يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۵۵
کد خبر: ۴۱۰۶۹
|
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۵
جشنواره تفريحات ورزشي در بوستان آزادگان آغاز شد
در چهارمين جشنواره ورزش شهروندي تنها رشته‌هاي نو و جديد تفريحي و ورزشي ارائه نمي‌شود. سازمان ورزش شهرداري درکنار ايجاد سرگرمي و معرفي رشته‌هاي ورزشي- تفريحي ، ورزشهاي اصيل و باستاني سراسر کشور را نيز در فضاي 100 هكتاري از بوستان آزادگان به شهروندان ارائه مي‌كند.

به گزارش خبرنگار «شهر» ، وارد بوستان آزادگان كه مي‌شوي ديگر خبري از آدم‌هاي خمود و خسته و چهر‌هاي درهم رفته و نالاني كه هميشه در سطح شهر مي‌ بينيم، نيست.  از آدم هايي كه در لابه لاي هواي آلوده و در ميان بوق و سر‌ و صداي گوش‌خراش ماشين‌هاي گيره‌افتاد در گره كورترافيك، بي‌تفاوت و سرد از كنار آسمان خراش‌هاي شهر مي‌گذرنند هم خبري نيست.

كمي كه در نمايشگاه مي‌گردي مي‌تواني گل لبخند و شادي را بر چهره‌هاي يكايك مردم ببيني و براي بار ديگر طعم شيرين تفريح و نشاط را به ويژه تجربه دل‌انگيز بازي‌هاي بچگي را از هفت سنگ طناب زني و طناب کشي گرفته تا دوچرخه سواري و گل كوچك در اينجا حس كني.

به هر غرفه كه سر مي‌زني، جمع زيادي از شهروندان با شور و شعف خاصي از سنين گوناگون و قشرهاي مختلف را مي‌ ببني.نمايشگاه و جشنواره تفريحات ورزشي ويژه سن و سال و قشر خاصي نيست. همه از زن و مرد و كودك و جوان تا افراد پير و سالخوده حضور دارند.

امسال جشنواره تفريحات ورزشي بسيارجذاب‌تر ازسال‌هاي گذشته است و سازمان ورزش شهرداري با توجه به تجربه اي که در برگزاري جشنواره سال گذشته در پارک رازي به دست آورده ، امسال سعي کرده است که اين جشنواره را متفاوت تر و پربارتر نسبت به سال گذشته برگزار کند.

جشنواره اي به وسعت 110 هکتار

برگزاري چهارمين دوره جشنواره تفريحات با عنوان «جشنواره بزرگ شعبانيه» دربزرگترين بوستان پايتخت يکي ازبارزترين تفاوت‌هاي اين جشنواره نسبت به سال گذشته است. جشنواره امسال در مساحتي بالغ بر110هکتار برگزار مي‌شود که درمقايسه با جشنواره‌ سال گذشته در بوستان رازي و درمساحت 27 هکتار برگزارشد بسيارناچيزاست.ضمن اينکه فضاي سبز اين پارک با وجود درختان زيتون و گونه‌هاي متنوع گياهي فضاي بسيار دلنشين‌تري به اين جشنواره داده است و شهروندان مي‌توانند در کنار ورزش و تفريح از فضاي‌سبز اين بوستان نيز بهره‌مند ‌شوند.

 

احياي ورزش‌هاي کهن

در چهارمين جشنواره ورزش شهروندي تنها رشته‌هاي نو و جديد تفريحي و ورزشي ارائه نمي‌شود. سازمان ورزش شهرداري درکنار ايجاد سرگرمي ومعرفي رشته‌هاي ورزشي- تفريحي ، ورزشهاي اصيل و باستاني سراسر کشور را نيز به شهروندان معرفي كرده است به نحوي كه در اين جشنواره غرفه‌‌هاي ويژه ورزشهاي باستاني و بازيهاي محلي پيش‌بيني‌كرده است و به گونه‌اي اين نمايشگاهي تلفيقي از ورزشهاي نو مانند ماز،راگ فوتبال و ورزشهاي باستاني و زورخانه‌اي است.

