شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۳۳
کد خبر: ۴۱۱۶۱
|
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۲
مديراجرايي موسسه سياست‌گذاري توسعه حمل‌ونقل عمومي (ITDP) آمريكا پس از بازديد از حمل‌ونقل عمومي تهران گفت: تهران به خوبي توانسته سيستم حمل‌ونقل عمومي به ويژه مترو و BRT را راه‌اندازي كند. شهر تهران پياده‌راه‌هاي خوبي دارد. نكته جالبي كه در ايستگاه‌هاي BRT ديدم اين بود كه از كف‌پوش‌هاي ويژه‌اي براي معلولان و نابينايان استفاده كرده بودند كه اين اقدام بسيار ارزشمند است.

به گزارش «شهر» سال گذشته با ارائه گزارشي از وضعيت توسعه پايدار حمل‌ونقل عمومي در شهر تهران،توجه مجامع جهاني به اين كلانشهر جلب شد.كسب رتبه سومين شهر برتر جهان در توسعه حمل‌ونقل عمومي توسط تهران و تقدير از عملكرد شهرداري تهران در اين خصوص باعث شده تا والتر هوك، مديراجرايي موسسه سياست‌گذاري توسعه حمل‌ونقل عمومي (ITDP) به ايران بيايد تا از خطوط مترو،BRT، شبكه حمل‌ونقل هوشمند، مسيرهاي دوچرخه سواري و مركز مطالعات علمي حمل‌ونقل عمومي بازديد داشته باشد.


والتر هوك، مديراجرايي موسسه سياست گذاري توسعه حمل‌ونقل(ITDP) آمريكا پس از بازيد خود از بخش‌هاي مختلف حمل ونقل عمومي تهران، در گفت‌و‌گويي با روزنامه «تهران امروز» به بيان نظر خود از وضعيت حمل‌ونقل عمومي تهران پرداخت.


با توجه به بازديدي كه از خطوط اتوبوس‌هاي تندرو تهران داشتيد، مي‌خواستيم نظر شما را در مورد گسترش اين شبكه حمل‌ونقلي بدانيم؟


براساس بازديد چند ساعته‌اي كه از خطوط BRT تهران داشتم،مي‌توانم بگويم كه از اين سيستم حمل‌ونقلي در تهران به خوبي استفاده مي‌شود. در واقع BRT تهران شبكه بسيار بزرگي است كه به سرعت در حال تكميل است و مورد استفاده مردم قرار مي‌گيرد. در ضمن سرعت اتوبوس‌هاي BRT در تهران مناسب است. سرفاصله‌ها به خوبي و با دقت در نظر گرفته شده است. البته اگر مشكل ترافيكي خاصي در طول مسير به وجود نيايد اتوبوس‌هاي BRT در زمان‌هاي تعيين شده در ايستگاه‌ها قرار مي‌گيرند.


به نظر شما ميزان استقبال مردم از اين خطوط چگونه بود؟


البته در زماني كه از مسير BRT ديدن مي‌كردم زمان پيك سفرهاي عصرگاهي نبود اما در مجموع استقبال مردم به ويژه در خطوط يك و 7 و همچنين در خط 10 كه به تازگي به بهره‌برداري رسيده خوب است.


نظر شما در خصوص طراحي سيستم اتوبوس‌هاي BRT در تهران چيست؟


خط يك و 7 BRT در تهران به خوبي طراحي شده است. اين مسئله را مي‌توان از روي ميزان استقبال مردم از اين خطوط حس كرد.


فكر مي‌كنيد سيستم اتوبوس‌هاي تندرو در تهران مطابق با استانداردهاي جهاني است؟


در خصوص سيستم اتوبوس‌هاي تندرو يكسري استانداردهايي در سطح جهاني وجود دارد كه بيشتر كشورها مطابق با اين استانداردها اين سيستم را در شهرهاي خود راه اندازي مي‌كنند اما به نظر من سيستم اتوبوس‌هاي تندرو تهران استاندارد خاص خود را دارد. البته نه به اين معنا كه مطابق با اصول كلي جهاني نيست بلكه گويا اين سيستم مطابق با شرايط و نياز تهران طراحي شده است و بازخوردهاي خوبي داشته است.


