دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۳۳
کد خبر: ۴۱۱۹۷
|
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۴
شماره پنجم از دوره جديد ماهنامه مهرنو به همراه گفت وگوي ويژه‌اي با رضا اميرخاني درباره آخرين رمانش منتشر شد.

به گزارش «شهر» در بخش آغازين اين نشريه گفت‌وگو با دکتر ناصر سيم‌فروش، رييس قطب ارولوژي و پيوند کليه خاورميانه درباره بيماري‌هاي کليه و پيوند آن و نيز گزارشي از وضعيت خريد و فروش کليه در کشور به چاپ رسيده است.

 

در اين پرونده اطلاعات جالبي درباره علامت‌هاي نارسايي و بيماري کليه هم در اختيار خوانندگان قرار گرفته است.

 

سينماي اجتماعي، بخش ديگري از اين شماره ماهنامه مهرنو است که در آن گفت‌وگويي با سيدناصر هاشم‌زاده نويسنده فيلم­نامه‌هاي «بچه‌هاي آسمان»، «باران»، «بيد مجنون»، «زير نور ماه» و... با عنوان «يعني فرهنگ امانت نيست؟» چاپ شده و حرف‌هاي هادي مقدم‌دوست، نويسنده فيلم­نامه «بي‌پولي» و کارگردان «فريدون مهربان است»، با عنوان «زندگي ماده اوليه سينماست» در کنار گفتاري از مهدي کلهر درباره اشتباه سوبسيدهاي سينمايي آمده است.

 

بررسي روند توليد و پخش انيميشن تاثيرگذار «UP» و گفت‌وگو با پيتر داکتر کارگردان آن، بخش‌هاي ديگري از پرونده سينماي اجتماعي اين شماره ماهنامه مهرنو هستند.

 

در بخش «سبک زندگي»، پرونده‌اي براي پايان فصل امتحان‌ها چاپ شده که در آن علاوه بر گفت‌وگو با رييس مرکز سنجش آموزش و پرورش، گزارش جالبي درباره روش‌هاي امتحان از آغاز آموزش مدرسه‌اي و دانشگاهي در ايران چاپ شده است. گفت‌وگو با مهدي باقربيگي، بازيگر نقش مجيد در «قصه‌هاي مجيد» کيومرث پوراحمد درباره امتحان و زندگي هم بخش ديگري از اين پرونده است که کنار يک قصه از هوشنگ مرادي‌کرماني چاپ شده. محمدسرور رجايي هم درباره امتحان مدرسه‌هاي افغانستان يادداشت جالبي در اين بخش دارد.

 

کتاب «جانستان کابلستان» رضا اميرخاني، موضوع پرونده‌اي درباره سفر به همسايه شرقي ايران قرار گرفته که در آن، علاوه بر گفت‌وگو با اميرخاني با عنوان «مسافرت بايد کم‌خرج باشد»، گفت‌وگويي با محمدحسين جعفريان، رايزن فرهنگي سابق ايران در افغانستان و دو نوشته از محمدکاظم کاظمي و محمدسرور رجايي درباره کتاب اميرخاني و موضوع سفر به افغانستان در اين پرونده به چشم مي‌خورند. بخشي از کتاب هم براي آشنايي بيشتر مخاطبي که کتاب را نخوانده، در اين بخش آمده است.

 

در شماره پنجم دوره جديد مهرنو گزارشي از خيابان مختاري در جنوب تهران همراه با گفت‌وگوي سيدمصطفي هاشمي، امام جماعت قديمي اين محله با عنوان «خانه پيش‌نماز محل، خانه خود مردم است» که گفت‌وگويي خواندني است و بعد از آن گزارش مکتوب و تصويري از خانه سالمندان کهريزک چاپ شده است.

 

يادداشت‌هايي از دکتر ابراهيم رزاقي درباره بيکاري انجمن‌هاي علمي، حيدر رحيم‌پور ازغدي درباره درماندگي شوراي عالي فرهنگي، محمدعلي علومي درباره زندگي روستايي در منطقه بم، عليرضا پناهيان در نقد صداوسيما و دکتر عبدالحسين طريقي درباره مباني علمي ظهور امام عصر(عج) منتشر شده‌اند.

 

نوشته­هايي خواندني از نعمت­الله سعيدي، سيدمجتبي قريشي نژاد، محمديونس صالحي، احمد پرهيزي، رضا منتظري و... هم در اين شماره آمده است.

 

گفتار اخلاقي از ميرزا عبدالکريم حق‌شناس زينت‌بخش شماره‌اي از ماهنامه مهرنو است که در سرمقاله آن مي‌خوانيم: «عده‌اي خيال مي‌کنند اگر کساني، غير از موضوع‌هاي قالبي اعتياد، ايدز، دختر فراري، زن خياباني، ترافيک و لوازم آرايشي غيربهداشتي، به موضوع ديگري بپردازند، آدم­هاي خطرناکي­اند و ممکن است در فاصله کوتاهي به لخت بودن پادشاهان تقلبي مسلط بر رسانه‌ها پي ببرند. پس با همه توان به اين آدم‌ها حمله مي‌کنند. اول نامي از آنها نمي‌آورند، بعد بين مديران فرهنگي راه مي‌روند و از ضرورت‌هاي پرداختن به طبقه متوسط جعلي - که خودشان و دوستان‌شان آن را تشکيل مي‌دهند - سخن مي‌گويند... اما در اطراف ما آدم‌هاي زيادي زندگي مي‌کنند که اقسام مختلفي دارند. مردمي که زار و زندگي و رفت و آمد و کسب و کارشان را از همه ما بهتر بلدند. روش رفتار در خانواده‌هاي‌شان را مي‌شناسند و در حوزه‌هاي اجتماعي و فرهنگي - حتي رفتارهاي سياسي - از بسياري از ما و گاهي از همه ما سال‌ها جلوترند. چشم بستن بر فوران حرف‌هاي مردم معمولي و به ظاهر ساده اطراف و رسيدگي به آن­چه در بقيه رسانه‌ها سکه غالب و رايج است، کار ساده‌تري است. اما هميشه نتيجه‌هاي بزرگ از ميان کارهاي سخت و دشوار بيرون مي‌آيند».

نظر شما