 

در تهران 1315 قدم بزنيد

بازسازي و حفظ آثارارزشمند و فضاهاي قديمي پايتخت براي نسل امروز با جذابيت هاي فراواني همراه است .در اين دوره ازجشنواره علاوه براحياي ورزش هاي کهن «تهران قديم» نيز احيا شده است. در همين راستا فضاي قابل توجهي براي ساخت وبازسازي تهران قديم به شكل گذر بازار در بوستان آزادگان درنظرگرفته شده است.

در دل اين بازار غرفه‌هاي مختلف فرهنگي و هنري برپا شده است كه ازجمله آن مي‌توان به عفاف و حجاب در گذر تاريخ، بخش غرفه هاي فرهنگي و هنري ويژه خانواده، بانوان، کودکان و بخش کوچه باغ معرفت با برنامه هايي شامل نشست و نمايش اشاره كرد.

در اين گذر بساط آب‌زرشك فروشي، فالوده‌اي، ميوه‌فروش هم با چرخ‌هاي قديمي‌شان پهن است. قهوه‌خانه‌ سنتي انتهاي بازار و تماشاي بازي‌هاي سنتي قديمي در كنار نوشيدن چايي قندپهلو نيز صفاي خاصي به اين گذر خاطره‌انگيز داده است.

وجود کالسکه‌هايي که مردم را دردرون پارک جابه جا مي‌کند برجذابيت هرجه بيشتراين فضا مي‌افزايد.

 

برپايي 22 ايستگاه ورزشي- تفريحي در بوستان بزرگ آزادگان

در چهارمين جشنواره تفريحات ورزشي هر يک از واحدهاي تربيت‌بدني مناطق 22گانه شهرداري تهران برگزاري رشته هاي مختلف ورزشي- تفريحي را بر‌عهده دارد.

بر اين اساس واحد تربيت‌بدني شهرداري منطقه يک ايستگاه کلينيک طب پزشکي- ورزشي را برعهده گرفته‌است .کلينيک ورزشي و طب کار منطقه يک اطلاعات و مطالب کافي و لازمي از تاثير ورزش بر بيماري‌هاي مختلف و نرمش‌هاي موثر براي هر شغل و حرفه‌اي را در اختيار شهروندان و بازديدکنندگان جشنواره قرار مي‌دهد.

تربيت‌بدني شهرداري منطقه 2 امسال با رشته هاي جذاب ،متنوعي و نويني چون ماشين‌هاي کنترلي ،فلوربال،ويلچرراني،دارت،آموزش کوهپيمايي در جشنواره حضور پيدا كرده است، اگر مي‌خواهيد با فلوربال اين ورزش شاد و مفرح آشنا شويد اين ايستگاه را از دست ندهيد.

اسكيت‌بازي به سبك حرفه‌اي

درجشنواره تفريحات ورزشي فضايي براي افرادي که تمايل به ورزش هاي هوازي چون تنيس پارکي ،تنيس روي ميز ،فوتبال دستي دارند نيز تجهيزات لازم تعبيه شده است .واحد تربيت‌بدني شهرداري منطقه 3با توجه به امکاناتي که در اختيار دارد برگزار کننده اين ايستگاه است.

اداره تربيت بدني منطقه 4 هم با ورزش اسکيت در جشنواره حضور يافته است. اسيکت‌بازان مناطق 22گانه تهران با همراه داشتن کفش‌هاي خود در غرفه منطقه 4 حضور يابند و حتما پيست اين ايستگاه را امتحان كنند. مديران ورزشي اين منطقه از اسکيت بازان حرفه‌اي تهران دعوت کرده‌اند تا هنر و هيجان اين رشته را به نمايش بگذارند تا خانواده‌ها و نوجوانان ديد متفاوت‌تري نسبت به اسکيت پيدا کنند.

پر زورها به ميدان بيايند

مديران ورزشي شهرداري منطقه 5 نيز در نمايشگاه تفريحات ورزشي،ايستگاه تفريحي ورزشي را بر عهده خواهند داشت. در اين ايستگاه رشته‌هاي تفريحي ورزشي به طور ويژه در ايستگاه منطقه برپا خواهد شد. رشته‌هايي مانند مچ‌اندازي، پرش با گوني، طناب زني، طناب‌کشي و ورزش‌هاي گروهي ديگري در اين ايستگاه برگزار مي‌شود.

