دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۴۲
کد خبر: ۴۱۴۳۲
|
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۵
در جلسه مشترك كاري اردوي راهيان نور مقاومت عنوان شد:
دبيرکل جمعيت حمايت از ملت فلسطين در اولين نشست هم انديشي هنرمندان ايراني، سوري و فلسطيني که در رايزني فرهنگي ايران در دمشق برگزار شد، براي عملياتي شدن همکاري‌هاي هنرمندان جهان اسلام پيشنهاداتي ارائه کرد.

به گزارش شهر، مجتبي رحماندوست مشاور سابق رئيس جمهور که در جمع بيش از 80هنرمند سخن مي‌گفت ضمن انتقاد از برخوردهاي تشريفاتي و کليشه‌اي با موضوع همگرايي هنرمندان کشورهاي اسلامي اظهار داشت: براي ابتداي کار با توجه به فقدان تجربه در کارهاي مشترک بايد گام‌هايي مطمئن و مفيد برداشت.


وي افزود:در گام اول هنرمندان سه کشور مسلمان ايران، فلسطين و سوريه مي‌توانند کارهاي هنري مشترکي که چند نويسنده، چند کارگردان، يا حتي چند شاعر و نقاش و خطاط دارد انجام دهند و با اين کار ضمن کيفيت افزايي به کارهاي خود به کار جمعي و ارتباطي خو بگيرند.


رحماندوست با قرائت اشعاري از حافظ و سعدي شيرازي گفت: حدود 800 سال قبل در ايران چنين کارهايي انجام مي‌گرفته و به همين مناسبت هم بسياري از اشعار اين دو شاعر به دو زبان عربي و فارسي است .

اين نويسنده با اشاره به گستره وسيع نشر در زبان عربي و عدم امکان مطالعه و تسلط بر چنين ساحت بزرگي پيشنهاد کرد: دومين گامي که در زمينه پيوند هنرمندان ايراني و عرب مي‌تواند برداشته شود اين است که نهضت ترجمه به راهنمايي مشترک نويسندگان هر دو زبان رقم بخورد و هر نويسنده‌اي بهترين آثار مرتبط با زبان خود را به هنرمندان ديگر طرف مقابل معرفي کند. اين نهضت مي‌تواند مبادله فرهنگي را تسريع و بهبود بخشد.


رحماندوست در ادامه معرفي سايت‌هاي تخصصي و اتفاقات بزرگ هنري کشورها را در يک شبکه کارآمد از ديگر گام‌هاي ضروري براي تعامل هنرمندان اين سه کشور دانست و تصريح کرد: محور اساسي هنر سه کشور ايران، سوريه و فلسطين انسانيت و آزادگي است.


در ابتداي اين مراسم مسوولين راي زني فرهنگي ايران در سوريه ضمن گرامي داشت مقدم اولين کاروان راهيان نور مقاومت به معرفي هنرمندان سوري و فلسطيني پرداختند.


در اين گردهمايي هنرمنداني از وزارت فرهنگ سوريه، انجمن دوستي ايران و فلسطين و انجمن‌هاي هنرهاي زيبا و تجسمي سوريه و فلسطين به ارائه نظرات خود پرداختند.


نظر شما