حسن بختياري در گفتوگو با خبرنگار «شهر» درباره آخرين وضعيت مونوريل قم گفت: هر چند که پس از ديدار با رييس جمهور دو ماه براي بررسي نحوه عبور منوريل از مقابل حرم مطهر حضرت معصومه(س) در نظر گرفته شد تا طرحي تهيه شود، اما آن چيزي كه عملا اتفاق ميافتد فعال بودن كارگاه پروژه مونوريل بهصورتي است كه مونوريل از مقابل حرم عبور كند، در حالي كه شورا با اين موضوع مخالف است.
او در ادامه گفت: در جلسه شوراي سازمان قطار شهري مصوب شد که براي عبور منوريل از مقابل حرم مطهر طرح مناسبي با رعايت 3 شرط تهيه شود و براي تصويب به شوراي شهر ارسال شود كه اين شروط مبتني بر اين است كه اجراي پروژه منوريل مانع توسعه حرم مطهر نشود، به حريم قدسي حرم آسيبي وارد نکند و منطبق با معماري اسلامي باشد.
سخنگوي شوراي اسلامي شهر قم تصريح كرد: بر اساس طرحهايي كه در آينده در شهر قم و حرم مطهر حضرت معصومه (س) پيش ميآيد، عبور مونوريل از روي سطح مانع توسعه غربي حرم مطهر در طرحهاي آتي خواهد شد و چگونه ممكن است كه يك وسيله حملونقل عمومي مانند مونوريل از وسط صحن حرم عبور كند. به نظر ميرسد اين موضوع معقول و منطقي نيست و عبور منوريل از روي صحن با اين سه شرط در تناقض است.
شورا و شهرداري، قدرت تصميمگيري زيادي در قطار شهري ندارند
عضو شوراي اسلامي شهر قم در پاسخ به اين سوال كه مگر شوراي قطار شهري زيرمجموعه شهرداري قم و تحت نظر شوراي اسلامي شهر نيست، خاطرنشان كرد: ساختار سازمان قطار شهري متاسفانه بهنحوي است كه هر چند اين سازمان وابسته به شهرداري قم است، اما شهرداري و شورا عملا قدرت تصميمگيري زيادي در آن ندارند. رييس شوراي سازمان قطار شهري استاندار و رييس هيات مديره هم معاون عمراني استاندار است.
او ادامه داد: اين ساختار تعريفشدهاي است كه از سوي دولت و وزارت كشور بهعنوان يك اساسنامه الگو به استانها ارسال ميشود و اگر قرار باشد تغييري در آن ايجاد شود، احتمال زياد اساسنامه بهتصويب مراجع ذيربط نميرسد. شواري شهر در آن مقطعي هم كه اين اساس نامه را در سال 1387 بهتصويب رساند، تصميم داشت كه كار معطل و روي زمين نماند، به اين اميد كه روزي اصلاحات لازم در اساسنامه سازمان قطار شهري قم انجام شود.
بهگفته بختياري، بهغير از استاندار و معاون عمراني استان، شهردار و رييس شوراي اسلامي شهر قم، يكي از كارشناسان وزارت كشور و يك كارشناس هم بهانتخاب شهردار قم عضو شوراي سازمان قطار شهري قم هستند. در حال حاضر سردار رويانيان، از طرف وزارت كشور در اين شورا عضويت دارد و نماينده شهردار هم كه نظر وي همسوي با مجموعه استانداري است.
او خاطرنشان كرد: قانونا هر طرح عمراني كه در شهر قم انجام ميشود، بايستي تاييديه و مصوب شوراي اسلامي اين شهر را داشته باشد، ولي چون رياست شوراي قطار شهري با مجموعه استانداري است، گويا بههر حال نسبت بهعبور مونوريل از بالاي سطح تصميم گيري شده است.
سرانجام مونوريل قم چه خواهد بود؟ نميدانم!
سخنگوي شوراي شهر قم در پاسخ به «شهر» كه سرانجام مونوريل قم چه خواهد بود، اظهار كرد: نميدانم! واقعيت اين است كه فضاي تصميمگيري درباره مونوريل قم، فضاي مبهمي است. پيشنهاد شوراي شهر قم مبني بر عبور مونوريل از زير سطح مشكلات اين طرح را مرتفع ميكرد، يعني دغدغههايي را كه بحث عبور مونوريل از روي سطح بههمراه داشت، از ميان بر ميداشت و اين پروژه ميتوانست با سرعت بهكار خود ادامه دهد.
او خاطرنشان كرد: مجموعه شوراي شهر و شهرداري قم با اصل مونوريل مخالفتي ندارند و اصل آن را با تمام نقاط قوت و ضعفي كه ميتواند يك سيستم حملونقل داشته باشد، پذيرفتهاند. اما ابهام اساسي درباره عبور مونوريل قم از مقابل حرم بوده است كه هنوز اين ابهام ادامه دارد و من هم نميدانم سرانجام آن چه خواهد شد.
عضو شوراي اسلامي شهر قم در ادامه تاكيد كرد كه اگر عبور مونوريل قم از بالاي سطح و مقابل حرم عملي شود، همه كساني كه در آن شريك هستند بايستي به مردم قم در حال حاضر و آينده پاسخگو باشند.
در همين زمينه بخوانيد:
نشست مشترك با رييس جمهور هم بي نتيجه ماند؛ ابهام در مونوريل قم همچنان ادامه دارد
درخواست شوراي شهر قم براي تجديدنظر رييسجمهور/ مخالفت جامعه مدرسين با عبور مونوريل از روي صحن حرم