واحد ورزش تربيت‌بدني شهرداري منطقه 6 هم در کنار برگزاري رشته‌هاي بومي محلي و ميني گلف ورزش نسبتا جديد «فريزبي»را ارائه مي‌كند. فريزبي رشته جذاب و مفرحي است که از پنج سبک مختلف تشکيل مي‌شود، اين بازي توسط يک بشقاب پلاستيکي که عمق آن 2 سانتي متر و در قطرهاي متفاوت بر اساس رشته مربوطه و با وزن 140 الي 175 گرم است، صورت مي‌گيرد. ميني گلف يا گلف پارکي هم رشته‌ ديگري است و زمين‌هاي آماده گلف پارکي در ايستگاه ورزشي شهرداري منطقه 6 نصب شده تا شهروندان لذت و آرامش بازي گلف را بچشند.

ايستگاه ورزشي تربيت‌بدني شهرداري منطقه 7 به دو رشته بدمينتون و دارت اختصاص يافته است.علاقه مندان به اين دو رشته ورزشي مي‌توانند در اين ايستگاه به رقابت بپردازند.با توجه به هدف سازمان ورزش شهرداري درکنار برگزاري مسابقات،آموزش اوليه بدمينتون و آموزش قوانين دارت نيز وجود دارد و علاقمندان مي توانند قوانين و نحوه برگزاري اين مسابقات را بياموزند.

منطقه 8 شهرداري تهران که چند ساليست پايگاه دوچرخه سواري پايتخت است ،امسال نيز با ايستگاه دوچرخه سواري به جشنواره آمده است .مديران تربيت بدني منطقه 8 با ارائه اين رشته با يک تير و دو نشان را هدف گرفته‌اند هم يکي از تفريحات ورزشي را به شهروندان آموزش خواهند داد و هم فرهنگ استفاده از دوچرخه را در جامعه نهادينه مي‌کنند تا اين وسيله جايگزين خودرو شود. منطقه 8 آموزش و رقابت شطرنج ،فوتبال دستي و برنامه تريال را در برنامه کاري خود دارد.

ماهيگيري براي كودكان

علاقه‌مندان به تيراندازي با تير و کمان باحضور درچهارمين جشنواره تفريحات ورزشي سازمان ورزش شهرداري تهران مي‌توانند در رقابت‌هاي دوستانه اين رشته شرکت کنند. واحد ورزش تربيت بدني شهرداري منطقه 9 برگزار کنند اين غرفه جذاب است. در کنار برگزاري رقابت، مربيان اين دو رشته بازي سنتي و کهن دوزبازي و رشته جذاب و دوست داشتني ماهيگيري براي کودکان ارائه خواهد شد.

علاقمندان به ورزش‌هاي توپي مانند بسکتبال‌ ،فوتسال و فوتبال دستي هم در اين نمايشگاه ايستگاه ويژه‌اي دارند.تربيت‌بدني شهرداري منطقه 10،برگزار کننده رقابت بسکتبال ،فوتسال و فوتبال دستي در نمايشگاه تفريحات ورزشياست .البته فوتبال دستي فقط دراختياربانوان است و بانوان با فراغت مي‌توانند از امکانات اين رشته ورزشي بهره‌مند شوند.

تربيت بدني شهرداري منطقه 11با برنامه‌هايي براي تفريحات کودکان در چهارمين جشنواره تفريحات ورزشي حضور يافته است. مربيان تندرستي منطقه 11 توجه خاصي به تفريحات کودکان داشته اند و برنامه هاي متنوع و مفرحي خاص اين قشر تدارک ديده‌اند.

تربيت بدني منطقه 12 يکي از مهيج ترين ايستگاه‌هاي اين دوره از جشنواره است .ميني گلف يا گلف پارکي،شطرنج بزرگ پارکي،حرکات آکروبات دوچرخه ،حرکات نمايشي رزمي از رشته‌هايي است که توسط تربيت بدني منطقه 12 در اين جشنواره اجراشده است .اين ايستگاه با رشته هاي مهيج و مفرحي که ارائه کرده است بي شک يکي از پر ازدحام ترين ايستگاه‌هاي اين جشنواره خواهد بود.

