شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۱۷
کد خبر: ۴۱۳۹۶
|
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۰
سومين هفته از جشنواره «هفت شهر فيروزه‌اي» عصر امروز- جمعه 17 تير- با موضوع «خانواده، جوان و اميد» در هفت بوستان و فرهنگسراي تهران و تحت نظارت مديران فرهنگي مناطق سازمان فرهنگي هنري تهران، با برنامه‌هاي متنوع برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرنگار شهر، غرفه‌هاي فرهنگي، ورزشي، هنري، مذهبي، مسابقات ورزشي و همچنين اجراهاي صحنه‌اي از بخش‌هاي اصلي اين جشنواره در هر هفت بوستان است. 

جوانان نمونه منطقه در بوستان فيروزه‌اي ملت

مرتضي ظفرزاده مدير فرهنگي منطقه 3 سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران درباره طرح هفت شهر فيروزه‌اي گفت: اين طرح به مدت هفت هفته برگزار مي‌شود و محور اصلي آن خانواده است و برنامه‌هاي اين هفته به موضوع خانواده و جوان اختصاص دارد. ما نيز اين هفته سعي کرده‌ايم در فضاي برگزاري برنامه‌ها موضوع جوان ديده شود.

وي درباره برنامه‌هاي منطقه 3 که امشب در بوستان ملت برگزار مي‌شود توضيح داد: بخش جنبي اين برنامه‌ها غرفه‌ها و گذرهاي متنوع و متعددي شامل غرفه‌هاي آموزشي، کارگاه‌هاي هنري، غرفه هنرمندان که استادان درجه يک در آن‌ برنامه اجرا مي‌کنند و گذر کودک و خانواده و مشاوره هستند.

ظفرزاده افزود: بخش اصلي اين برنامه‌ها بعد از اقامه نماز مغرب و عشا از ساعت 21 تا 23 روي سن مرکزي برگزار مي‌شود که حدود سه هزار نفر در آن شرکت مي‌کنند. برنامه‌هاي اين بخش شامل اجراي تواشيح، اجراي مسابقات جذاب و شاد توسط مسعود روشن‌پژوه، تجليل از جوانان نمونه منطقه، سخنراني حجت‌الاسلام سرلک با محور خانواده، نقالي‌خواني مرشد ميرزا علي و اجراي موسيقي سنتي است.

    
وي گفت: همچنين از ساعت 19 تا 20:30 که پيش از نماز مغرب است، نمايش‌هاي ميداني و نمايش‌هاي موضوعي روي همان سن مرکزي براي مخاطبان عصرگاهي اجرا مي‌شود.

ظفرزاده درباره طرح «جوانان نمونه منطقه» توضيح داد: اين جوانان عموما از اعضاي کتابخانه‌هاي سازمان انتخاب مي‌شوند که برخي از آن‌ها از جوانان المپيادي عضو اين کتابخانه‌ها هستند و براي مثال يکي از آن‌ها يک نويسنده نمونه است. وي جزء تيم نويسندگان سريال «ساختمان پزشکان» بوده، در منطقه 3 سکونت دارد و عضو کتابخانه تخصصي فرهنگسراي ارسباران نيز هست.


   
موشک‌هاي آبي در خاوران فيروزه‌اي

عليرضا مژگاني مدير فرهنگي منطقه 15 سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران درباره برنامه‌هاي امروز اين منطقه گفت: به جهت اين‌که منطقه 15 در برگزاري اين برنامه مسبوق به سابقه بوده و از تاريخ دوم ارديبهشت‌ماه همزمان با آغاز اين طرح فعاليت خود را در اين زمينه شروع کرده است، حدود 70 غرفه را در فرهنگسراي خاوران به اين منظور برپا کرده است.

وي ادامه داد: هر هفته در فرهنگسراي خاوران يک جشنواره داريم که جشنواره اين هفته به موشک‌هاي آبي و ماشين‌هاي کنترلي اختصاص دارد. همچنين هر هفته بعد از اذان مغرب و عشا، استيجي داريم که اجراي آن بر عهده آقاي سلوکي است و برنامه‌هاي متنوعي را به خانواده‌ها ارائه مي‌کند.

   
مژگاني گفت: همچنين جداي از باقي مراکز، ما هر دو هفته يک‌بار کتابچه‌هايي را منتشر مي‌کنيم که «خانه محبت»‌ نام دارند و تاکنون 4 شماره آن منتشر شده و در اختيار خانواده‌ةا قرارگرفته است. مطالب اين کتابچه‌ها را استادان و کارشناسان روانشناسي و ديگر رشته‌‌ها مي‌نويسند، طراحي کاريکاتور و کميک‌استريپ آن‌را بزرگمهر حسين‌پور انجام مي‌دهد و نظارت بر آن‌‌ها بر عهده شهاب مرادي است.
   
وي تاکيد کرد: تلاش ما بر اين است که فقط خانواده‌ها در اين برنامه‌ها حضور يابند. براي خانواده‌‌هات کارت‌هاي امتيازي نيز در نظر گرفته‌ايم که بر اساس استفاده‌شان از غرفه‌هاي مختلف امتياز دريافت کرده و با قرعه‌کشي جوايزي نيز به آن‌ها اهدا مي‌شود. 

