يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۵۹
کد خبر: ۴۱۰۵۲
|
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۶
نماينده مرکز پزشکي سازمان حج و زيارت ايران مستقر در عراق از احداث دو بيمارستان ويژه زائران ايراني در کربلا و نجف در آينده نزديک خبر داد.

به گزارش شهر، دکتر ماشاءالله رضايي نماينده مرکز پزشکي حج در عراق  اظهار داشت: در حال حاضر 58 نفر کادر پزشکي در عراق حضور دارند که نيمي از آنها پزشک عمومي اند.

 

  وي افزود : 10 مرکز در ماني در کربلا ، نجف ، کاظمين ، بغداد و امامزاده سيد محمد به زائران ايراني خدمات درماني به صورت رايگان ارائه مي کنند که از اين تعداد 6 مرکز شبانه روز و بقيه در 16 ساعت کاري به خدمت مشغولند.

 

 رضايي خاطر نشان کرد:  در مناسبت هاي خاص همچون سوم شعبان ، نيمه شعبان ،  تاسوعا و عاشورا و عرفه، تيم متخصص پزشکي ايران  شامل جراح ، ارتوپد ، زنان ، چشم و ... تجهيز مي شوند و علاوه بر درمانگاههاي ياد شده ، در محل تجمع و رفت و آمد زائرين پايگاه درماني داير مي شود.

 

وي افزود: هم اينک 2 آزمايشگاه در کربلا و نجف با حضور  کارشناسان بهداشت محيط، تغذيه فعاليت مي کند .

 

وي با بيان اينکه در ماه هاي فروردين و ارديبهشت ماه سال جاري به طور متوسط  روزانه 1400 نفر به پزشک مراجعه و حدود 600 نفر نيزاز خدمات تزريقات ، آزمايشگاه و دارو استفاده کرده اند اظهار داشت: در مناسبتها ي خاص اين تعداد به شدت افزايش مي يابد .

 

 رضايي در خصوص توسعه خدمات درماني وبرنامه هاي آينده حج و زيارت گفت: با هلال احمر عراق تفاهم نامه احداث 2 بيمارستان در کربلا و نجف  امضا و پيگيري هاي اوليه آن آغاز شده است.

 

نماينده مرکز پزشکي حج ايران در خصوص نحوه اطلاع رساني به زائران براي ارائه خدمات درماني اظهار داشت: تمام مسئولان و پزشکان  ، کاروان‌هاي اعزامي  را توجيه کرده‌اند و مراکز درماني شهرهاي زيارتي نيز با هماهنگي شرکت شمسا، اطلاعات درماني و بهداشتي کاملي را به کاروان‌ها اعزامي از ايران به عراق ارائه مي کنند.

 

 وي به فراواني برخي بيماريها ي زائرين ، ازجمله ناراحتي هاي معده، روده و گرمازدگي  اشاره کرد و اظهار داشت: توصيه  بهداشتي ما به زائرين اين است که فقط از آب آشاميدني سالم و بسته بندي شده در کاروانها استفاده کنند ، در ايام گرم روز حتي الامکان  از هتل خارج نشوند و در مسير گرما قرار نگيرند ، قبل از اعزام به عتبات داروهايي مصرفي را به اندازه نياز همراه داشته باشند ، از خود درماني  و خوردن دارو بدون نطر پزشک دوري  و در فصل گرما  از لباس نخي استفاده کنند.

نظر شما