جنگ آبي و قرمز در جشنواره

منطقه 13 در مقايسه با ساير مناطق با متنوع ترين و متفاوت ترين رشته هاي ورزشي در اين جشنواره بزرگ حضور دارد .دارت ،فوتبال دستي ،بسکتبال، تيراندازي با کمان و تفنگ بادي،پينت بال،ورزشي ،چکاب سلامتي، صخره نوردي از جمله رشته‌هايي است که در اين ايستگاه ارائه داده مي‌شود .براي آنکه با گلوله‌هاي آبي و قرمز به دشمن حمله کنيد و يا لذت تيراندازي را لمس کنيد از 9 تيرماه به ايستگاه ورزشي شهرداري منطقه 13 مراجعه کنيد.

شهرداري منطقه 14رشته‌هاي جديدي را درچهارمين جشنواره تفريحات ورزشي ارائه كرده است. ايرهاکي و اسکواش،بازي‌هاي شهر‌بازي(حلقه وحشت،حلقه بسکتبال،تکان‌دهنده موزيکال)،مشاوره پزشکي ،ايرهاکي و اسکواش ورزش‌هاي دونفره جذابي هستند که شهروندان به صورت رايگان مي‌توانند به آنها بپردازند. ايرهاکي،به نوعي بازي هاکي بر روي ميز است با اين تفاوت که بازيکنان نيازي به پوشيدن لباس و کفش مخصوص ندارند و تنها بايد دروازه حريف را نشانه بگيرند،سرعت و ضربات اين ورزش بسيار سريع است.

تجربه اوج هيجان با جت اسكي و كارتينگ

منطقه 15،ميزبان بزرگترين جشنواره تفريحات امسال با توجه به فضاي آبي بسيار مناسب پارک آزادگان ورزش هاي آبي( جت اسکي) ،قايق پارويي،قايق پدالي ،دراگون بت، ماهيگيري را در جشنواره بر عهده خواهد داشت.البته منظقه ميزبان، فقط به رشته هاي آبي بسنده نکرده و اجراي برنامه‌هاي زورخانه اي را نيز در برنامه هاي خود گنجانده است.

خانواده‌هايي که تصميم دارند رشته ژيمناستيک را براي فرزندان خود انتخاب کنند،حتما سري به ايستگاه ورزشي شهرداري منطقه 16در نمايشگاه و جشنواره تفريحات ورزشي بزنند. ورزشکاران و مربيان ژيمناستيک کاران منطقه 16در اين ايستگاه شاخه‌هاي مختلفي از اين ورزش ارائه کرده است تا به خانواده‌ها براي انتخاب ورزش براي فرزندان‌شان کمک شاياني شود.البته در گوشه اي ديگر از اين ايستگاه ميزهاي تنيس روي ميز و سيبل دارت و رشته جذاب تيراندازي با تپانچه بادي منتظر علاقمندان به اين رشته هاي مفرح و جذاب است.

دارت، مِز، بازي با حروف، کتابچه ورزشي،اعصاب سنج از جمله رشته‌ها و برنامه‌هاي ايستگاه ورزش شهرداري منطقه 17 است که ورزشکاران بسياري را جذب خواهد کرد. واحد ورزش تربيت بدني منطقه 17بارشته هاي نو ،جذاب و سرگرم کننده به بازديدکنندگان خدمات ارائه مي‌کند.ضمن آنکه بااهداي رايگان کتابچه ورزشي اطلاعات پزشکي ،ورزشي ورزشکاران و ورزش دوستان را نيز ارتقا مي‌دهد.

به آنهايي که عشق ماشين سواري و مسابقه با ماشين را دارند پيشنهاد مي‌شود در مدت زمان برگزاري نمايشگاه و جشنواره تفريحات ورزشي به ايستگاه ورزشي شهرداري منطقه 18 بيايند. اين منطقه رشته پر هيجان کارتينگ را در نمايشگاه ارائه كرده است.

تربيت بدني شهرداري منطقه 19 نگاه ويژه به ورزش و تفريحات کودکان دارد و ايستگاه خود رادرجشنواره تفريحات ورزشي سازمان ورزش شهرداري به ورزش‌هاي کودکان اختصاص داده است. کودکان در اين غرفه علاوه بر بازي و تفريح از نقاشي، خمير بازي ،نمايش عروسکي ،پخش کارتون بهره‌مند خواهند شد.

