يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۴۳
کد خبر: ۴۱۱۵۳
|
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۸
اكران گسترده فيلم «درخت زندگي»، برنده نخل طلاي كن هفته جاري در سينماهاي آسيا و آمريكا آغاز خواهد شد.
ايسنا- فيلم «درخت زندگي» ساخته «ترنس ماليك» كه در شصت‌وچهارمين جشنواره فيلم كن موفق به كسب نخل طلا شد، از روز هفتم جولاي (16 تيرماه) در سينماهاي هنگ كنگ و تايلند و يك روز پس از آن در سينماهاي آمريكا و انگليس اكران گسترده خواهد شد.
طبق برنامه اعلام شده، اين فيلم در ماه اوت در كشورهاي ژاپن، فنلاند و نيوزلند و پس از آن در كشورهاي آرژانتين، اسپانيا و نروژ به‌روي پرده خواهد رفت.
در فيلم «درخت زندگي» كه توسط شرکت "ايكون فيلمز" تهيه شده است، بازيگراني چون براد پيت، شون پن و جسيکا جاستين ايفاي نقش داشته‌اند.
ترنس ماليک داستان يک خانواده آمريکايي (خانواده اوبراين) در دهه شصت در شهر کوچکي در تگزاس را بهانه مي کند تا شعر سينمايي اش را درباره هستي و آفرينش جهان، بسازد.
در اين فيلم که آن را بايد در حقيقت وصيت‌نامه سينمايي ماليک دانست، دو روايت داستاني و مستند به موازات هم پيش مي روند و در آخر به نقطه واحدي مي رسند. فيلم تقريبا بدون ديالوگ است و در قسمت هاي مربوط به خانواده آمريکايي، با صداي فرزند بزرگ خانواده (شان پن) و يا مادر سوگوار آنها روايت مي شود که با لحن اندوهناکي و شکوه انگيزي، درباره مرگ يکي از کودکان خانواده و فقدان او حرف مي زنند.
40 سال پس از «استنلي کوبريک»، اكنون ترنس ماليک، با استفاده از تکنولوژي جديد، داستان پيدايش جهان را به شگفت انگيزترين شکلي بيان مي کند. تصاوير مربوط به آسمان و کهکشان ها که آميزه اي از رنگ ها و نورهاي کريستالي است، خارق العاده و حيرت انگيز است. ساختن اين فيلم سه سال طول کشيده و پنج نفر تدوين آن را انجام داده اند.
«درخت زندگي» آخرين ساخته ترنس ماليک آمريکايي، منتقدان سينمايي را در کن به دو دسته تقسيم کرد. دسته‌اي آن را فيلمي «دوپاره و بي‌سر و ته» دانسته که نمي‌تواند بين قسمت‌هاي داستاني و مستند گونه‌اش، ارتباط ايجاد کند و برخي ديگر نيز آن را «سمفوني و شعري سينمايي» درباره خلقت ارزيابي کرده اند.
چندي پيش مدير شرکت فيلمسازي «آيكون فيلمز» هم در مورد مراحل فني فيلم سينمايي درخت زندگي گفت: به خاطر آنکه زمان فيلم زياد بود تدوين آن طولاني شد، ما در نظر داشتيم که يک ماهه تدوين فيلم را به پايان برسانيم ولي به خاطر برخي موارد کمي طول کشيد.
تري ماليک کارگردان سينماي آمريکا ،در طول چندين دوره کار سينمايي، فقط يک فيلم کوتاه و چهار فيلم بلند سينمايي ساخته است. بسياري از منتقدان سينما، کارهاي او را شاهکار مي‌دانند. به خصوص دو کار زمين‌هاي لم يزرع و روزهاي بهشت.
ماليک براي فيلم «خط باريک سرخ» نامزد دريافت جايزه اسکار در دو رشته بهترين کارگرداني و بهترين فيلمنامه اقتباسي شده است.
کارهاي او غالبا در زمره فيلم‌هاي طبيعت‌گرا وکارگرداني او نيز به عنوان سبکي متفکرانه و دقيق قرار مي‌گيرد. نکته حائز اهميت ديگر اينکه او در طول 32 سال تنها سه فيلم ساخته است. از ديگر آثار ماليك مي‌توان به «روزهاي بهشت»، «خط باريک سرخ» و «دنياي جديد» اشاره كرد.
نظر شما