مژگاني درباره غرفه‌هاي موجود در فرهنگسراي خاوران توضيح داد:‌ در ميان اين غرفه‌‌ها غرفه دو نوزادان، کارتينگ، بسکتبال، واليبال، فوتبال دستي، گل‌بازي، غرفه‌هاي هنري، تيراندازي، دارت، تنيس روي ميز، پانتوميم و تئاتر ميداني وجود دارد. همچنين بازي‌هاي فکري تعداد زيادي از غرفه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و بخشي از فرهنگسراي خاوران نيز براي استفاده بانوان از غرفه‌هاي ورزشي از جمله واليبال، تيراندازي و تنيس روي ميز محصور شده است.

وي همچنين گفت: يک برنامه راديويي بسيار متمايز نيز هر هفته در فضاي فرهنگسرا توليد و پخش مي‌شود. اين برنامه راديويي توسط خانم فاطمه صداقتي از راديو جوان و آقاي اکرامي از راديو ورزش در هر هفته با محوريت موضوع خاص همان هفته توليد و اجرا مي‌شود.



قوي‌ترين جوانان محله در اشراق فيروزه‌اي

حامد سليماني مدير فرهنگي منطقه 4 سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران درباره برنامه‌هاي اين منطقه در سومين هفته «هفت شهر فيروزه‌اي» که در فرهنگسراي اشراق برگزار مي‌شود گفت: علاوه بر گذرهايي که هر هفته در اين طرح برپاست، از جمله گذر مشاوره، آموزش، کودک، سرگرمي و گذر موسيقي محلي استان‌ها که اين هفته به موسيقي کردستان اختصاص دارد، طرح‌هايي نيز در فرهنگسراي اشراق اجرا مي‌شود.            

وي توضيح داد: از جمله اين طرح‌ها، طرح «يک پيله يک آيه» است که در آن کرم‌هاي ابريشم همراه با آموزشي ابتدايي به بچه‌ها سپرده مي‌شود تا يک مدت از آن‌ها نگهداري کنند و هر کرم در اين مدت يک پيله توليد مي‌کند و مجموع اين پيله‌‌ها به مصارف خيريه مي‌رسد. 
               
سليماني افزود: همچنين شاهد برگزاري مسابقات متنوعي در اين فرهنگسرا هستيم که از جمله آن‌ها مي‌توان به مسابقه «اعصاب‌سنج خانواده» براي زوج‌ها،‌ «قوي‌ترين جوانان محله» براي دختران و پسران و همچنين مسابقات طناب‌کشي، تيراندازي و دوچرخه‌سواري براي کودکان 4 تا 6 ساله اشاره کرد.

نمايشگاه ماشين‌هاي قديمي نيز از هفته گذشته در فرهنگسراي اشراق برپاست و همچنان ادامه دارد. همچنين بازارچه‌ کوچکي در اين فرهنگسرا براي عرضه اقلامي چون زيتون، عسل، خشکبار و سوغات برخي استان‌ها برپاست. يک کارگاه کاريکاتور نيز هر هفته براي به تصويرکشيدن کاريکاتور شرکت‌کنندگان به شکل حضوري برقرار است.
                                    


شعر طنز در بوستان فيروزه‌اي رازي

سيد زکريا هاشمي قائم‌مقام مدير فرهنگي منطقه 11 سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران درباره طرح «هفت شهر فيروزه‌اي» گفت: اين عنوان اشاره به هفت بوستان بزرگ و اصلي تهران دارد که بوستان رازي نيز در کنار بوستان‌هاي ملت، ولايت، فرهنگسراي بهمن، فرهنگسراي خاوران، فرهنگسراي بهاران و فرهنگسراي اشراق آن‌‌را در روزهاي جمعه از ساعت 18 تا 23 با ويژه‌برنامه‌هاي فرهنگي برگزار مي‌کند.             

وي ادامه داد: بخش زيباي اين جشنواره اين است که هر هفته يک شعار به صورت مشترک برنامه‌هاي مختلف هر هفت بوستان و فرهنگسرا را هدايت مي‌کند و امروز نيز اين شعار «خانواده، جوان و اميد» است. فرهنگيراي رازي با اين محوريت در قسمت ميداني، مجموعه‌اي از غرفه‌‌ها را برپا کرده است.       

هاشمي افزود: اين غرفه‌ها شامل بازنمايي صنايع دستي و کارگاه‌هاي زنده يا ورک‌شاپ و همچنين غرفه‌هاي ويژه از جمله غرفه قرآن، مشاوره خانواده، مشاوره جوان، معرفي برنامه‌هاي فرهنگي هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و غرفه‌‌هاي هنرهاي تجسمي و هنرهاي تزئيني است.