منطقه 20 شهرداري تهران با دو رشته مهيج و پرطرفدار راپل و صخره‌نوردي در جشنواره ورزشي و تفريحي سازمان ورزش شهرداري، ايستگاه برپا کرده است. راپل يکي ازمفرح‌ترين و پرطرفدارترين رشته‌هاي ورزشي درميان جوانان و نوجواناني است که همواره براي گذراندن اوقات فراغت خود جاي مناسبي براي سرگرمي ،تفريح و خالي کردن هيجانات روحي و جسمي خود ندارند. بنابراين واحد تربيت بدني منطقه 20 با اين ورزش و ايجاد لذت و هيجان لازم زمينه مناسبي را براي جوانان و نوجوانان بوجود آورده است.

شادي را نشانه بگير

آنها که ادعاي نشانه گيري دارند براي ارائه هنر خود به ايستگاه ورزشي شهرداي منطقه 21 در جشنواره سازمان ورزش شهرداري مراجعه کنند،دراين ايستگاه رقابت،نمايش وآموزش ارائه مي‌شود.اما تربيت بدني منطقه 21 علاوه برتيراندازي با کلت و تپانچه ،تيراندازي با کمان و تيراندازي مجازي،دارت و بازي‌هاي کودکان را نيز برپا کرده است.

تربيت بدني شهرداري منطقه 22 با پينت بال ،ليزرشات،اسب سواري، سودوکو( رديف کردن اعداد)،فوتبال دستي،دارت،ايروبيک نمايشي،تيراندازي با کلت بادي به جشنواره تفريحات سازمان ورزش شهرداري آمده است .علاقمندان با حضور درايستگاه تربيت بدني منطقه 22مي تواننداز برنامه هاي متنوع و جذاب اين ايستگاه نهايت استفاده را داشته باشند.

سازمان ورزش شهرداري تهران با برپايي 22 ايستگاه ورزش- تفريحي در نظر دارد تفريحات ورزشي مناسب را در سبد زندگي خانوارهاي پايتخت نشين وارد کند.

گفتني است در اين دوره از جشنواره علاوه بر برنامه‌هاي ورزشي ،برنامه هاي فرهنگي چون، عکس يادگاري، نمايش فرهنگي، مسابقات قرآني ،مهدويت، انتظار و ده‌ها عنوان برنامه ديگر توسط مناطق 22 گانه تهران برگزار مي‌شود.

رقص بادبادک ها در آسمان آزادگان

جشنواره بادبادک‌ها يکي از پر مخاطب‌ترين برنامه‌هايي است که کوچک و بزرگ را به هيجان و نشاط مي آورد. امسال در جشنواره تفريحات ، باهدف ايجاد فضايي شاد و بانشاط براي خانواده‌ها و به ويژه کودکان ونوجوانان و بستر سازي هر چه بهتر درجهت ارتقاء سطح فرهنگي شهروندان هر روز جشنواره بادبادک ها در بوستان سرسبز آزادگان برپا است.

 

جنگ شادي براي کودکان

در اين جشنواره علاوه‌بر ايجاد تفريح و ورزش براي کودکان با برگزاري جشن‌هاي ويژه براي اين نسل شادي را بيش از پيش درميان آنها آورده است. درتمام يک ماه جشنواره هر روزبعدازظهر مجريان و چهره‌هاي محبوب کودکان در صدا و سيما با برنامه هاي شاد و مفرح ميزبان کودکان و نونهالان هستند.

در چهارمين جشنواره تفريحات امسال نيز جنگ هاي شبانه جايگاه ويژه اي دارند.در همين راستا براي ايجاد لحظات شاد و پرهيجان در ميان خانواده ها، هر شب جنگ‌هاي شبانه با حضورخواننده هاي مشهور و محبوب در بوستان آزادگان برپا مي‌شود.

بنابراين گزارش چهارمين جشنواره تفريحات ورزشي با عنوان جشن بزرگ شعبانيه كه از 9 تيرماه با هدف ايجاد فضاي مفرح و ورزشي در جهت ترويج فرهنگ ورزش و تفريح سالم در پارک آزادگان منطقه 15تهران آغاز شده به مدت يک ماه از ساعت 10 صبح تا 11 شب ميزبان شهروندان تهراني است.

نظر شما