين بخشنامه مي افزايد: جايدهي نوآموز يا دانش آموز به غير از گروه کم توان ذهني، چند معلوليتي با کم تواني ذهني و طيف اوتيسم با کم تواني ذهني ، با توجه به توانمنديهاي کودک و شرايط مدارس عادي منطقه با برخورداري از خدمات معلمان مرجع در مدارس عادي انجام مي شود.

 

اين بخشنامه متذکر شده است: بايد ترتيبي اتخاذ شود اسامي دانش آموزان ثبت نام شده تا 20 مهرماه به اداره آموزش و پرورش استثنايي استان ارسال شود ، همچنين حضور دانش آموز در بدو ورود به هر يک از دوره هاي تحصيلي در هنگام ثبت نام ضروري است.

 

بنابراين بخشنامه، ثبت نام دانش آموزان در دوره راهنمايي پيش حرفه اي با کاربرگ تشخيص بر اساس معيارهاي تشخيصي سازمان آموزش و پرورش استثنايي صورت مي گيرد و ساير شرايط ثبت نام در دوره راهنمايي تحصيلي پيش حرفه اي و متوسطه حرفه اي که در اين شيوه نامه پيش بيني نشده است بر اساس ضوابط و مقررات آيين نامه آموزشي دوره مربوط صورت مي گيرد.

 

اين بخشنامه مي افزايد: نوآموزان و دانش آموزاني که از طريق مدارس استثنايي با عنوان چند معلوليتي و اوتيسم شناسايي و به اداره آموزش و پرورش استثنايي معرفي مي شوند پس از ارزيابي هاي جامع کارشناسي به کلاس خاص يا مراکز آموزشي چند معلوليتي و اوتيسم هدايت مي شوند، در صورت عدم تشکيل کلاس يا مراکز آموزش خاص چند معلوليتي، جايدهي اين دانش آموزان با توجه به نيازها و شرايط آنان و امکانات استاني انجام مي شود.

 

اين بخشنامه ادامه مي دهد: دريافت هر گونه وجه به استثناي حق بيمه و بهاي کتابهاي درسي در هنگام ثبت نام ممنوع است و مسووليت حسن اجراي ثبت نام درآموزشگاه و کلاس هاي خاص به عهده مدير واحد آموزشي است.

 

در اين بخشنامه آمده است: جذب دانش آموزان در مراکز شبانه روزي در صورت نبودن آموزشگاه يا کلاس ويژه گروه مربوط در محل سکونت امکان پذير است ، حداکثر مدت زمان بهره گيري دانش آموزان از تسهيلات مراکز شبانه روزي براي هر دوره تحصيلي به مدت حداکثر طول دوره تحصيلي به اضافه دو سال خواهد بود مشروط بر اينکه دانش آموز از نظر شرط سني مشمول ممنوعيت تحصيلي نشود.

 

تعداد حداقل و حداکثر نو آموز و دانش آموز براي تشکيل کلاس در دوره هاي مختلف تحصيلي و گروههاي استثنايي در اين بخشنامه ذکر شده است.

 

اين گزارش مي افزايد: کلاس هاي چند پايه با حداقل 4 و حداکثر 7 نفر تشکيل مي شود و تشکيل کلاس هاي چند پايه براي دانش آموزان چند معلوليتي و يا اختلال هاي رفتاري- هيجاني با حداقل نرم گروه مربوطه صورت مي گيرد.

 

در پايان اين بخشنامه آمده است: دانش آموزان مشمول آموزش به روش تلفيقي از نظر شرايط سني تابع آيين نامه آموزشي دوره سه ساله متوسطه روزانه هستند. در خصوص مواردي هم که در اين شيوه نامه پيش بيني نشده است ، مفاد شيوه نامه ثبت نام آموزش و پرورش عادي ملاک عمل خواهد بود.

نظر شما