دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۳۷
کد خبر: ۴۱۲۷۹
|
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۳
نهايت تلاش مديريت شهري براي واردشدن فشار کم‌تر به‌مردم؛
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با تاکيد بر اينکه پس از هدفمندسازي يارانه‌ها مديريت شهري تمام تلاش خود را کرد تا کمترين فشار به مردم وارد شود، گفت: اگر نمايندگان مجلس نحوه محاسبات قيمت بليت مترو و اتوبوس را از ما خواستند نه از باب اين بود که قيمت ها بالا است بلکه به اين خاطر بود که برايشان مشخص شود هزينه‌هاي سفر چگونه محاسبه شده است

به‌گزارش «شهر» به‌نقل از روابط عمومي شهرداري تهران، مهدي چمران با بيان اين مطلب اظهار کرد: در جلسه‌اي که با نمايندگان مجلس پيرامون نرخ کرايه‌هاي حمل و نقل عمومي داشتيم، نمايندگان سوالاتي داشتند مبني براينکه نرخ کرايه‌ها بر چه اساسي تعيين شده که مسئولان مديريت شهري نيز توضيحات لازم را ارايه دادند.


او افزود: اولين تاثيري که هدفمندسازي يارانه‌ها و افزايش حامل‌هاي انرژي به دنبال داشت بر وسايل نقليه عمومي يعني مترو، اتوبوسراني و تاکسيراني بود.


تغيير قيمت‌ها 6 ماه ديرتر اعمال شد

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران تصريح كرد: براساس توافقاتي که آن زمان بين شهرداري‌ها و شوراها صورت گرفت، مقرر شد که از اواخر پاييز و ابتداي زمستان افزايش يک‌باره نرخ کرايه‌ها در بخش مترو و اتوبوسراني را نداشته باشيم تا مردم تحت فشار قرار نگيرند که اين موضوع مورد تاييد قرار گرفت و شهرداري‌ها به رغم افزايش قيمت گازوئيل از ليتري 5/16 تومان به ليتري 150 تومان و افزايش قيمت گاز به ليتري 300 تومان، نرخ کرايه‌ها را تا پايان سال افزايش ندادند.


او ادامه داد: هنگامي که در سال جديد نرخ کرايه هاي جديد را مصوب کرديم بحث‌هايي صورت گرفت که نرخ‌ها تعديل شود و نرخ کرايه هاي سال 90 از ابتداي تابستان اعمال شود.


مديريت شهري در 2 مرحله اصلا افزايش قيمتي نداشت

چمران خاطر نشان کرد: در واقع نرخ کرايه ها به رغم 9 برابر شدن قيمت گازوئيل و چندين برابر شدن قيمت سوخت گاز، 6 ماه افزايش نيافت و اين موضوع توضيحي بود که به نمايندگان مجلس در برابر مطرح شدن افزايش پله‌کاني قيمت‌ها داده شد، چرا که در واقع ما در دو مرحله اصلا افزايش قيمتي نداشتيم.


او ادامه داد: در مورد نرخ کرايه تاکسي‌ها هم براساس توافقات صورت گرفته در يک مرحله پيش از عيد 15 درصد نرخ کرايه‌ها افزايش يافت و در سال 90 هم با توجه به اينکه افزايش 15 درصدي نرخ کرايه‌ها نسبت به افزايش چند برابري قيمت سوخت پاسخگو نبود، با توجه به نرخ تورم در سال جاري 15 درصد نرخ کرايه تاکسي‌ها افزايش يافت و در اين مورد کسي در مجلس بحثي نداشت.


هر سفر مترو حداقل 550 تومان هزينه در بر دارد

رييس شوراي شهر تهران تصريح کرد: در مورد نرخ بليت مترو نيز کسي در مورد افزايش نرخ بحثي نداشت و موضوعي که در جلسه مطرح شد اين بود كه هر سفر مترو 550 تومان هزينه در بر دارد که نمايندگان چگونگي نحوه محاسبه اين هزينه‌ها را جويا شدند و مقرر شد مسئولان شهرداري ريز محاسبات در اين بخش را به نمايندگان مردم ارايه دهند.


او با بيان اينکه افزايش قيمت بليت مترو کم بوده است، گفت: در کشورهاي ديگر قيمت بليت مترو از 800 يا 900 تومان کمتر نيست، ولي در تهران متوسط قيمت بليت مترو 156 تومان است. در جلسه مجلس نيز مقرر شد تا ريز محاسبات را در اين زمينه براي نمايندگان ارسال کنيم تا مجلس کمک کند اعتبارات مترو را سريع‌تر دريافت کنيم.


نمايندگان خواستار پرداخت اعتبارات مترو هستند

اين عضو شوراي شهر تهران تاکيد کرد: حتي بعضي از نمايندگان مجلس توضيح دادند که اعتبارات خوبي براي مترو پيش بيني شده که اميد است به موقع پرداخت شود .


وي خاطر نشان کرد: در اين جلسه در مورد اتوبوس‌هاي بخش خصوصي نيز توضيح داده شد که بايد با توجه به افزايش قيمت سوخت در هر مسير 30 تومان به مبلغ کرايه ها افزوده مي شود که براي تحت فشار قرار نگرفتن شهروندان اين رقم به 25 تومان کاهش يافت.


در مسيرهاي طولاني مسافران از اتوبوس‌هاي ميان‌خطي استفاده كنند

چمران تصريح کرد: ما افزايش 100 درصدي بليت را جز در يک خط آن هم خط راه آهن - تجريش که خطي بسيار طولاني است نداشتيم. در اين خط اکنون 200 تومان از مسافران اخذ مي‌شود در حالي‌که بايد با توجه به طول مسير 325 تومان دريافت شود. اين درحالي است که در اين خط و ساير خطوط طولاني اتوبوسراني اين امکان نيز ايجاد شده، مسافراني که نمي خواهند از ابتدا تا انتهاي مسير را طي کنند از اتوبوس ميان خطي استفاده کرده و بليت و کرايه کمتري دهند.


او با بيان اينکه 10 خط اتوبوسراني به صورت تفکيک شده به شهروندان خدمات رساني مي کنند، افزود: به طور مثال از راه آهن تا ميدان وليعصر(عج) 100 تومان از مسافران دريافت مي شود و در خط يك اتوبوس‌هاي تندرو نيز مثلا از تهرانپارس تا انقلاب 2 بليت يا از آزادي تا فرودسي 2 بليت از مسافران اخذ مي شود.


رئيس شوراي شهر تهران تاکيد کرد: ما به نمايندگان مجلس نيز اين توضيح را داديم که مديريت شهري تمام تلاش خود را در اين مدت به کارگرفته تا کم‌ترين فشار به مردم وارد شود و اگر نمايندگان مجلس در اين جلسه نحوه محاسبات قيمت بليت مترو و اتوبوس را از ما خواستند نه به‌دليل اين بود که قيمت‌ها بالا است بلکه به اين خاطر که براي‌شان مشخص باشد هزينه هاي سفر چگونه محاسبه شده است.

نظر شما