چطور به اين نتيجه رسيديد كه سيستم اتوبوس‌هاي تندرو تهران با ساير كشورهاي جهان تفاوت دارد؟


من از سيستم اتوبوس‌هاي تندرو 10 شهر مانند گوانگژو چين، احمدآباد هند،ليون مكزيك، ژوهانسبورگ آفريقاي جنوبي و... ديدن كرده‌ام. با توجه به اين بازديدهايي كه داشته‌ام و با مقايسه‌اي كه سيستم BRT تهران را با اين كشورها مي‌كنم مي‌بينم اين سيستم در تهران ايراني شده است.در واقع مردم در خصوص استفاده از اين سيستم حمل‌ونقل عمومي مشكل خاصي ندارند و اين يك امتياز مثبت در مديريت اين شبكه گسترده است.


براساس اين مقايسه آيا مي‌توانيد بگوييد كه سيستم BRT تهران چه شاخصه‌هايي دارد؟


يكي از شاخصه‌هاي BRT تهران قرار گرفتن برخي از خطوط آن در بزرگراه‌هاست. البته در استانبول تركيه نيز از اين روش استفاده كرده‌اند اما تهران به دليل گستردگي خطوط BRT آن به نظر من اقدام جديد و جالبي است كه مردم به راحتي در بزرگراه‌ها از اين وسيله استفاده مي‌كنند و سرعت اتوبوس‌ها به مراتب بيشتر است.


به نظر شما استفاده از سيستم BRT در بزرگراه‌ها يك امتياز محسوب مي‌شود؟


بله. فكر كنيد كه شما بخواهيد 6 هزار مسافر را در زمان پيك سفر جابه جا كنيد. اگر از سيستم BRT استفاده نكنيد به تعداد زيادي خودرو شخصي نياز داريد تا اين كار را انجام دهد اما با استفاده از سيستم اتوبوس‌هاي تندرو حجم جابه‌جايي مسافران را تا سه برابر به ويژه در بزرگراه‌ها افزايش مي‌دهيد.در مجموع شاخصه مهم BRT تهران اين است كه يك شبكه گسترده و منسجم دارد.


به نظر شما طراحي ايستگاه‌ها BRT چگونه است؟


من فكر مي‌كنم كه طراحي (ديزاين) ايستگاه‌ها خوب است. البته دربازديدهايي كه از سيستم BRT برخي از كشورها داشتم ايستگاه‌هايي است كه سيستم‌هاي پولينگ دارد كه در ايران نداشتيم اما از نظر كارايي ايستگاه‌هاي خوبي است.


با توجه به اينكه بازديدي نيز از سيستم مترو تهران داشتيد، به نظر شما اين دو سيستم در كنار هم توانسته جابه‌جايي مسافران را به خوبي در تهران انجام بدهد؟


من در اين بازديدهايي كه از سيستم حمل‌ونقل تهران داشتم به اين نتيجه رسيدم كه اگر شهرداري تهران هزينه بيشتري در اختيار داشته باشد كارهاي اعجاب آوري انجام خواهد داد. براي تكميل و بهره‌برداري از سيستم مترو تهران نيز تلاش‌هاي زيادي انجام شده است اما همچنان اعتقاد داردم در كنار توسعه مترو بايد هزينه بيشتري براي گسترش خطوط BRT قرار دهيد تا معضل ترافيك تهران حل شود.


در كل سيستم مترو تهران را چگونه ديديد؟


سيستم مترو تهران نيز گسترش زيادي داشت. مهم‌تر از همه اينكه استقبال مردم از اين سيستم حمل‌ونقلي در تهران زياد است. ايستگاه‌هاي مترو تهران زيبايي خاصي دارد. اگر بخواهم با مترو شهر گوانگژو چين آن را مقايسه كنم يك تفاوت دارد. در گوانگژو چين از يك ديوار شيشه‌اي حايل بين مسافر و كشنده مترو استفاده شده است كه هم امنيت براي مسافران ايجاد مي‌كند و هم جريان هوا را تنظيم مي‌كند اما به نظر مي‌رسد كه استفاده از اين سيستم در تهران هزينه زيادي دارد. در كل توسعه مترو در تهران مطابق با استانداردهاي جهاني است و اين شاخصه مهمي براي مترو اين شهر است.


نظرتان درباره ايجاد مونوريل در تهران چيست؟


به نظر من مونوريل به درد مناطق گردشگري و پارك‌هاي بازي براي بچه‌ها مي‌خورد. ديگر اين سيستم در حمل‌ونقل عمومي جايگاهي ندارد.تنها هزينه‌بر است به ويژه ساخت پايه‌هاي مونوريل هزينه زيادي دارد.


