دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۵۴
کد خبر: ۴۱۳۷۷
|
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۹
همزمان با روز جانباز و با شعار «تجليل از حماسه آفرينان ديروز و حماسه نگاران امروز» در همايش زلال قلم از جانبازان اهل قلم تقدير شد.

به گزارش شهر، در اين همايش که از سوي فرهنگسراي تهران، به مناسبت اعياد شعبانيه و روز جانباز و هم چنين تقارن اين ايام مبارک با روز قلم برگزار شد شماري از شاخص‌ترين نويسندگان و شاعران جانباز مورد تجليل قرار گرفتند.

 

بر اساس اين گزارش دکتر مجتبي رحماندوست دبير کل جمعيت دفاع از ملت فلسطين در اين همايش گفت: بهترين و محق ترين قشر براي نگارش حماسه‌هاي دوران دفاع مقدس جانبازان هستند.

 

وي با بيان اينکه اين نخستين بار است که از جانبازان اهل قلم در يک همايش مستقل تقدير مي‌شود اظهار داشت: جانبازان هر گاه زخمشان سرباز مي کند ياد آن دوران در ذهنشان تازه مي‌شود و حس دفاع مقدس پيوسته در وجود انها تداوم پيدا کرده است.

 

رحماندوست افزود: جانبازان قلم به دست مي‌گيرند تا اثبات حق کنند و اين رسالت تاريخي آنان است.

 

وي جانبازرا برادر شهيد و مظهر وفاداري به شهيد توصيف کرد و گفت:جانبازان بايد رسالت شهيدان را بردوش بگيرند و اين ادعاي امانت داري و وفاداري را با قلم خود پاس بدارند.

 

دبيرکل جمعيت دفاع از ملت فلسطين جانبازان را در ترسيم فضاي جبهه تواناتر از ديگران دانست و گفت: جانبازان بهتر از ديگر نويسندگان مي توانند در نوشته هاي خود حس وحال جبهه را ترسيم و اين حس را با قدرت و جذابيت به خوانندگان منتقل کنند.

 

وي افزود: در واقع جانبازان به دليل تعهد و جانبازي خود در راه ارزش ها تاثير بيشتري بر مخاطب مي گذارند.

 

رحماندوست تصريح کرد: البته اين تکليف خاص جانبازان نيست بلکه تمام کساني که ولايت مدار هستند اين وظيفه را دارند که به رسالت خود عمل کنند چون اگر عمل نکنند همانطور که مقام معظم رهبري پيش از اين هشدار دادند ممکن است ديگران که هيچ شناخت و اعتقادي به آن ندارند ، اين کار را انجام دهند و به بيراهه ببرند.

 

گفتني است مجتبي رحماندوست متولد 1333، جانباز و نويسنده‌ ، کتاب هاي متعددي در عرصه ادبيات و دين نوشته و تاليف کرده است. هم چنين مشاور رييس جمهور در امور ايثارگران ، تدريس در دانشگاه تهران، عضويت در فرهنگستان هنر، دبيرکلي جمعيت دفاع از ملت فلسطين ، مديريت مرکز آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري، معاونت فرهنگي بنياد مستضعفان و جانبازان از جمله مسئوليت‌ها و فعاليت هاي وي بوده است.

 

کسب ديپلم افتخار جشنواره بزرگ هنري مهر ، برنده بهترين کتاب سال دفاع مقدس براي کتاب مسافر، تنديس و ديپلم افتخار جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان براي داستان لنگه کفش ، استاد نمونه بسيجي کشور، پژوهشگر برتر بين اعضاي هيات علمي دانشکده فقه و فلسفه در دانشگاه پرديس قم ، پژوهشگر برگزيده ايثارگر دانشگاه تهران و رتبه اول پژوهشگر برتر دانشگاهي استان قم از جمله جوايز و مقام هايي است که در کارنامه حرفه اي اين نويسنده متعهد کشورمان به چشم مي خورد.