وي گفت:‌ مجموعه‌اي از ايستگاه‌هاي ورزشي نيز در کنار اين غرفه‌ها، چند گذر را با عنوان‌هايي چون نگارگذر، گذر آموزش و گذر هنر تشکيل مي‌دهند که به نحوي طراحي شده است که مردم به راحتي بتوانند در ميان آن‌ها حرکت کرده‌ و از آن‌ها استفاده کنند. برگزاري مسابقات ورزشي زنده در رشته‌هايي چون آمادگي جسماني، ‌دارت و طناب‌کشي نيز در ميدان به‌صورت جداگانه براي آقايان و خانم‌ها برگزار مي‌شود.

هاشمي همچنين درباره برنامه‌‌هاي صحنه‌اي در بوستان و فرهنگسراي رازي توضيح داد: ‌پس از اذان مغرب و عشا و برگزاري نماز جماعت، برنامه‌هاي صحنه‌اي يا استيج از ساعت 21 تا 23 برگزار مي‌شوند. اجراي اين برنامه‌ها را رسول نجفيان بر عهده دارد و برنامه‌ها شامل قرائت قرآن توسط قاريان ممتاز، اجراي گروه موسيقي کم‌شنوايان به‌صورت کر، مسابقات فرهنگي با موضوع برنامه و اهداي جوايز به برندگان است.
                                

وي ادامه داد: همچنين سعيد بيابانکي شاعر طنزپرداز سروده‌هايش را براي حاضران خواهد خواند و سپس به مناسبت اعياد شعبانيه، مراسم مولودي‌خواني برگزار مي‌شود. سپس مشاور مذهبي ما به سوالات مردم در حوزه خانواده و جوان پاسخ خواهد داد و در انتها پس از اجراي قطعات موسيقي توسط گروه موسيقي سنتي، برنامه‌ها با قرائت دعاي فرج با همراهي مردم پايان مي‌يابد.


غذاي ايراني در ولايت فيروزه‌اي

فرزاد هوشيار پارسيان مديرعامل موسسه هاتف‌شهر و مشاور اجرايي رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران درباره «هفت شهر فيروزه‌اي» در بوستان ولايت گفت: هفت شهر فيروزه‌اي در شهر ولايت در بوستان ولايت با 36 گذر فرهنگي، هنري، ورزشي، تفريحي و غذاهاي ايراني از ساعت 18:30 تا 23 جمعه‌ها ميزبان مردم خوب پهنه جنوب تهران است.
                        
وي ادامه داد: در اين برنامه که بعد از نماز مغرب با اجراي برنامه‌هاي روي سن همراه است، هر هفته بيش از دو هزار نفر از شهروندان تهراني حضور دارند و سعي شده در آن فضايي با نشاط و پراميد و سرشار از مفاهيم عميق زندگي ايراني اسلامي طراحي شود. هنرمندان برجسته کشور هر هفته در اين برنامه‌ها حضور دارند و از همه شهروندان تهراني دعوت مي‌کنيم که جمعه‌ها به بوستان ولايت بيايند.

هوشيار درباره برنامه‌هايي طراحي شده ر بوستان ولايت توضيح داد: بيش از 10 کلبه طراحي‌شده به‌صورت تخصصي در حوزه کودک و نوجوان، راديوي هفت شهر فيروزه‌اي بوستان ولايت با برنامه‌هاي متنوع و مسابقات گوناگون، غرفه غذاهاي ايراني که متناسب با شان و هويت ايراني طراحي شده، نمايشگاه کتاب با بيش از 5 هزار عنوان کتاب و همچنين غرفه‌هاي پرتاب دارت، بادبادک‌بازي، طناب‌کشي و ديگر رشته‌هاي ورزشي به‌صورت جداگانه براي آقايان و بانوان از اهم غرفه‌‌هاي هفت شهر فيروزه‌اي بوستان ولايت هستند. 



موسيقي آذري در بهاران فيروزه‌اي

واثقي مدير فرهنگي منطقه 17 سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران درباره برنامه‌هاي امشب فرهنگسراي بهاران در جشنواره «هفت شهر فيروزه‌اي» گفت: غرفه‌هاي موجود همان غرفه‌هايي هستند که در هفته‌هاي گذشته به شهروندان ارائه شد ولي با توجه به موضوع اين هفته که «جوان و خانواده» است، سعي کرده‌ايم غرفه‌ها تنها حول اوقات فراقت فعاليت نکنند و به موضوع اين هفتهنيز بپردازند.

وي ادامه داد: همچنين راديو فيروزه‌اي بهاران که يک راديوي محلي است، با رويکرد بحث هفته طراحي شده و کارشناساني نيز به اين برنامه دعوت شده‌اند. برنامه‌هاي صحنه‌اي و استيج نيز اين هفته مختص به برنامه‌هاي هنري نيست و مجري برنامه ناصر خيرخواه، در جاي جاي برنامه به مسائلي پيرامون موضوع اين هفته مي‌پردازد.

واثقي همچنين گفت: در برنامه‌هاي صحنه‌اي امشب اجراي موسيقي آذري، تواشيح، اجراي نمايش، مسابقه‌هاي متنوع و حضور کارشناس با موضوع هفته را خواهيم داشت. همچنين غرفه‌هاي ورزشي همچون غرفه تيرو کمان، پرتاب حلقه و دارت براي آقايان و بانوان به‌صورت جداگانه در نظر گرفته شده است. 
                         

نظر شما