در طول اين مدت از مسيرهاي دوچرخه سواري تهران نيز ديدن كرديد؟


بله. من از منطقه 8 تهران كه مسير دوچرخه سواري در آن كامل است ديدن كردم. خانه‌هاي دوچرخه زيادي متناسب با جمعيت اين منطقه ايجاد شده بود. البته دوچرخه‌هايي كه در اين منطقه استفاده شده بود را نيز سوار شدم و به نظر من با كيفيت بودند. فكر نمي‌كردم كه مسير دوچرخه سواري در تهران داراي طرح جامع است اما در آينده نه چندان دور تهران براي اين سيستم حمل‌ونقلي در ميان شهرهاي برتر دنيا به ويژه گوانگژو چين حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد. اما يك مسئله‌اي كه در منطقه 8 وجود داشت اين بود كه در برخي جاها خودروهاي شخصي روي مسيرهاي دوچرخه سواري پارك كرده بودند.


يكي از مشكلات تهران وجود تعداد زياد خودروهاي شخصي و كمبود جاي پارك است.به همين دليل است كه در برخي از نقاط خودروها مسيرهاي دوچرخه‌سواري را اشغال كرده بودند.


البته بايد براي اين مشكل نيز فكرهاي اساسي شود. به نظر من با توسعه حمل‌و نقل عمومي مردم نبايد در سفرهاي روزانه خود از خودرو شخصي استفاده كنند و اين مسئله بايد تبديل به يك فرهنگ شود.


هنوز هم اعتقاد داريد كه ساخت بي‌آر تي در تهران اقدامي جسورانه بوده است؟


بله اين اعتقاد را دارم كه ساخت اين شبكه گسترده در تهران اقدامي جسورانه بوده است.به تلاشي كه شهردار تهران در اين شهر انجام داده و اقدام به ايجاد مسير BRT در خيابان‌هاي شلوغ تهران كرده احترام زيادي مي‌گذارم. مردم تهران اعتقاد دارند كه سيستم بي‌آر‌تي اين شهر را از ترافيك سرسام آوري كه داشت نجات داد. من هم در بازديدهايي كه داشتم به اين نتيجه رسيدم.تا قبل از اينكه از شهر تهران ديدن كنم فكر مي‌كردم كه رئيس من در UITP كه زماني شهردار بوگاتا بود تنها فرد جسوري است كه با وجود اعتراضاتي كه بود در خيابان‌هاي اين شهر مسير BRT ايجاد كرده است اما در تهران فهميدم كه افراد جسورتر از رئيس من هم هستند كه چنين شبكه گسترده حمل‌ونقلي را در خيابان‌هاي شلوغ ايجاد كرده‌اند. خوشحال هستم كه مي‌بينم در تهران شهردار جسوري مديريت اين شهر را برعهده دارد كه سيستم بي‌آرتي را با اين حجم گسترده در اين شهر راه اندازي كرده‌اند.


اگر بخواهيد گزارشي از وضعيت توسعه شهري از تهران بنويسيد به چه نكاتي در آن اشاره مي‌كنيد؟


در درجه اول به مردم كشورهاي غربي و آمريكايي مي‌گويم كه ذهنيتي كه از تهران تا به حال داشته‌ايد را كنار بگذاريد. حقيقت در تهران چيز ديگري است. به آنها مي‌گويم كه تهران به خوبي توانسته سيستم حمل‌ونقل عمومي به ويژه مترو و BRT را  راه اندازي كند. شهر تهران پياده‌راه‌هاي خوبي دارد. نكته جالبي كه در ايستگاه‌هاي BRT ديدم اين بود كه از كف‌پوش‌هاي ويژه‌اي براي معلولان و نابينايان استفاده كرده بودند كه اين اقدام بسيار ارزشمند است.


فكر مي‌كنيد براي سال بعد ايران مقام اول را در بين شهرهاي برتر جهان كسب مي‌كند؟


اگر در سال گذشته به تهران رتبه سوم را در توسعه حمل‌ونقل عمومي داديم فكر مي‌كنم اگر مديريت شهري تهران به اين سرعت به كارهاي خود ادامه دهد رتبه بالاتري در سال آينده خواهد داشت. البته بايد ديد كه سرعت پيشرفت حمل‌ونقل عمومي در ساير كشورها چگونه است اما پيشنهاد مي‌دهم كه مسئولان شهرداري تهران با مجامع جهاني ارتباط بيشتري داشته باشند چرا كه هر روز در دنيا شاهد تحولات مديريتي و تجهيزاتي در مترو و BRT هستيم.

نظر شما