 

در همايش زلال قلم از 5 شاعر و نويسنده جانباز که آثار شاخصي در زميته دفاع مقدس پديد آورده اند تجليل شد و مجتبي شاکري نخستين جانبازي بود که پس از ذکر خاطراتي از دوران دفاع مقدس مورد تقدير قرار گرفت. مجتبي شاکري جانبازي است که دو چشم خويش را در دفاع از آرمان هاي انقلاب ازدست داده ، از نويسندگان و فعالان ادبي حوزه داستاني دفاع مقدس و هم اکنون مدير دفتر پژوهش و اقتباس مرکز سيما فيلم است.

 

حميد داوودآبادي مديرمسوول پايگاه اطلاع رساني اينترنتي مسجد و نويسنده دفاع مقدس ، دکترمحمود رفيعي شاعر جانباز و استاد ادبيات دانشگاه علامه طباطبايي ، سعيد عاکف پژوهشگر و نويسنده دفاع مقدس ، دکتر ابوالقاسم عيسي مراد نويسنده دفاع مقدس و شش تن از جانبازان نخبه منطقه 22 از ديگر افرادي بودند که با اهداي لوح و هدايايي از آنان تجليل شد.

 

حميد داوودآبادي متولد 1344در شهر اراک در سال 60 به جبهه ي سومار در غرب کشور اعزام شد و در سال 1362براي انجام کارهاي فرهنگي به لبنان رفت. در دوران دبيرستان به خطاطي و کارهاي ادبي علاقمند شد و در دوران جنگ، خاطراتش را در قالب نامه براي مادرش نوشت. با پايان جنگ، يکي از خاطراتش را در روزنامه ي جمهوري اسلامي به چاپ رساند و بعدها اين کار را ادامه داد. ياد ياران دومين اثروي بود و مورد تقدير مقام معظم رهبري قرار گرفت. «تفحص» هم يکي از موضوعات بکرمورد استفاده وي بود. اين اثر پس از انتشار به عنوان کتاب سال دفاع مقدس انتخاب شد. «پاره هاي پولاد کاري» نيز اثري درباره ي مقاومت مردم لبنان است و از ديگر آثاروي مي توان کتاب هاي يادايام، دجله در انتظار عباس، پرواز پروانه ها، حماسه ي ذوالفقار را نام برد.

 

دکتر محمود رفيعي نيز يکي از يادگاران هشت سال دفاع مقدس است که بار ها تا مرز شهادت پيش رفته است. وي يکي از جانبازان فعال در عرصه شعر و ادبيات است و هم چنين استاد ادبيات دانشگاه علامه طباطبايي است.

 

سعيد عاکف نيز از پژوهشگران و نويسندگان دفاع مقدس و مدير انتشارات ملک اعظم است.کتاب‌هاي وي از پرتيراژترين کتب در زمينه دفاع مقدس بوده اند و کتاب «خاک‌هاي نرم کوشک» بيش از يکصد و پنجاه بار به چاپ رسيده است. وي تاکنون در باره 250 شهيد دوران دفاع مقدس کار پژوهشي انجام داده و اسناد قابل توجهي از آنان در اختيار دارد که بر اساس آنها 59 عنوان کتاب منتشر کرده است.

 

ابوالقاسم عيسي مراد نيز دکتري روانشناسي ، هم اکنون مدير کل حوزه رياست و عضو هيات علمي دانشگاه علامه طبابايي است. وي آزاده و جانباز و برادر شهيد است و «روان شناسي اسارت» (کتاب نمونه سال 1386) ، «مقاوت ماندگار» و «آزاده کيست» از جمله کتاب هاي وي مي باشد.

 

گفتني است پخش کليپ در باره جانبازان ، اجراي نماهنگ و اجراي موسيقي زنده و بيان خاطرات و حرف هاي ناگفته جانبازان اهل قلم از ديگر بخش هاي همايش زلال قلم بود.

 

اين همايش همزمان با ولادت حضرت ابوالفضل العباس و روز جانباز از سوي کتابخانه شهر فرهنگسراي تهران و با مشارکت دانشگاه علامه طباطبايي و بنياد شهيد مناطق 5 و 22 از ساعت 17 تا 20 در سالن اجتماعات شهيد بهشتي دانشگاه علامه طباطبايي واقع در بلوار دهکده المپيک ، ميزبان جانبازان اهل قلم و اهالي فرهنگ و ادب بود.

 

نظر شما